Για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τις διαχρονικές ευθύνες που, όπως υποστήριξε, οδήγησαν στην τραγωδία μίλησε ο πρώην υπουργός Μεταφορών (2000-2004) Χρίστος Βερελής.

Σε συνέντευξη του στο στο Πρώτο Πρόγραμμα υποστήριξε: «Για μένα αυτή η διαφωνία η έντονη, ο καβγάς, γύρω από αυτό το θέμα είναι άγονη και μου δημιουργεί μια θλίψη. Το ότι όλα τα πολιτικά κόμματα έχουν ευθύνη για την κατάσταση, διότι όλα τα πολιτικά κόμματα είχαν πελατεία στο συνδικαλιστικό χώρο και ο συνδικαλιστικός χώρος είναι αυτός ο οποίος είχε κατισχύσει των διοικητικών μηχανισμών του ΟΣΕ, αυτό είναι δεδομένο. Δεν μπορεί να το αρνηθεί κανείς».

«Θα έλεγα ότι υπάρχουν κατά περιόδους “επιθέσεις” των συνδικαλιστών, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερη νομή στην εξουσία. Και αυτό το έχουμε ζήσει, δεν είναι μόνο θέμα των τρένων, είναι και θέμα όλου του δημόσιου χώρου» συνέχισε ο κ. Βερελής, καταλήγοντας πως «όλα τα πολιτικά κόμματα εξουσίας έχουν ευθύνη» γι’ αυτό που συνέβη.

Αναφορικά με την κατάσταση του σιδηρόδρομου σήμερα και την πλευρά της ιταλικής ιδιοκτήτριας εταιρείας, ο κ. Βερελής επισήμανε τα εξής: «Κάναμε την ιδιωτικοποίηση γιατί θέλαμε ένα σιδηρόδρομο, ο οποίος να εξυπηρετεί περισσότερο, να είναι πιο ασφαλής, να έχουμε καλύτερα τρένα, να έχουμε επενδύσεις και να έχουμε και μια προοπτική αύξησης του δικτύου, γιατί αυτή τη στιγμή δεν έχουμε δίκτυο στην Ελλάδα, έχουμε σημειακές απολήξεις του σιδηρόδρομου από την Πάτρα μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Δεν μπορεί κανείς να κάνει κύκλους όπως κάνει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Από αυτά επιτεύχθηκε αυτό το οποίο περιμέναμε; Καταρχήν σε ό,τι αφορά το θέμα της βελτίωσης των οικονομικών όλου του κλάδου, μακράν όχι, αφού πληρώνει το δημόσιο συνεχώς για να μπορούμε να λέμε ότι ιδιωτικοποιήσαμε. Βελτιώθηκε η ασφάλεια; Μακάβριο αστείο αυτό. Είχε σημαντική έμμεση ευθύνη η Hellenic Train. Διότι στην αλληλογραφία που εγώ παρακολουθώ να δημοσιεύεται μεταξύ Hellenic Train και ΟΣΕ δεν βλέπω να υπάρχουν αιτιάσεις για τα θέματα ασφαλείας. Υπάρχουν αιτιάσεις γύρω από οικονομικά αιτήματα».

Όσο αφορά στην Ρυθμιστική Αρχή, ο κ. Βερελής, συνέκρινε την περίπτωση της Σουηδίας, όπου είναι πλήρως ιδιωτικοποιημένος ο σιδηρόδρομος και υπάρχει η Ρυθμιστική Αρχή η οποία είναι ισχυρά εξοπλισμένη σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και θεσμικά, ώστε να μπορεί να επιβάλει ρυθμίσεις και κυρώσεις. «Στην Ελλάδα, αντιθέτως, κάναμε μια κατ’ όνομα Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία υπάρχει για να υπάρχει το όνομα, με 4 άτομα, μιλάμε για ένα θλιβερό αστείο και η οποία αποψιλώνεται κιόλας διότι αποσπώνται στελέχη της για να πάνε από εδώ και από εκεί, πάλι σε κόμμα. Σήμερα λοιπόν, έτσι όπως είναι τα πράγματα, η άποψή μου, την οποία και διατυπώνω και δημόσια, είναι η δεύτερη φορά που το λέω, πρέπει να υπάρξει καταγγελία αυτής της κακής σύμβασης με τους Ιταλούς».

Σύμφωνα με όσα είπε ο πρώην υπουργός μεταφορών θα πρέπει να επανέλθει το σύνολο των δραστηριοτήτων του ΟΣΕ στο ελληνικό Δημόσιο για ένα διάστημα «με ταυτόχρονη αναβάθμιση, ουσιαστικότατη, άμεση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων».

«Ότι θα γίνει ένας νομικός καβγάς, αυτό είναι βέβαιο, αλλά πρέπει να γίνει άμεσα διότι θα πρέπει να αισθανθούν και οι διαχειριστές των επιβατικών μεταφορών στην Ελλάδα ότι υπάρχει ένα κράτος το οποίο ζητάει λογαριασμό» συμπλήρωσε ο κ, Βερελής.

«Για να γίνει ένα ατύχημα μικρό, μεγάλο ή τραγικό και κολοσσιαίο, όπως αυτό το οποίο υπάρχει και έχει βυθίσει όλη τη χώρα σε ένα πένθος ιδιόμορφο, γιατί δεν έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο όσο θυμάμαι εγώ, θα πρέπει διάφοροι παράγοντες να συνεργήσουν αρνητικά. Εγώ ως επικεφαλίδα, βάζω το θέμα της χαλάρωσης της πειθαρχίας στους κανονισμούς που είναι πάρα πολύ βασικό».

Σχετικά με το σύστημα τηλεδιοίκησης, ο κ. Βερελής ανέφερε πως «ολοκληρώθηκε το 2003 και έπιανε όλο το μήκος του κεντρικού άξονα, δηλαδή από την Πάτρα μέχρι τα σύνορα και λειτούργησε πλήρως μέχρι και το 2010, βεβαίως με την τεχνολογία που διατίθετο τότε», ενώ υποστήριξε ότι αν λειτουργούσε σήμερα θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα.

«Στην πορεία ένα σύστημα πρέπει να συντηρείται αλλά και να συμπληρώνεται. Εμείς μετά το 2010 το εγκαταλείψαμε το σύστημα αυτό. Μέχρι το 2007 το σύστημα λειτουργούσε θαυμάσια και ο λόγος είναι ότι την ευθύνη λειτουργίας των συστημάτων είχαν οι προμηθευτές του συστήματος. Οι οποίοι είχαν την ευθύνη και να το λειτουργούν, αλλά και να συμπληρώνουν τυχόν βλάβες οι οποίες γινόταν. Σταμάτησαν οι προμηθευτές το 2007 να έχουν την ευθύνη, ανέλαβε την ευθύνη ο ΟΣΕ και σιγά σιγά το σύστημα άρχισε να περιπίπτει σε αδράνεια. Το 2011 το σύστημα είχε ξηλωθεί πλήρως, είχαν φύγει τα καλώδια, είχαν φύγει οι σταθμοί, τα μηχανήματα δηλαδή. Εκλάπησαν. Είναι πολύ χαρακτηριστικό, το 2003 που υπήρχαν κλοπές έντονες και επειδή δεν © ανταπόκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες έπρεπε να φροντίζουν γι’ αυτό, απευθύνθηκα στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών τότε και όντως πιάσαμε συμμορίες οι οποίες αποτελούνταν από Ρομά, από Βούλγαρους και Πακιστανούς. Οδηγήθηκαν σε δίκες αλλά οι δίκες αυτές λόγω της νομοθεσίας που ισχύει ακόμα και πρέπει να αλλάξει επειγόντως, ήταν πλημμεληματικού χαρακτήρα» ανέφερε τέλος, ο πρώην υπουργός Μεταφορών.