Η Αρχή Διαφάνειας, όπως φαίνεται και στα επίσημα έγγραφα που δημοσιεύει αποκλειστικά το Newsauto.gr, αποδέχθηκε το υπόμνημα της εταιρείας Beat στο οποίο αναφέρονταν ξεκάθαρα πως η επιστροφή του κόστους των διαδρομών σε όσους μετέβαιναν για να κάνουν το εμβόλιο εξασφάλιζε την πλήρη καταβολή κομίστρου στους οδηγούς για τις διαδρομές που έκαναν αλλά και το πλαίσιο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στο οποίο εντάσσονταν η δράση.
Όπως μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς και στα έγγραφα της Αρχής Διαφάνειας υπήρξαν 80 καταγγελίες για ανάλογες δράσεις (εμβολιασμοί, αιμοδοσίες κλπ), η εξέταση όλων των οποίων οδήγησε στο ίδιο συμπέρασμα.
Επιπλέον, για πρώτη φορά ένα διοικητικό έγγραφο αποδέχεται το επιχείρημα της Beat πως, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, πρόκειται για μια εταιρία τεχνολογίας που εντάσσεται στην Κοινωνία της Πληροφορίας, και όχι για μεταφορική εταιρία.
Η Ελλάδα παραμένει η μοναδική χώρα που δεν έχει ρυθμίσει με σύγχρονο τρόπο τη λειτουργία των ψηφιακών εφαρμογών, όταν χώρες όπως η Ρουμανία και η Πολωνία, με αντίστοιχες αγορές, πρωτοστατούν, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη προστασία των καταναλωτών, περισσότερα έσοδα για τους οδηγούς και το κράτος.
Νίκη για την Beat
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και ειδικότερα η Μονάδα Επιθεωρήσεων και Ελέγχων του τομέα Δημοσίων Έργων και Μεταφορών αποφάνθηκε για το θέμα της Beat δεν αποτελεί μεταφορική εταιρεία .
Ειδικότερα στο έγγραφο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που δημοσιεύει αποκλειστικά το Newsauto.gr με τίτλο: «Θέματα των διατάξεων του ν. 4530/2018 περί παροχής υπηρεσιών διαμεσολάβησης για τη μεταφορά επιβατών με Ε.Δ.Χ. οχήματα ή την ολική εκμίσθωση Ε.Ι.Χ. με οδηγό» επισημαίνεται ότι:
«Κατόπιν 80 και πλέον καταγγελιών οι οποίες υποβλήθηκαν στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας από τον Αύγουστο του 2019 μέχρι σήμερα, η Αρχή προέβη, ως όφειλε βάσει του ν. 4622/2019, σε αναζήτηση της θέσης της εταιρείας ως προς τα καταγγελλόμενα, χωρίς να εκδοθεί εντολή ελέγχου ή επιθεώρησης.
Ο καταγγέλλων, εντός του έτους 2021, προσέφυγε στον Συνήγορο του Πολίτη διαμαρτυρόμενος –ως αναφέρεται στο υπ’ αριθμ. 294679/25113/30.04.2021 έγγραφο της εν λόγω Ανεξάρτητης Αρχής– για την έλλειψη ενημέρωσης ως προς την τύχη της καταγγελίας του από την Εθνικής Αρχής Διαφάνειας η οποία του παρασχέθηκε με το υπ’ αριθμ. Οικ. 15787/18.05.2021 απαντητικό έγγραφο.
Στο από 18.06.2021 έγγραφο της εταιρείας προς την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, αναφέρεται ότι η Beat, ως εταιρείας παροχής υπηρεσιών διαμεσολάβησης σε μεταφορική εταιρεία, έκρινε καθήκον της να ενισχύσει την εκστρατεία εμβολιασμού θέτοντας την υπηρεσία της προς όφελος του γενικού συνόλου και του δημοσίου συμφέροντος με τη δράση ασφαλούς μετακίνησης ευάλωτων ομάδων στα εμβολιαστικά κέντρα. Η δράση πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 21 Μαρτίου 2021 έως 30 Απριλίου 2021, στο οποίο πραγματοποιήθηκαν μόλις 285 διαδρομές για εμβολιασμό. Αντίστοιχη εξαιρετικού χαρακτήρα δράση παρασχέθηκε με την παροχή έκπτωσης σε εθελοντές αιμοδότες προκειμένου να μεταβούν με ασφάλεια σε εμβολιαστικά κέντρα στον αστικό ιστό. Κατά συνέπεια η ανωτέρω περιγραφείσα δράση εντάσσεται στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και ως εκ τούτου δεν αποτελεί αντικείμενο εξέτασης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο ίδιο ως άνω –από 18.06.2021– έγγραφο της εταιρείας σας, η υπηρεσία διαμεσολάβησης που παρέχει η «Free Now» αποτελεί υπηρεσία της κοινωνίας της πληροφορίας και όχι υπηρεσία αστικής μεταφοράς, οπότε δεν απαιτείται η άδεια της παρ.2 του άρθρου 21 του ν. 4530/2018.
Εν των ανωτέρω εκτεθέντων συνεπάγεται ότι παρέλκει η περαιτέρω ενασχόληση της Αρχής με το εν λόγω ζήτημα».
Το ιστορικό
Η Beat στα τέλη Ιουνίου αποφάσισε να καλύψει το κόστος μετάβασης αλλά και επιστροφής των εθελοντών αιμοδοτών στα Κέντρα Εμβολιασμού και κορυφώθηκε ότι η εταιρεία αποφάσισε επίσης να μεταφέρει δωρεάν τους επιβάτες που χρησιμοποιούν την online πλατφόρμα για να μεταβούν σε κάποιο εμβολιαστικό κέντρο αλλά και να τους επιστρέψει στο σπίτι τους.
Τότε κάποιοι θεώρησαν ότι με αυτή την κίνηση η online πλατφόρμα δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό στα Ταξί και το κατήγγειλαν στην Αρχή Διαφάνειας.
Σύμφωνα με επιστολή που έστειλε η Beat στο Υπουργείο Μεταφορών και είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr, η εταιρία με αφορμή την προσφυγή των συνδικαλιστών στην Αρχή Διαφάνειας ζητά την προστασία των ψηφιακών διαμεσολαβητών από το νόμο Σπίρτζη (4530). Πιο συγκεκριμένα, τονίζει πως: «Το Άρθρο 12 με το οποίο καλείται να δώσει εξηγήσεις «αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία στην οποία έχει προσφύγει και στο Δίκαιο του Ανταγωνισμού», γεγονός μάλιστα που είχαν επισημάνει στελέχη της σημερινής κυβέρνησης κατά την ψήφιση του το 2018, από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς όφελος συγκεκριμένου συνδικαλιστή.
Ο νόμος 4530, στο μέτρο που αφορά τις λειτουργίες της Beat, παραμένει ανεδαφικός, είναι αδύνατον να εφαρμοστεί διότι θα εκπέσει στα δικαστήρια, περιέχει αναχρονιστικές διατάξεις, είναι αντιανταγωνιστικός και επιβραδύνει ακόμη και τις προσπάθειες μετάβασης σε μετακινήσεις μηδενικών ρύπων καθώς δεν επιτρέπει στις πλατφόρμες να θέτουν ποιοτικά κριτήρια στα οχήματα. Μόνος του στόχος ήταν να ικανοποιήσει μερίδα των συνδικαλιστών και σύμφωνα με τη Beat είναι αναγκαία μια μεταρρύθμιση του Άρθρου 12 η οποία -αντί να περιορίζει- να αξιοποιεί τα οφέλη των ψηφιακών εφαρμογών, προς όφελος τόσο του επιβατικού κοινού όσο και των καλών επαγγελματιών του κλάδου.
Επίσης όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν εν μέσω κορωνοϊού όπου εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που δεν είχαν ιδιωτικό Μέσο Μεταφοράς υπό τον φόβο της πανδημίας δεν μετέβαιναν στα εμβολιαστικά κέντρα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλά από την άλλη μεριά δεν είχαν τα χρήματα να χρησιμοποιήσουν Ταξί οπότε και παρέμεναν εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους μη μπορώντας να εμβολιαστούν.
Με την συγκεκριμένη κίνησης της Beat χιλιάδες πολίτες έσπευσαν να εμβολιαστούν με ασφάλεια και χωρίς κανένα κόστος καθώς το ποσό που πλήρωναν για την μεταφορά τους προς το εμβολιαστικό κέντρο αλλά και για την μεταφορά τους προς την οικία τους προστίθενται αμέσως στον προσωπικό τους λογαριασμό οπότε και τα χρήματα ήταν διαθέσιμα για να καταναλωθούν στην επόμενη μετάβασή τους προς οποιοδήποτε προορισμό.»
Πηγή: newsauto.gr