Μετά από 18 χρόνια αναμονής και δυσκολιών, το Μετρό Θεσσαλονίκης παραδόθηκε στους πολίτες της πόλης, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τις αστικές μετακινήσεις. Κατά την τελετή εγκαινίων, ο Απόστολος Τζιτζικώστας, απερχόμενος περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας και Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, εξέφρασε την υπερηφάνεια και τη συγκίνησή του για την ολοκλήρωση του έργου.

Ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι το Μετρό δεν είναι απλώς ένα συγκοινωνιακό έργο, αλλά ένα όραμα που μεταμορφώνει τη Θεσσαλονίκη και βελτιώνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Το έργο ξεκίνησε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας επί πρωθυπουργίας Κώστα Καραμανλή και ολοκληρώθηκε υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ένα μοναδικό Μετρό-Μουσείο

Το Μετρό Θεσσαλονίκης ξεχωρίζει για τους σταθμούς του, οι οποίοι αναδεικνύουν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Κατά τον κ. Τζιτζικώστα, πρόκειται για το μοναδικό Μετρό-Μουσείο στην Ευρώπη, που συνδυάζει τις σύγχρονες μεταφορές με την πολιτιστική κληρονομιά.

Καλαμαριά και δυτική επέκταση του Μετρό

Η λειτουργία της γραμμής Καλαμαριάς αναμένεται το 2025, ενώ προτεραιότητα αποτελεί η επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη. Ο κ. Τζιτζικώστας διαβεβαίωσε ότι θα παρακολουθεί στενά την πρόοδο του έργου από τη νέα του θέση ως Ευρωπαίος Επίτροπος.

Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και πολιτική συνεργασία

Η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν καθοριστική για την υλοποίηση του έργου, καθώς η χρηματοδότηση προήλθε κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους. Επιπλέον, εξήρε τη συνεισφορά της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Αποκατάσταση εμπιστοσύνης των πολιτών

Ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί όχι μόνο νίκη για την πόλη, αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα. Με την παράδοση του έργου αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη των πολιτών προς το κράτος και ανοίγει ο δρόμος για περαιτέρω αναπτυξιακές πρωτοβουλίες.

Η πλήρης ομιλία 

«Το ξέρω, είναι δύσκολο να το πιστέψουμε κι όμως η Θεσσαλονίκη από σήμερα έχει μετρό. Και μάλιστα, ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό στον κόσμο. Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ για να παραδώσουμε το μετρό στους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.

Και αυτό, που με γεμίζει με υπερηφάνεια και θέλω να το πω είναι ότι το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας και πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Είμαι πραγματικά συγκινημένος σήμερα, που ουσιαστικά η τελευταία μου πράξη ως Περιφερειάρχης και η πρώτη μου πράξη ως Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για τις Μεταφορές είναι τα εγκαίνια του μετρό της πόλης μου, της Θεσσαλονίκης. Ενός έργου που αποτελεί ορόσημο για ολόκληρη την Ελλάδα γιατί πράγματι το Μετρό Θεσσαλονίκης από την αρχή του υπήρξε κάτι παραπάνω από απλά ένα συγκοινωνιακό έργο.

Ήταν ένα όραμα για τον τόπο μας, ένα όραμα να μεταμορφώσουμε την πόλη μας, να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας, να φέρουμε πιο κοντά τη Θεσσαλονίκη στο μέλλον, που δικαιούται και της αξίζει. Είναι αλήθεια βέβαια ότι το όραμα αυτό για πολύ καιρό μετατράπηκε σε πραγματικό εφιάλτη για τους κατοίκους, τους καταστηματάρχες, τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Γιατί σχεδόν για δύο δεκαετίες αντιμετώπισε δυσκολίες, που ξεπέρασαν κατά πολύ τα προβλήματα, που συνοδεύουν, συνήθως, τέτοιας κλίμακας τεχνικά έργα.

Τώρα, όμως το μετρό είναι πραγματικότητα και γίνεται πια αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας και της ζωής της πόλης μας, που διαθέτει πλέον ένα σύγχρονο, γρήγορο, βιώσιμο μέσα μεταφοράς, που θα συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής όλων, στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, στην αναγέννηση εμπορικών περιοχών, στην ακόμα καλύτερη τουριστική εμπειρία των επισκεπτών μας, αλλά και στην ανάδειξη του πολιτισμού μας, στον οποίο δόθηκε προτεραιότητα σε όλη τη διάρκεια του έργου, με τους σταθμούς, που έχουν σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο που αναδεικνύει τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα.

Στην πραγματικότητα, φίλες και φίλοι, μιλάμε για το μοναδικό μετρό μουσείο στην Ευρώπη. Και βέβαια η γραμμή του μετρό, που εγκαινιάζουμε σήμερα.

Είναι μόνο η αρχή. Το 2025 θα συνδεθεί η γραμμή της Καλαμαριάς και πρέπει γρήγορα να τρέξουν οι διαδικασίες για την επέκταση του μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη.

Και θέλω να διαβεβαιώσω τους συμπολίτες μας ότι η επέκταση του μετρό στη Δυτική Θεσσαλονίκη είναι και θα παραμείνει η προτεραιότητά μου και την πορεία του έργου θα την παρακολουθώ στενά από τα νέα μου καθήκοντα.

Είμαι πραγματικά χαρούμενος αλλά και συγκινημένος γιατί το έργο αυτό, πέρα από τη σημασία που έχει για τον τόπο μας, συνδέει και δύο προσωπικούς σταθμούς μου, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Κομισιόν. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπήρξε ο πιο σταθερός, αφοσιωμένος εταίρος σε κάθε φάση του έργου αυτού, χρηματοδοτώντας με πόρους του ΕΣΠΑ την κατασκευή του, πιέζοντας, διεκδικώντας, φτάνοντας μέχρι και στα δικαστήρια προκειμένου να ξεκολλήσει το έργο.

Οφείλουμε όμως να παραδεχτούμε και κάτι ακόμα. Μετρό Θεσσαλονίκης χωρίς Ευρωπαϊκή Ένωση πολύ απλά δεν θα υπήρχε. Γιατί οι πόροι για την κατασκευή του έργου αυτού είναι κυρίως πόροι ευρωπαϊκοί. Κλείνοντας λοιπόν, θέλω να υπογραμμίσω ότι η ολοκλήρωση αυτού του πραγματικά σπουδαίου έργου, το οποίο κατασκεύασαν Έλληνες μηχανικοί, δεν αποτελεί μόνο νίκη της Θεσσαλονίκης, αλλά είναι μία νίκη για ολόκληρη την Ελλάδα, που απέδειξε ειδικά τα τελευταία χρόνια, ότι με αποφασιστική ηγεσία μπορεί να είναι αποτελεσματική, να ξεπερνάει εμπόδια, να δίνει λύσεις, να ολοκληρώνει έργα σύγχρονα, απαιτητικά και φιλόδοξα.

Συγχαρητήρια σε όλες και όλους, που εργάστηκαν για το έργο αυτό, το οποίο παραδίδεται σήμερα στους Θεσσαλονικείς. Συγχαρητήρια οφείλω όμως και σε έναν άνθρωπο, που εκτιμώ ιδιαίτερα, τη Λίνα Μενδώνη, την υπουργό Πολιτισμού, χωρίς τη βοήθεια της οποίας σήμερα δεν θα ήμασταν εδώ. Η υπουργός, που προχώρησε την ορθή λύση για τον σταθμό Βενιζέλου. Θέλω να συγχαρώ όμως και τη σημερινή και την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που έτρεξε το έργο μαζί με τους αναδόχους για να μπορούμε σήμερα να παραδίδουμε το έργο αυτό.

Και άφησα για το τέλος εσάς, κύριε Πρωθυπουργέ. Θέλω να σας συγχαρώ και να σας ευχαριστήσω, όχι μόνο για την ολοκλήρωση του έργου αυτού, για την οποία εργαστήκατε και ασχοληθήκατε προσωπικά, αλλά και για έναν επιπλέον, εξίσου σημαντικό, ίσως και σημαντικότερο λόγο.

Γιατί με την παράδοση του Μετρό σήμερα αποκαθίσταται η σχέση εμπιστοσύνης των πολιτών της Θεσσαλονίκης με το κράτος. Και το έργο αυτό είναι μόνο η αρχή».