Μέσα σε περίπου έναν χρόνο η Tesla έχασε σχεδόν 720 δισ. δολάρια και το 69% της χρηματιστηριακής της αξίας, ποσοστό που προκαλεί δέος, αν υπολογίσει κανείς πως πριν από περίπου ένα χρόνο η εταιρεία «φλέρταρε» με κεφαλαιοποίηση ύψους ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων.
Η μετοχή της – αν και σήμερα 29/12 δείχνει να ανακάμπτει με άνοδο 3,31% – τις τελευταίες ημέρες κατέγραφε το μεγαλύτερο πτωτικό σερί από το 2018, χάνοντας 11% με την τιμή να διαμορφώνεται στα 109,1 δολάρια, την Τρίτη 27/12.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχασε τη θέση της μεταξύ των εταιρειών με την υψηλότερη κεφαλαιοποίηση, στην κορυφαία δεκάδα του χρηματιστηριακού S&P 500, μια διάκριση που κατείχε από τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ η κεφαλαιοποίηση της έχει υποχωρήσει κοντά στα 345 δισ. δολάρια.
Κερδισμένοι από την αποδυνάμωση της μετοχής φαίνεται πως είναι οι short sellers, οι επενδυτές δηλαδή που «στοιχηματίζουν» στην πτώση των τιμών των χρεογράφων, καθώς μετρούν έσοδα σχεδόν 17 δισ. δολαρίων από την στιγμή που ο Μασκ συμφώνησε να αγοράσει το Twitter, σύμφωνα με στοιχεία του Marketwatch και του Bloomberg.
Σημειώνεται πως η αξία της Tesla στην αγορά έπεσε κάτω από το όριο του μισού τρισεκατομμυρίου δολαρίων για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2020, ύφεση που οφείλεται εν μέρει και στις αθρόες πωλήσεις μετοχών από τον Μασκ, ο οποίος εξήγησε ότι χρειαζόταν ρευστότητα για να προετοιμαστεί για ένα απροσδιόριστο «χειρότερο δυνατό σενάριο».
Τα σχέδια της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων να «παγώσει» την παραγωγή στο εργοστάσιο της στην Σανγκάη, αλλά και η είδηση της προηγούμενης εβδομάδας, πως θα προσφέρει στους πελάτες της έκπτωση 7.500 δολαρίων για τα οχήματα που θα παραδοθούν πριν από το τέλος του έτους, ενίσχυσαν τις ανησυχίες των επενδυτών για μείωση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η εκτίμηση αυτή αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την εταιρεία, καθώς η αποτίμησή της εξαρτάται από τις προοπτικές της μελλοντικής της ανάπτυξης.
«Κατά κύριο λόγο η αδυναμία της μετοχής φέτος οφείλεται στις ενδείξεις για μείωση της ζήτησης παγκοσμίως», δήλωσε ο Κρεγκ Ιρβιν, αναλυτής της Roth Capital Partners, ο οποίος πρόσθεσε πως η εκτιμώμενη ανάπτυξη των εσόδων της εταιρείας «είναι ακόμη εξαιρετική», αλλά όχι «αρκετά εξαιρετική» για μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 385 δισ. δολαρίων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg, οι αναλυτές εκτιμούν πως τα έσοδα της Tesla θα αυξηθούν κατά 54% το 2022 και 37% το 2023, σε επίπεδο έτους.
Το «πλήγμα» του Twitter
Η ενασχόληση του Ίλον Μασκ με το Twitter και η εμπλοκή του σε πολιτικά ζητήματα, δεν έτυχε θερμής «υποδοχής» ούτε από τους επενδυτές της μετοχής που βρέθηκαν αντιμέτωποι με «σκαμπανεβάσματα», ούτε και από τους αναλυτές που εκτιμούν πως η σύνδεση των δύο εταιριών βλάπτει την εικόνα της Tesla.
Σε αυτό το μήκος κύματος κινείται η δήλωση του Robert Schein, επικεφαλής επενδύσεων στην BlankeSchein Wealth Management, ο οποίος σχολίασε χαρακτηριστικά: «Ο Ίλον Μασκ είναι η Tesla και η Tesla είναι ο Ίλον Μασκ. Όσο περισσότερο ο Ίλον χρησιμοποιεί το Twitter με πολιτικό τρόπο, τόσο περισσότερο αμαυρώνει δυνητικά το εμπορικό σήμα της Tesla».
Παράλληλα, την Τετάρτη 28/12 η Baird Equity Research μείωσε την τιμή-στόχο για την αυτοκινητοβιομηχανία: «Υποβαθμίζουμε τις εκτιμήσεις και είμαστε επιφυλακτικοί λόγω των πρόσφατων αναφορών του Ίλον Μασκ για τις προοπτικές της εταιρείας και την ενδεχόμενη μείωση της ζήτησης». Όμως δεν είναι η μοναδική. Την προηγούμενη εβδομάδα η Wedbush στις προβλέψεις της μείωσε κατά 30% την τιμή-στόχο για την τιμή της Tesla, από τα 250 στα 175 δολάρια και οι αναλυτές της Evercore μείωσαν την τιμή-στόχο τους στα 200 δολάρια από 300 δολάρια.
Οι «προσωπικές» απώλειες στην περιουσία του Ίλον Μασκ από την πτώση της μετοχής, εκτιμάται πως ήταν περίπου 132 δισ. δολάρια φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index. Ωστόσο, ο Μασκ παραμένει στη δεύτερη θέση των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου με περιουσία που ανέρχεται σε 139 δις. δολάρια, μόλις μια θέση πιο χαμηλά από τον μεγιστάνα της LVMH, Μπερνάρ Αρνό.