Τη συμπλήρωση των τριών χρόνων λειτουργίας του gov.gr γιόρτασε σήμερα Τρίτη το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο Μέγαρο Μουσικής με μια εορταστική εκδήλωση «Ένα κράτος ψηφιακό, η Ελλάδα σε κίνηση» παρουσιάζοντας την «αθέατη πλευρά» της επιχειρησιακής δομής για κάθε τομέα ξεχωριστά, τους συντελεστές, τους ανθρώπους που ψηφιοποίησαν και απλούστευσαν τις διαδικασίες, που προσπάθησαν και δημιούργησαν τις πλατφόρμες, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τους πολίτες. Συγκεκριμένα, η «ακτινογραφία» των επιμέρους τομέων του gov.gr όπως παρουσιάστηκε στην εκδήλωση έχει ως εξής:
Gov.gr – wallet
Τις πρώτες μέρες της «γέννησης» του gov.gr και τις εμπειρίες τους μοιράστηκε ο Διονύσης Κοντογιώργης, προϊστάμενος υπηρεσίας Συντονισμού gov.gr λέγοντας ότι «είναι οι έξι χαρακτήρες που άλλαξαν την ζωή πολλών ανθρώπων και την δική μας. Λόγω πανδημίας έπρεπε να βγει το gov.gr τον Μάρτιο, ήταν πολύ δύσκολα τα πρώτα βράδια» και ανέφερε ότι «φτάσαμε στο σημείο κάθε βδομάδα να βγάζουμε κάτι νέο που ήταν έτοιμο να λειτουργήσει. Οι επισκέψεις κατά 60%, στο gov.gr γίνονται από κινητά και τάμπλετ, ενώ πάνω από 8 εκατ. πολίτες έχουν μπει και εκδώσει τουλάχιστον ένα ψηφιακό έγγραφο. Στόχος να είναι το μόνο ψηφιακό σημείο εξυπηρέτησης του πολίτη με το Δημόσιο».
Από την πλευρά του, ο Πάνος Λουρίδας, διευθυντής Ανάπτυξης ΕΔΥΤΕ GRNET, τόνισε ότι «ήταν ένας αγώνας για να μπορέσει να βγει και να αναπτυχθεί μέχρι σήμερα». Μάλιστα υπογράμμισε ότι «η τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο της Ουκρανίας είναι η τεχνολογία που αναπτύξαμε για το covid wallet για να σωθούν τα στοιχεία τους, όπως ταυτότητα». Όπως τόνισε μάλιστα ότι μέσω wallet το καλοκαίρι θα υπάρξει επέκταση χρήσεων όπως ενοικίαση αυτοκίνητου σε οποιαδήποτε χώρα, τίτλοι σπουδών κ.ά. και συγκεκριμένα ανέφερε ότι με την εμπειρία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του gov.gr wallet συμμετέχει δυναμικά στις εργασίες που πραγματοποιούνται σε επίπεδο ΕΕ για τη δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού» ώστε όλοι οι πολίτες της Ένωσης να διεκπεραιώνουν συγκεκριμένες διαδικασίες (ενοικίαση αυτοκινήτου, κ.λπ.) από ενιαία εφαρμογή στο πρότυπο που δημιούργησε το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό covid.
Συγκινητικές στιγμές είναι το gov.gr για τον Κώστα Χαμπίδη, διευθυντή γραφείου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιου για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση «το gov.gr ήταν οι πρώτες εξετάσεις του νέου υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αποδεικνύει ότι ό,τι υποσχεθήκαμε έγινε σε συνθήκες πίεσης. Γίνεται αντιληπτό ότι δεν χτίστηκε ένας κατάλογος υπηρεσιών αλλά ένα οικοσύστημα εφαρμογών όπου συνεργάζονται όλοι οι δημόσιοι φορείς, είναι μια νέα αντίληψη στη δημόσια αντίληψη, ένας μηχανισμός που συνεχώς επαναχρησιμοποιείται». Όσο για το wallet όπως είπε δημιουργήθηκε από μια ανάγκη. «Το covid wallet ήταν πολύ κομψή διαχείριση δεδομένων προσωπικών υγείας, με απαραίτητες πληροφορίες για τον έλεγχο, ήταν ένα πείραμα και η αυτή η εμπειρία αυτόματα μεταφέρθηκε για το δίπλωμα και την ταυτότητα».
Διαλειτουργικότητα
Τη σημασία της διαλειτουργικότητας μεταξύ των υπηρεσιών τόνισε ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος μίλησε αρχικά για την χρησιμότητα των κωδικών πρόσβασης taxisnet που ήταν περιορισμένου σκοπού, ωστόσο επεκτάθηκε σήμερα η δυνατότητα χρήσης τους για 663 συστήματα. Αναφέρθηκε στον τρόπο που σχεδιάστηκαν τα συστήματα για επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών μεταξύ τους. Από 20 που είχαν στην αρχή το 2019 φτάσαμε στα 183 συστήματα έχουν δημιουργηθεί». Στη συνέχεια εξήγησε πώς το 2022 από 8,8 εκατ ψηφιακές συναλλαγές καταφέραμε να έχουμε 772 εκατομμύρια. Τέλος, εξήγησε πώς μέσα από υπηρεσίες όπως το Know Your Customer η διαλειτουργικότητα δεν διευκολύνει και αναβαθμίζει τις συναλλαγές μόνον με το Δημόσιο, αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα.
Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Δρυμιώτης, πρόεδρος ΔΕΛΤΑ – Singular, εξήρε το έργο του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και υπογράμμισε το τεχνολογικό άλμα που έγινε στο θέμα των εκλογών και κατέληξε ότι «το αποτέλεσμα από τα λεφτά που ξοδεύτηκαν για εξοπλισμό ήταν μηδέν», ενώ η χρηματοδότηση να φτιάχνονται υπηρεσίες ήταν αποδείχθηκαν πολύτιμες καθώς εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να εξυπηρετηθούν. Όπως ανέφερε, «το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι πρέπει να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτόν τον τόπο να είναι αυτός που μας αξίζει».
Δικαιοσύνη και gov.gr
Ο Πάνος Αλεξανδρής, γενικός γραμματέας Δικαιοσύνης και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, ξεκίνησε αναφέροντας υπηρεσίες του δικαστηριακού κλάδου που έχουν ψηφιοποιηθεί: Ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας (πριν ήταν 25 διαφορετικά πιστοποιητικά), άυλο συναινετικό διαζύγιο, πιστοποιητικά και δικαστικές αποφάσεις από κάθε ειρηνοδικείο ηλεκτρονικά. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην πρόοδο της. ψηφιοποίησης των αρχείων των δικαστηρίων και τις ηλεκτρονικές επιδόσεις, αλλά και τη συμβολή της διαλειτουργικότητας σε όλα τα παραπάνω. Τέλος, εξήγησε πώς μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να συμβάλει στην επιτάχυνση της Δικαιοσύνης μιλώντας για την ανάγκη υλοποίησης και της τηλεματικής δίκης, «αν θέλουμε να δούμε ένα δικαστήριο του μέλλοντος».
Η Λίλιαν Μήτρου, καθηγήτρια στο τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, πρόεδρος του Ινστιτούτου για την Ιδιωτικότητα, τα Προσωπικά Δεδομένα και την Τεχνολογία (Εuropean Public Law Organisation – www.eplo.org) τόνισε τη σημασία της ισότητας στο θέμα χρήσης των εφαρμογών, καθώς όπως επεσήμανε οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί εξ αποστάσεως να διεκπεραιώνει τις εργασίες του με σεβασμό στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, αυτό που έχει επιτευχθεί είναι η αποφυγή του διαμεσολαβητή που είναι τεράστιο κέρδος, όχι μόνο οικονομικό αλλά και στην κατεύθυνση της ισότητας» και έκανε λόγο για μια σωστή εκτίμηση όσον αφορά στη χρήση τεχνητής δικαιοσύνης στον δημόσιο τομέα, να υπάρχουν αρχές διαφάνειας, ενημέρωση των πολιτών, συμμετοχής των πολιτών μέσω συγκατάθεσής τους.
Για την τήρηση της αρχής προσωπικών δεδομένων μίλησε ο Κωνσταντίνος Λαμπρινουδάκης, καθηγητής στο τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων Πανεπιστημίου Πειραιώς υπογραμμίζοντας ότι «από πίσω υπάρχει πολλή δουλειά για να προστατέψουν τα δεδομένα των πολιτών. Θα πρέπει να γίνεται ουσιαστική εφαρμογή των κανόνων».
Smart Cities
Για τη διαδικασία διαβουλεύσεων με τους δήμους ώστε να δημιουργηθούν «έξυπνες» πόλεις, αλλά και να καλύψουν τις ανάγκες στην ψηφιακή αναβάθμισή τους μίλησε ο Κώστας Τσαντίδης, διευθυντής γραφείου υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης. «Είχαμε ξεκινήσει με περίπου 80 προτάσεις στους δήμους. Τα έργα δομήθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο ΕΣΠΑ». Επεσήμανε ότι και τα ΚΕΠ μπήκαν στην τροχιά έναν ψηφιακού μετασχηματισμού με αντικατάσταση των υπολογιστών, ανακαίνισής τους ενώ ανέφερε ότι θα υπάρξει σύντομα και εφαρμογή για να παίρνει κάποιος σειρά προτεραιότητας από το κινητό του» και πρόσθεσε ότι σχεδιάζεται να γίνονται μαθήματα ψηφιακής εκπαίδευσης στους δήμους για να μπορούν και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία να κάνουν χρήση του gov.gr.
Τέλος, μίλησε για το πρόγραμμα fiber to the school το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης 250 εκατ. «Μιλάμε για οπτική ίνα σε όλα τα σχολεία της χώρας, στο άμεσο μέλλον να υπάρχει γρήγορο και σταθερό ίντερνετ σε όλα τα σχολεία». Από την πλευρά του ο Δημήτρης Παπαστεργίου, δήμαρχος Τρικκαίων, πρόεδρος ΚΕΔΕ τόνισε ότι θα πρέπει να αξιοποιηθεί σωστά η χρηματοδότηση, ενώ επεσήμανε και την σημασία της πλατφόρμας διαχείρισης δημοτικών τελών. Επίσης μίλησε για πρωτοβουλία ψηφιοποίησης των δημοτικών βιβλιοθηκών και ενοποίησης των τίτλων.
Υγεία
Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης μίλησε για ένωση δυνάμεων μιλώντας τις προληπτικές εξετάσεις «αναζητάμε τους πολίτες για να πάνε να κάνουν δωρεάν σε δημόσιες ή ιδιωτικές δομές», ενώ μίλησε για τη χρησιμοποίηση νέων τεχνολογιών στο θέμα της υγείας, τον προσωπικό γιατρό, τον ψηφιακό φάκελο υγείας, την τηλεϊατρική και επεσήμανε την άψογη συνεργασία με τον υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«Είδαμε τι πρέπει να γίνει από την πολιτοκεντρική πλευρά» είπε η Νίκη Τσούμα, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος ΗΔΙΚΑ. «Θα έπρεπε να καταργηθούν, να μειωθούν οι ουρές» και αναφέρθηκε στις απλουστεύσεις στις διαδικασίες στα γεγονότα ζωής του ανθρώπου όπως γέννηση ενός παιδιού, κοινωνικής ασφάλισης, ασφαλιστική ενημερότητα, ιατρικός φάκελος για τα ΚΕΠΑ, ενώ αναφέρθηκε στο σύστημα εμβολιασμού, στην άυλη συνταγογράφηση και υπογράμμισε ότι «4,5 εκατομμύρια πολίτες έχουν τον ψηφιακό φάκελο υγείας στο κινητό τους μέσω της εφαρμογής my Health». Τα επόμενα βήματα κινούνται σε βασικούς άξονες όπως η ψηφιακή αναβάθμιση των νοσοκομείων της χώρας, το σύστημα για τους ογκολογικούς ασθενείς και η διεύρυνση ηλεκτρονικού ιατρικού φακέλου.
Η Ειρήνη Αγαπηδάκη, γενική γραμματέας Δημόσιας Υγείας, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων, στην άυλη συνταγογράφηση παραπεμπτικών, στο πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά» για την πρόληψη καρκίνου μαστού, ενώ μίλησε για το πρόγραμμα πρόληψης καρκίνου τραχήλου της μήτρας, του πνεύμονα, δέρματος, αλλά και για τον ψηφιακό σύμβουλο υγείας που σχεδιάζεται.