Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια και λόγω της πανδημίας, για πολλούς ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας οι τεχνολογικές εξελίξεις του σήμερα αντιπροσωπεύουν μια απαιτητική πρόκληση.
Το ζήτημα της ψηφιακής ένταξης και το ψηφιασμό χάσμα απασχολούν τις κοινωνίες, όχι μόνο λόγω των αποκλεισμών που επιφέρουν, αλλά και λόγω των κινδύνων που ελλοχεύουν για τους μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες των νέων τεχνολογιών.
Πριν από την πανδημία, ο αριθμός των ηλικιωμένων, που είχαν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, ήταν αρκετά μικρός. Σύμφωνα με την έκθεση του PewResearch, που επξεργάστηκε το sepe.gr, στις ΗΠΑ το 2019, το ένα τρίτο των ενηλίκων 65 ετών και άνω δήλωναν ότι δεν είχαν χρησιμοποιήσει ποτέ το διαδίκτυο, ενώ οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι τους.
Η πανδημία έχει επιταχύνει τη διαδικασία ψηφιοποίησης και τώρα ο αριθμός των ηλικιωμένων, που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, είναι μεγαλύτερος από ποτέ.
Παρ’ όλα αυτά, πολλοί ηλικιωμένοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες και προβλήματα με την πρόσβαση στο διαδίκτυο και τη χρήση των gadget. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη της Kaspersky, το 64% των millennials έχει βοηθήσει έναν ηλικιωμένο συγγενή παρέχοντας του κάποια μορφή τεχνικής υποστήριξης.
Περί ασφάλειας
“Το γεγονός αυτό εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των ηλικιωμένων στο Διαδίκτυο. Ενώ οι παλαιότερες γενιές προσπαθούν να προστατευτούν χωρίς εξωτερική υποστήριξη, συχνά δεν διαθέτουν την κατάλληλη γνώση προκειμένου να το κάνουν. Αυτό είναι κάτι που αφορά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας”, αναφέρει σχετικά Kaspersky.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας, το 69% των millennials ανησυχούν για το ενδεχόμενο οι γονείς τους να πέσουν θύματα διαδικτυακής απάτης.
Συμβουλές
Προκειμένου να μειώσουν τον κίνδυνο να πέσουν θύματα ενός απατεώνα, η εταιρεία συνιστά:
“- Πριν κάνετε οποιεσδήποτε διαδικτυακές αγορές, επικοινωνήστε με ένα αξιόπιστο άτομο, έναν σύντροφο ή μέλος της οικογένειας σας. Μπορούν να σας βοηθήσουν να προσδιορίσετε εάν ο ιστότοπος/το προϊόν είναι ασφαλές ή αν πρόκειται για απάτη.
– Ποτέ μην κοινοποιείτε προσωπικές πληροφορίες μέσω τηλεφώνου ή διαδικτυακά. Για παράδειγμα, οι απατεώνες μπορούν να σας παρουσιαστούν ως υπηρεσία τραπεζικής ασφάλειας και να ζητήσουν έναν κωδικό από μια τραπεζική κάρτα ή να σας ζητήσουν να μοιραστείτε το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης για το e-banking σας.
– Εάν κάποιος άγνωστος, σας ζητήσει να συμμετάσχετε σε μια κλήρωση για να κερδίσετε ένα έπαθλο ή χρήματα, υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να είναι απατεώνας. Πριν κάνετε οτιδήποτε, συζητήστε το με συγγενείς ή μέλη της οικογένειας.
-Εάν κάποιος άγνωστος, σας πει διαδικτυακά ότι τα αγαπημένα σας πρόσωπα αντιμετωπίζουν προβλήματα και χρειάζονται χρήματα – πριν πραγματοποιήσετε μεταφορά χρημάτων, επικοινωνήστε με το άτομο ή τα μέλη της οικογένειας/φίλους για να μάθετε όλες τις πληροφορίες προσωπικά. Οι απατεώνες συχνά προφασίζονται τέτοιου τύπου σοβαρά περιστατικά για να αποσπάσουν χρήματα από ηλικιωμένους συγγενείς.
– Εάν χρησιμοποιείτε υπολογιστή ή tablet, βεβαιωθείτε ότι όλες οι ενημερώσεις, που εγκαθιστάτε, προέρχονται από επίσημο προγραμματιστή. Εάν λάβετε μια τέτοια ειδοποίηση, ενώ βρίσκεστε στο πρόγραμμα περιήγησης σας, προσέξτε. Πιθανότατα πρόκειται για κακόβουλο σύνδεσμο.
– Ποτέ μην χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για πολλούς λογαριασμούς. Η επαναχρησιμοποίηση κωδικών πρόσβασης για διαφορετικούς λογαριασμούς ενέχει πολλούς κινδύνους. Αντ’ αυτού, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείτε έναν πρωτότυπο κωδικό για κάθε ξεχωριστή περίσταση”.