Οι εξελίξεις σχετικά με τις ευθύνες όσων εμπλέκονται στο δυστύχημα στα Τέμπη είναι ραγδαίες, με τη δικαιοσύνη να αναλαμβάνει την πλήρη διερεύνηση προς όλες τις κατευθύνσεις.
Γράφει η ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΣΤΙΓΚΑ
Οι εξελίξεις σχετικά με τις ευθύνες όσων εμπλέκονται στο δυστύχημα στα Τέμπη είναι ραγδαίες. Μετά την προφυλάκιση του μοιραίου σταθμάρχη, ο οποίος με τα εγκληματικά λάθη του έστειλε στον θάνατο 57 ψυχές, έχουμε τα εξής που καλείται άμεσα και με διαφάνεια να διερευνήσει η ελληνική Δικαιοσύνη:
1. Τη μοιραία βραδινή βάρδια στον κομβικό σταθμό της Λάρισας ήταν στη θέση τους οι τρεις σταθμάρχες; (Ο αρχαιότερος και δύο ακόμη.)Ο επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου γιατί ζήτησε και έλαβε αμέσως μετά το δυστύχημα αναρρωτική άδεια;
2. Ποιος γιατρός (σ.σ.: οι πληροφορίες κάνουν λόγο για επιμελητή που εργάζεται στο νοσοκομείο του Βόλου) και γιατί χορήγησε την αναρρωτική άδεια στον επιθεωρητή Δημήτριο Νικολάου;
3. Γιατί φτάσαμε στην τραγωδία όταν ο σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης από το 2022, κάτι που επέτρεπε, παρείχε τη δυνατότητα να διαπιστωθεί για μια πορεία 5,5 χιλιομέτρων ότι το επιβατικό τρένο κινούνταν σε λάθος κατεύθυνση, σε λάθος πορεία;
4. Οι διαδοχικές παρατάσεις και οι υπογραφές συμπληρωματικών συμβάσεων σε ένα έργο που υπογράφηκε το 2014 και είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2016. Μάλιστα, το 2018, ενώ υπήρχε και η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η συμπληρωματική σύμβαση του έργου δεν υπογράφηκε ποτέ. Γιατί;
5. Πώς και γιατί οι βανδαλισμοί και η αδυναμία αποκατάστασης των ζημιών είχαν συνέπεια να σταματήσει σταδιακά και η λειτουργία του παλιού συστήματος, της προηγούμενης τεχνολογίας, όπου αυτό υπήρχε;
6. Υπήρξαν ευθύνες από τους μηχανοδηγούς οι οποίοι είναι ανάμεσα στα θύματα του τραγικού δυστυχήματος;
Eφέτης ανακριτής
Την άμεση σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας δρομολογεί ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ο οποίος, με έγγραφό του, λόγω της σοβαρότητας της υπόθεσης, ζητεί από το Σώμα να λάβει απόφαση προκειμένου να ανατεθεί σε εφέτη-ανακριτή η έρευνα για την ανείπωτη τραγωδία.
Η έρευνα, η οποία αναμένεται να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή, θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών, πλην του ήδη κατηγορούμενου σταθμάρχη, σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, επιθεωρητή κυκλοφορίας και άλλους, που θα ελεγχθούν για τον τρόπο που διαχειρίστηκαν την εποπτεία και ρύθμιση του δικτύου και μάλιστα σε ημέρα που θα υπήρχε αυξημένη επιβατική κίνηση.
Στο μικροσκόπιο οι συμβάσεις
Παράλληλα, η Οικονομική Εισαγγελία προσανατολίζεται να ξεκινήσει άμεσα έρευνα, είτε με την ανάσυρση υποθέσεων από το αρχείο είτε με αυτοτελή νέα έρευνα, για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων υποδομής για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.
Στο πλαίσιο της έρευνας θα ελεγχθούν οι συμβάσεις, η υλοποίηση ή μη των όρων τους, καθώς και οι λόγοι της μη τήρησης χρονοδιαγραμμάτων που ορίζονταν σε κάθε ανάθεση αλλά και τα δαπανηθέντα χρήματα σε κάθε φάση.
Δέσμευση Τσιάρα
«Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό, και η εξιχνίαση και η απόδοση ευθύνης να φτάσει μέχρι τελικό σημείο, αλλά κυρίως να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε κάτι τέτοιο να μην επαναληφθεί», τόνισε ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, τονίζοντας ότι χρέος της ελληνικής πολιτείας είναι να σταθεί με ψυχραιμία και ευθύνη απέναντι σε ένα τέτοιο τραγικό γεγονός.
«Η συγγνώμη είναι μια ελάχιστη ένδειξη του βάρους που μπορεί να κουβαλάει οποιοσδήποτε, εδώ και πολλά χρόνια, συμμετέχοντας στο κεντρικό πολιτικό σύστημα, απέναντι σε μία πραγματικότητα που δεν τιμά ούτε την Ελλάδα ούτε πολύ περισσότερο μια προσπάθεια που γίνεται εμφατικά και συστηματικά τα τελευταία 3-3,5 χρόνια», σημείωσε.
Πρόταση Καστανίδη
Πρόταση για άμεση αποκατάσταση της ασφάλειας στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες «τιμώντας έτσι, αντί λόγων και φθηνών αντιπαραθέσεων τη μνήμη των νεκρών» κατέθεσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χάρης Καστανίδης.
Όπως είπε, η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει δύο πρωτοβουλίες: (1ον) για τη σύσταση διακομματικής επιτροπής (με τη συμμετοχή του ΟΣΕ και της ΡΑΣ), η οποία θα εντοπίσει ποιες είναι οι ανάγκες άμεσης επέμβασης στις υποδομές των σιδηροδρόμων, και ποια είναι τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να ληφθούν προκειμένου να υπάρξει απόλυτη ασφάλεια στη μετακίνηση των επιβατών και (2ον) ό,τι εντοπιστεί ως αναγκαίο για προμήθειες και εκτέλεση έργων, θα περάσει με σύντομες διαδικασίες στην αποκλειστική ευθύνη της Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
«Κανένας μασκαράς, κρατικός ή πολιτικός, αξιωματούχος δεν θα χειριστεί προμήθεια ή έργο σε ό,τι αφορά την εκτέλεση των αναγκαίων εργασιών υποδομών» πρότεινε ο κ. Καστανίδης, με τον υπουργό Δικαιοσύνης Κ. Τσιάρα να θεωρεί ότι η πρόταση Καστανίδη είναι στη σωστή κατεύθυνση.