«Ειδεχθή εγκλήματα όπως ο βιασμός ανηλίκων, ο βιασμός και η ανθρωποκτονία τιμωρούνται με ισόβια», δήλωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας, στα Παραπολιτικά 90,1, με αφορμή την υπόθεση της 12χρονης από τον Κολωνό.
Τόνισε επίσης πως τα ισόβια στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών είναι 25 με 30 χρόνια, ενώ είπε πως στην Ελλάδα θα μπορούσε να πάει στα 30 χρόνια. Σημείωσε πως η κυβέρνηση αυστηροποίησε τις ποινές με τις νέες αλλαγές το Νοέμβριο του 2021, ενώ επιτέθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας πως είχε ψηφίσει απομείωση των ποινών, που για τους παιδοβιαστές πρόβλεπε 5 έως 15 χρόνια.
«Στο στρατοδικείο»
Σε ότι αφορά τον 28χρονο από το Αγρίνιο που κατηγορείται για ασέλγεια σε τετράχρονο αγοράκι και κυκλοφορεί ελεύθερος, ο υπουργός Δικαιοσύνης τόνισε πως το θέμα έχει αναλάβει το στρατοδικείο Ιωαννίνων. Για τον χημικό ευνουχισμό, ο κ. Τσιάρας άφησε να εννοηθεί ότι θα συζητηθεί σε μια άλλη στιγμή.
Αναλυτικά η συνέντευξη
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας, είπε στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή:
Για την αυστηροποίηση των ποινών: Όταν βρέθηκα στη θέση του υπουργού Δικαιοσύνης ένα από τα ζητήματα τα οποία κυριαρχούσαν στη δημόσια συζήτηση ήταν η απομείωση των ποινών που είχαν προβλεφθεί με τον 4619, τον ποινικό κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μια μέρα πριν κλείσει η Βουλή προκειμένου η χώρα να οδηγηθεί σε εθνικές εκλογές. Τότε είδαμε μεταξύ όλων των άλλων αφού κάναμε τις πρώτες αλλαγές με τον 4637 τον Νοέμβριο του ’19 που αφορούσαν σε ζητήματα που εξέθεταν τη χώρα μας διεθνώς. Σκεφτείτε ότι η ενεργητική δωροδοκία είχε γίνει πλημμέλημα με το 4619. Εκεί λοιπόν αλλάξαμε κάποια ζητήματα τα οποία ήταν κατ’ επείγοντα και έπρεπε να τα δούμε και συστήσαμε διαρκή νομοπαρασκευαστική επιτροπή του ποινικού κώδικα. Με αυτό τον τρόπο καταλήξαμε πέρυσι τον Νοέμβριο να ψηφίσουμε τον 4855 μέσα από τον οποίο προβλέπονταν η αυστηροποίηση των ποινών σε πάρα πολλές πράξεις.
Για τους παιδοβιασμούς: Με τον 4619 του ΣΥΡΙΖΑ η ποινή η οποία προβλέπονταν για τον βιαστή ανηλίκου ήταν 5 με 15 χρόνια αυτό μάλιστα έδινε τη δυνατότητα με βάση το τι ίσχυε για την υφ’ όρων απόλυση μετά από 5 χρόνια πραγματικής έκτισης ποινής ένας βιαστής ανηλίκου να βγει από τη φυλακή. Εμείς κάποια ειδεχθή εγκλήματα όπως είναι ο βιασμός ανηλίκου, ο ομαδικός βιασμός μαζί με πρόκληση ενδεχομένως θανάτου και φυσικά η ανθρωποκτονία ήταν αδικήματα που δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν παρά μόνο με τη μέγιστη των ποινών, που είναι τα ισόβια. Αυτό το κάναμε το Νοέμβριο του ’21, τότε δέχτηκα μια σκληρή και όπως φαίνεται άδικη κριτική και από την επιστημονική κοινότητα και ενδεχομένως από τους δικηγορικούς συλλόγους και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης λειτουργώντας και δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι δεν μπορεί παρά κάποια αδικήματα τα οποία πλήττουν τον πυρήνα της ανθρώπινης φύσης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας να τιμωρούνται με το ύψιστο της ποινής. Κάποιος που θα καταδικάζεται με ισόβια στην Ελλάδα θα εκτίσει ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 18 χρόνια με τα σημερινά δεδομένα και όχι μόνο δεν βγαίνει νωρίτερα δεν βγαίνει και αυτόματα όπως έβγαινε με τον 4619 του ΣΥΡΙΖΑ. Δηλαδή θα τύχει πάλι εξέτασης η υπόθεσή του από το δικαστικό συμβούλιο. Εμείς εξισώσαμε την ποινή που αφορά στο βιασμό ανηλίκου με την ανθρωποκτονία.
Για την ποινή των ισοβίων: Τα ισόβια αυτή τη στιγμή στο σύνολο των προηγμένων ευρωπαϊκών και δικαιϊκά και δικαστικά χωρών προσδιορίζονται από ένα χρόνο που ξεκινάει από τα 22 έτη και φτάνει μέχρι τα 30 και εκεί πάντα υπάρχει όντως η δυνατότητα της υφ’ όρων απόλυσης. Είναι μια γενικότερη συζήτηση η οποία πρέπει να εξεταστεί μέσα από ειδικές συνθήκες. Θα μπορούσε ενδεχομένως και η Ελλάδα να πάει την ποινή στα 30 χρόνια αλλά αυτό λόγω της αναλογικότητας των ποινών συμπαρασύρει ουσιαστικά τις ποινές σχεδόν σε όλα τα αδικήματα. Είναι περισσότερο μια επιστημονική τεχνική συζήτηση παρά μια συζήτηση ουσίας, δεν νομίζω ότι είναι εκεί το ζήτημα μας. Εμείς έχουμε μια διαρκή επιστημονική επιτροπή παρακολούθησης του ποινικού κώδικα, βλέπουμε όλα τα ζητήματα, τα κρατάμε, οι αλλαγές δεν γίνονται κάτω από το βάρος της στιγμής ούτε κάτω από την πίεση κάποιων γεγονότων που απασχολούν την κοινή γνώμη. Γίνονται κάποιες αλλαγές όταν πρέπει ή όταν είναι ώριμες για παράδειγμα τώρα ερχόμαστε, μετά σχεδόν απ’ ένα χρόνο, να υπάρχει δυνατότητα εγγραφής στο ποινικό μητρώο ακόμη και της δίωξης που μπορεί να έχει ασκηθεί σε κάποιον σε σχέση με την προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας ανηλίκου, αυτό όμως δεν είναι ότι γίνεται σήμερα επειδή έτυχε αυτό το γεγονός, είναι κάτι το οποίο επεξεργαζόμαστε εδώ και σχεδόν ένα χρόνο προκειμένου να καμφθούν και τα ζητήματα τα νομοτεχνικά, να μην υπάρχει κανένα κενό στη νομοθεσία. Η στάθμιση του να προστατεύσουμε τα ανήλικα παιδιά είναι προφανώς υπέρτερη από οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να συζητήσει κανείς αυτή τη στιγμή για αυτό το λόγο αρκεί να υπάρχει απλά και μόνο δίωξη για κάποιον άνθρωπο που αφορά στην προσβολή της γενετήσιας ελευθερίας ενός ανηλίκου προκειμένου αυτό να φαίνεται σαν σημείο στο ποινικό του μητρώο κυρίως για να μην προσληφθεί σε μια εργασία που έχει σχέση με παιδιά.
Για τον 28χρονο που ασέλγησε σε ένα 4χρονο παιδί στο Αγρίνιο: Αυτή είναι μια διάταξη που δημοσιοποιήθηκε από τον Εισαγγελέα στρατοδικείο Ιωαννίνων. Είναι ένα θέμα το οποίο δεν έχει η πολιτική δικαιοσύνη την αρμοδιότητα όπως φαίνεται αλλά είναι ένα θέμα το οποίο εξετάζεται, ξέρετε ότι έχει δοθεί στη δημοσιότητα η φωτογραφία του συγκεκριμένου ανθρώπου απλά δεν ταιριάζει από τη μια να δίνεται στη δημοσιότητα η φωτογραφία και από την άλλη ακόμη να εκκρεμεί η σύλληψη του. Είναι θέματα τα οποία χειρίζονται οι δικαστικές αρχές με την εχεμύθεια και τον τρόπο που πρέπει να τα διαχειρίζονται ωστόσο απ’ ότι έχω πληροφορηθεί είναι ότι για τη συγκεκριμένη περίπτωση έχει επιληφθεί το στρατοδικείο Ιωαννίνων. Νομίζω ότι θα γίνουν οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν.
Για το αν εξετάζεται η πρόταση για χημικό ευνουχισμό: Αυτή είναι μια άλλου είδους συζήτηση και νομίζω ότι δεν έχει χώρο στη συζήτηση την οποία κάνουμε τώρα, όχι γιατί δεν υπάρχει ο χημικός ευνουχισμός σε κάποιες χώρες, πάντα βέβαια με τη συγκατάβαση του κατηγορουμένου δράστη που δεν είναι ποινή ο χημικός ευνουχισμός είναι στην πραγματικότητα ενδεχομένως η δυνατότητα του να βγει κανείς νωρίτερα από το χρόνο της φυλάκισης εφόσον δεχτεί κάτι τέτοιο. Νομίζω ότι όλα αυτά δεν είναι πολύ ώριμα ακόμα για συζήτηση την ελληνική δικαιϊκή πραγματικότητα ωστόσο είναι όλα ζητήματα τα οποία ακούει κανείς. Προφανώς θέλουμε να λειτουργήσουμε και αποτρεπτικά και προληπτικά, όλα αυτά θα τα δούμε. Για να καταλήξει κανείς σε μια τέτοια ενδεχομένως επιλογή ή δυνατότητα επιλογής θα πρέπει να έχει προηγηθεί μια πολύ σοβαρή συζήτηση και σε επιστημονικό και σε νομικό επίπεδο. Έχουμε μια διαρκή επιστημονική νομοπαρασκευαστική επιτροπή παρακολούθησης του ποινικού κώδικα βλέπουμε όλα τα ζητήματα, γίνεται μια εξαιρετική δουλειά που δεν νομίζω ότι έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν δηλαδή να υπάρχει μια επιτροπή η οποία να παρακολουθεί τις συνέπειες του ποινικού κώδικα και να βλέπει σε έναν ουδέτερο και ψυχρό χρόνο το πώς μπορεί να αλλάξει κάποια δεδομένα. Το ζήτημα είναι ότι πρέπει κανείς να καταλήξει σε συγκεκριμένες παραδοχές για το αν και κατά πόσο οι βιαστές ανηλίκων τελικά είναι μια συμπεριφορά η οποία προέρχεται από τον χαρακτήρα, την ψυχολογία ή ενδεχομένως κάποιο ψυχολογικό ζήτημα που αφορά τους δράστες, είναι θέματα τα οποία πρέπει να λυθούν σε ένα άλλο επίπεδο για να κάνει κανείς και τα επόμενα βήματα. Είναι μια μεγάλη συζήτηση αυτή. Είναι ανοιχτή η συζήτηση στο υπουργείο σε όλα τα θέματα και σε όλα τα επίπεδα ανάλογα με συγκεκριμένη εξέλιξη κάποια θέματα προτεραιοποιούνται και κάποια πράγματα ουσιαστικά βρίσκονται σε μια αναμονή.
Για το αν θα δημοσιοποιηθούν τα ονόματα των 213 ατόμων που εμπλέκονται με την υπόθεση του Κολωνού: Αυτό είναι απόφαση της Εισαγγελίας. Η Εισαγγελία κινείται σε ένα ρυθμό και αποκάλυψης των προσώπων εφόσον στοιχειοθετείται μέσα από την προανακριτική διαδικασία αλλά πολυ περισσότερο μιας και υπάρχει μια γενικότερη τάση να υπάρχει δημοσιοποίηση αυτών για πολλούς και διαφορετικούς λόγους νομίζω ότι δεν θα κρύψει κανένας κανέναν, δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρξει διάθεση απόλυτης διαλεύκανσης αυτής της υπόθεσης.