Έως και μισό εκατομμύριο εκπαιδευτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι, οδηγοί τρένων και καθηγητές πανεπιστημίου στη Βρετανία κατέβηκαν σήμερα σε απεργία με μισθολογικά και εργασιακά αιτήματα, στη μεγαλύτερη συντονισμένη απεργιακή κινητοποίηση στη Βρετανία μέσα σε μια γενιά, προκαλώντας εκτεταμένα προβλήματα.
Η μαζική κινητοποίηση σε όλη τη χώρα είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουν σχολεία, να ανασταλούν τα περισσότερα δρομολόγια τρένων, ενώ ο στρατός τέθηκε σε κατάσταση επιφυλακής προκειμένου να βοηθήσει με τους ελέγχους στα σύνορα, εάν χρειαστεί.
Περίπου 300.000 εκπαιδευτικοί αναμένεται να απεργήσουν σήμερα, η μεγαλύτερη επαγγελματική ομάδα που παίρνει μέρος στην απεργία, στο πλαίσιο ευρύτερης κινητοποίησης 500.000 ανθρώπων –ο υψηλότερος τέτοιος αριθμός εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία.
Η Μέρι Μπούστεντ, γενική γραμματέας της Εθνικής Ένωσης Εκπαίδευσης, δήλωσε στο Reuters ότι οι εκπαιδευτικοί στο συνδικάτο της νιώθουν ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από την απεργία καθώς η μείωση των αποδοχών τους σημαίνει ότι πολλοί αποχωρούν από τον κλάδο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται αυτοί που μένουν πίσω. «Τα τελευταία 12 χρόνια υπήρξε μια πραγματικά καταστροφική μακροπρόθεσμη μείωση στο μισθό τους», δήλωσε η ίδια, έξω από σχολείο του νότιου Λονδίνου. «Κανείς από τους ανθρώπους πίσω μου δεν θέλει να απεργήσει σήμερα, αλλά λένε, με μεγάλη απροθυμία, ότι έως εδώ και ότι τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν».
Με τον πληθωρισμό να ξεπερνά το 10% –το υψηλότερο επίπεδο σε 4 δεκαετίες– η Βρετανία καταγράφει κύμα κινητοποιήσεων τους τελευταίους μήνες σε διάφορους κλάδους, όπως οι εργαζόμενοι στην υγεία και τις μεταφορές, οι υπάλληλοι στις αποθήκες της Amazon και το προσωπικό των ταχυδρομείων.
Η υπουργός Παιδείας Γκίλιαν Κίγκαν επανέλαβε σήμερα τη θέση της κυβέρνησης· κρατά σκληρή γραμμή απέναντι στους δημοσίους υπαλλήλους, λέγοντάς τους ότι το να υποχωρήσει στα αιτήματα για μεγαλύτερες αυξήσεις μισθών απλά θα τροφοδοτήσει τον πληθωρισμό. «Αυτό που δεν μπορούμε να κάνουμε είναι να δώσουμε αυξήσεις μισθών που ξεπερνούν τον πληθωρισμό σε ένα κομμάτι του εργατικού δυναμικού και να επιδεινώσουμε τον πληθωρισμό για όλους. Δεν είναι οικονομικά συνετό κάτι τέτοιο», δήλωσε η ίδια BBC.
Έως τώρα η οικονομία δεν έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα από τις κινητοποιήσεις με το κόστος των απεργιών κατά τους οκτώ μήνες έως τον Ιανουάριο να εκτιμάται από το Κέντρο Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών (CEBR) σε περίπου 1,7 δισεκ. λίρες (2,09 δισεκ. δολάρια), ή περίπου 0,1% του εκτιμώμενου ΑΕΠ. Ο αντίκτυπος από τις απεργίες των δασκάλων εκτιμάται από το CEBR σε περίπου 20 εκατ. λίρες την ημέρα.
Ωστόσο οι απεργίες ίσως έχουν πολιτικό αντίκτυπο στην κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ρίσι Σούνακ. Το Συντηρητικό του κόμμα υπολείπεται του αντιπολιτευόμενου Εργατικού κατά περίπου 25 ποσοστιαίες μονάδες στις δημοσκοπήσεις και σύμφωνα με έρευνες οι πολίτες πιστεύουν ότι η κυβέρνηση δεν έχει χειριστεί καλά το θέμα των απεργιών.
Νέες κινητοποιήσεις
Σήμερα απεργούν και 100.000 δημόσιοι υπάλληλοι από περισσότερους από 120 φορείς του Δημοσίου, καθώς επίσης δεκάδες χιλιάδες καθηγητές πανεπιστημίου και εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους. Αργότερα σήμερα έχουν προγραμματιστεί πορείες κατά του νέου νόμου για περιορισμό των απεργιών σε κάποιους κλάδους.
Την επόμενη εβδομάδα, αναμένονται νέες κινητοποιήσεις από νοσηλευτές, διασώστες, τηλεφωνητές στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και άλλους εργαζομένους των υγειονομικών υπηρεσιών, ενώ και οι πυροσβέστες αυτή την εβδομάδα τάχθηκαν υπέρ πανεθνικής κινητοποίησης.
Οι απεργοί ζητούν αυξήσεις μισθών πάνω από τον πληθωρισμό προκειμένου να καλύπτεται το υψηλό κόστος των τροφίμων και της ενέργειας, που όπως λένε τους δημιουργεί άγχος και τους κάνει να νιώθει ότι τους υποτιμούν και ότι δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα.
Έξω από το σχολείο Bishop Thomas Grant School στο Στρίθαμ του νότιου Λονδίνου, η Νατάσα Ντε Στέφανο-Χάνεϊ, δασκάλα τα τελευταία 14 χρόνια, δήλωσε ότι αυτή η χειρότερη περίοδος για την εκπαίδευση που μπορεί να θυμηθεί.
«Ίσως πριν από 10 χρόνια θα μπορούσα να προτείνω τη διδασκαλία ως καριέρα και τώρα είμαι από τους δασκάλους που δεν το συνιστούν», δήλωσε. «Αν και αγαπώ τη διδασκαλία, είναι απλά τόσο δύσκολο, τόσο κουραστικό. Δεν υπάρχουν αρκετοί από εμάς που να κάνουν όλη τη δουλειά που χρειάζεται».