Λήγει μετά από εννέα έτη ο -κατά γενική ομολογία- αποτυχημένος
θεσμός της διοικητικής υποστήριξης που κρατούσε σε ένα καθεστώς ιδιότυπης
ομηρίας τους ΟΤΑ που δεν είχαν στελεχωμένες Τεχνικές Υπηρεσίες.

Έτσι, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου:

-Δημιουργείται Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου ως ανώτατο θεσμικό συμβουλευτικό όργανο, η οποία εισηγείται αναπτυξιακές δράσεις και παρακολουθεί τις ήδη υλοποιούμενες. (Η σύνθεση της επιτροπής είναι: ένας εκπρόσωπός από τα Υπουργεία Εσωτερικών, Υποδομών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, ένας εκπρόσωπος ΚΕΔΕ, ένας εκπρόσωπος ΕΝΠΕ, Διευθυντής Αναπτυξιακής, προϊστάμενος ΕΥΔΕ και 2 εμπειρογνώμονες).

-Εισάγονται ρυθμίσεις για την εύρυθμη λειτουργία των Τεχνικών Υπηρεσιών
και των Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ οι οποίοι μέσω προγραμματικών
συμβάσεων με την ΕΕΤΑΑ και των Αναπτυξιακών τους Εταιρειών, θα μπορέσουν
να αποκτήσουν την τεχνική υποστήριξη που απαιτείται για την εκτέλεση μελετών
και έργων.

Στρατηγική Αναπτυξιακή Προοπτική των ΟΤΑ

Αρμοδιότητες της Επιτροπής είναι :
– Η εισήγηση προς την κεντρική διοίκηση προτάσεων αναπτυξιακού σχεδιασμού των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω της αξιοποίησης προγραμμάτων χρηματοδότησης και τεχνικής βοήθειας,
– Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση του βαθμού υλοποίησης και εκτέλεσης των αναπτυξιακών παρεμβάσεων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και η εισήγηση διορθωτικών επεμβάσεων σε περίπτωση αποκλίσεων,
– Η ενημέρωση, υποστήριξη και καθοδήγηση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των αναπτυξιακών εταιρειών τους σε θέματα αναπτυξιακής πολιτικής και σχεδιασμού και ο συντονισμός της αναπτυξιακής τους δράσης, με σκοπό τη διαμόρφωση συνεκτικών πολιτικών σε εθνικό επίπεδο.

– Για τη συμμετοχή στις εργασίες της Επιτροπής δεν καταβάλλεται κανενός είδους αποζημίωση ή έξοδα. Με την απόφαση της πρώτης παραγράφου, ρυθμίζεται ο τρόπος λειτουργίας της Επιτροπής, η διοικητική της υποστήριξη, ως και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.»

Ποιοι θα στελεχώσουν την επιτροπή

Η Επιτροπή αποτελείται από έναν εκπρόσωπο των Υπουργείων Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών, από έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής ΥΠΕΣ και δύο (2) εμπειρογνώμονες με εμπειρία και τεχνογνωσία στη διαχείριση και εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών με αναπληρωτή του τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του ίδιου Υπουργείου. Ένας εκ των μελών ορίζεται Γραμματέας της Επιτροπής.

Δείτε παρακάτω το σχετικό σχέδιο νόμου και τι ακριβώς προβλέπει:

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ 

«ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑΣ, ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ 

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ 

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

 

Άρθρο 1

Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου

Το άρθρο 266Α του ν. 3852/2010 (Α’ ) αντικαθίσταται ως εξής : 

«Άρθρο 266Α Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού                                                      Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Επιτροπή Αναπτυξιακού Σχεδιασμού Τοπικού και Περιφερειακού Επιπέδου. Η Επιτροπή αποτελείται από έναν εκπρόσωπο των Υπουργείων Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών, από έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης και Εφαρμογής ΥΠΕΣ και δύο (2) εμπειρογνώμονες με εμπειρία και τεχνογνωσία στη διαχείριση και εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Πρόεδρος της Επιτροπής ορίζεται ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εσωτερικών με αναπληρωτή του τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του ίδιου Υπουργείου. Ένας εκ των μελών ορίζεται Γραμματέας της Επιτροπής.

 

  1. Αρμοδιότητες της Επιτροπής είναι : 

α. Η εισήγηση προς την κεντρική διοίκηση προτάσεων αναπτυξιακού σχεδιασμού των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, μέσω της αξιοποίησης προγραμμάτων χρηματοδότησης και τεχνικής βοήθειας, 

β. Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση του βαθμού υλοποίησης και εκτέλεσης των αναπτυξιακών παρεμβάσεων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και η εισήγηση διορθωτικών επεμβάσεων σε περίπτωση αποκλίσεων, 

γ. Η ενημέρωση, υποστήριξη και καθοδήγηση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των αναπτυξιακών εταιρειών τους σε θέματα αναπτυξιακής πολιτικής και σχεδιασμού και ο συντονισμός της αναπτυξιακής τους δράσης, με σκοπό τη διαμόρφωση συνεκτικών πολιτικών σε εθνικό επίπεδο.

 

  1. Για τη συμμετοχή στις εργασίες της Επιτροπής δεν καταβάλλεται κανενός είδους αποζημίωση ή έξοδα. Με την απόφαση της πρώτης παραγράφου, ρυθμίζεται ο τρόπος λειτουργίας της Επιτροπής, η διοικητική της υποστήριξη, ως και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.»

Άρθρο 2

Τεχνική βοήθεια

 

Το Υπουργείο Εσωτερικών μπορεί να αναθέτει σε φορέα με εμπειρία στον σχεδιασμό, διαχείριση, εκτέλεση και παρακολούθηση χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, την επιστημονική και διοικητική υποστήριξη του φορέα διαχείρισης αναπτυξιακών προγραμμάτων και ειδικών προγραμμάτων ενίσχυσης χρηματοδοτούμενων από το εθνικό ή συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και την παροχή τεχνικής βοήθειας για την εξειδίκευση των αξόνων προτεραιότητας ανά περιφέρεια παρέμβασης και για τον εν γένει σχεδιασμό και τη διοικητική διαχείριση των προσκλήσεων. Οι δαπάνες για την παροχή των υπηρεσιών του προηγούμενου εδαφίου δεν μπορεί να υπερβαίνουν το ένα τοις εκατό (1%) του προϋπολογισμού της εκάστοτε πρόσκλησης ή προγράμματος. Τα άρθρα 12, 119 παράγραφοι 1 έως 7, 200 παράγραφος 8 και 329 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) εφαρμόζονται και για τις ενέργειες τεχνικής βοήθειας του παρόντος άρθρου.

 

Άρθρο 3

Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

  1. Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (εφεξής «Αναπτυξιακοί Οργανισμοί») είναι ανώνυμες εταιρείες ειδικού σκοπού, οι οποίες λειτουργούν υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, συμπράττουν από κοινού με τους ΟΤΑ στην υλοποίηση της αναπτυξιακής πολιτικής σε δημοτικό, διαδημοτικό, περιφερειακό ή ευρύτερο χώρο, ανάλογα με τις καταστατικές τους προβλέψεις, και έχουν ως σκοπό ιδίως την επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη των ΟΤΑ και των ενώσεών τους, την υποστήριξη και εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής των δήμων και των περιφερειών, την ωρίμανση έργων υποδομής και την υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, ψηφιακής σύγκλισης και αειφόρου ανάπτυξης. Για την επίτευξη των σκοπών τους, οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί αξιοποιούν χρηματοδοτικά εργαλεία και διαχειρίζονται αναπτυξιακά, επενδυτικά και ειδικά προγράμματα, χρηματοδοτούμενα από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους. 

 

  1. Στο μετοχικό κεφάλαιο των Αναπτυξιακών Οργανισμών μετέχουν οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης ή/και οι Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων. Είναι επίσης δυνατή η συμμετοχή της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, των δικτύων και των συνδέσμων δήμων, των επιμελητηρίων που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, καθώς και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, υπό την προϋπόθεση ότι οι ΟΤΑ και οι ενώσεις τους κατέχουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου, αποκλειόμενης σε κάθε περίπτωση της συμμετοχής ιδιωτών ή ιδιωτικών ενώσεων ή άλλων φορέων ιδιωτικών συμφερόντων.

 

  1. Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί δεν επιχορηγούνται άμεσα ή έμμεσα από τους ΟΤΑ ή τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 7 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) και του άρθρου δεύτερου του ν. 3845/2010 (Α’ 65). Η λειτουργία των Αναπτυξιακών Οργανισμών διέπεται από το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ανωνύμων εταιρειών και η εποπτεία τους ασκείται με βάση τις διατάξεις του ν. 4548/2018 (Α’ 104), υπό την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων. Οι εταιρείες του άρθρου αυτού : 

α. εμπίπτουν στα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 5 του άρθρου 13 του ν. 4314/2014 (Α’ 265), 

β. μπορούν να συστήσουν ή να συμμετέχουν σε ομάδες τοπικής δράσης, σύμφωνα με την περίπτωση β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 32 του Κανονισμού ΕΕ 1303/2013,

γ. μπορούν να συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις με τους φορείς του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), καθώς και με τους λοιπούς Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, και μπορούν να ορίζονται τεχνικοί σύμβουλοι Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης για την παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, επιστημονικής και διοικητικής υποστήριξης.

δ. μπορούν να συμμετέχουν ως δυνητικοί δικαιούχοι σε ειδικά προγράμματα ενίσχυσης του Υπουργείου Εσωτερικών για αναπτυξιακές δράσεις αυτών, σχετιζόμενες με τις καταστατικές τους προβλέψεις,

ε. μπορούν να ασκούν τις δραστηριότητες των άρθρων 182 και 183 του ν. 4555/2018 (Α’ 133),

στ. μπορούν να προτείνουν προς τους αρμόδιους φορείς Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ), για τις οποίες ορίζονται εξαρχής ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης, υπό την προϋπόθεση ότι οι προτεινόμενες περιοχές παρέμβασης ανήκουν στην εδαφική τους αρμοδιότητα, με βάση τις καταστατικές τους προβλέψεις.

ζ. συγχωνεύονται, διασπώνται και λύονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4548/2018.

 

  1. α. Το προσωπικό των Αναπτυξιακών Οργανισμών διακρίνεται σε τακτικό και έκτακτο. Το τακτικό προσωπικό προσλαμβάνεται για την κάλυψη θέσεων βάσει κανονισμού εσωτερικής υπηρεσίας (ΚΕΥ), που εγκρίνεται από τη γενική συνέλευση των μετόχων, και με τον οποίο καθορίζονται η εσωτερική διάρθρωση των υπηρεσιών σε Γενική Διεύθυνση και επιμέρους Διευθύνσεις, Τμήματα και Γραφεία, οι αρμοδιότητες τους και οι θέσεις κατά κατηγορίες και κλάδους προσωπικού. Στον ΚΕΥ προβλέπεται υποχρεωτικά Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών. Η στελέχωση των θέσεων του ΚΕΥ με τακτικό προσωπικό γίνεται κατά τις διατάξεις του άρθρου 14 και επόμενα του ν. 2190/1994 (Α’ 28). 

β. Το έκτακτο προσωπικό που απαιτείται κάθε φορά για την εκτέλεση του αντικειμένου που αναλαμβάνουν, προσλαμβάνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας για όσο χρόνο διαρκεί το εκτελούμενο πρόγραμμα ή η σύμβαση, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 1, 2 και 3 παρ. 4, 5 της υπ’ αριθμ. 53266/2009 κοινής υπουργικής απόφασης (Β’ 1877). Οι προσλαμβανόμενοι κατά τα προηγούμενα εδάφια με συμβάσεις ορισμένου χρόνου θεωρείται ότι καλύπτουν τις ανάγκες του προγράμματος ή σύμβασης για την εκτέλεση των οποίων προσλήφθηκαν, αποκλειόμενης σε κάθε περίπτωση της μετατροπής των συμβάσεων αυτών σε συμβάσεις αορίστου χρόνου. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου των προηγούμενων εδαφίων, ασκεί τις αποφασιστικές αρμοδιότητες που προκύπτουν από τα καθήκοντα που του ανατίθενται. Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου είναι επίσης δυνατή η σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, εφόσον οι δαπάνες που προκύπτουν θεωρούνται ως επιλέξιμες δαπάνες του εκτελούμενου προγράμματος ή σύμβασης. Για την έκδοση της απόφασης απαιτείται μόνον η απόφαση ένταξης στο πρόγραμμα από την αρμόδια αρχή ή η υπογραφή της σύμβασης, από την οποία τεκμαίρεται ότι δεν υποκρύπτεται σχέση εξαρτημένης εργασίας, χωρίς να απαιτούνται πρόσθετα δικαιολογητικά ή εγκριτικές αποφάσεις. 

γ. Για την επικουρία του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου, με τον κανονισμό της περίπτωσης α’ μπορεί να συνιστάται μία (1) θέση ειδικού συμβούλου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου με αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα δημόσιας διοίκησης και αναπτυξιακής πολιτικής στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ο ειδικός σύμβουλος προσλαμβάνεται με απόφαση του προέδρου. Η σύμβαση εργασίας λύεται με την καθοιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του προέδρου από το αξίωμα του.

δ. Η κάλυψη κενών θέσεων που προβλέπονται στον ΚΕΥ, μπορεί να γίνεται κατά τις διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 4257/2014 (Α’ 93), καθώς και με απόσπαση υπαλλήλων Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίοι κατέχουν τουλάχιστον τριετή αποδεδειγμένη προϋπηρεσία στη διαχείριση, παρακολούθηση και διοικητική υποστήριξη συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή σε τεχνική υπηρεσία φορέα που ασχολείται με την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων έργων, κατόπιν πρόσκλησης της ενδιαφερόμενης εταιρείας με την οποία προσδιορίζονται ο αριθμός των θέσεων και τα προσόντα των υποψηφίων. Η απόσπαση έχει διάρκεια δύο (2) ετών με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης και πραγματοποιείται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και του κατά περίπτωση αρμοδίου Υπουργού, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου και σύμφωνη γνώμη του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. Η μισθοδοσία του αποσπώμενου προσωπικού βαρύνει τον φορέα προέλευσης.

ε. Κατ’ εξαίρεση, ο γενικός διευθυντής και ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών ορίζονται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου. Η θητεία τους ακολουθεί τη θητεία του διοικητικού συμβουλίου και μπορεί να ανανεώνεται. Ως Προϊστάμενοι Διευθύνσεων Τεχνικών Υπηρεσιών ορίζονται πτυχιούχοι μηχανικοί πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής εκπαίδευσης, με ελάχιστη προϋπηρεσία πέντε (5) ετών στο γνωστικό τους αντικείμενο.

  1. Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί διοικούνται από εννεαμελές διοικητικό συμβούλιο, το οποίο εκλέγεται από τη γενική συνέλευση κατά τις διατάξεις του ν. 4548/2018. Εξαιρουμένων των μελών του επόμενου εδαφίου, τα υπόλοιπα μέλη του διοικητικού συμβουλίου δεν δικαιούνται αμοιβής ή άλλων παροχών. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που ασχολούνται με τα θέματα καθημερινής διοίκησης της εταιρείας και οι γενικοί διευθυντές κατέχουν υποχρεωτικά αποδεδειγμένη εργασιακή εμπειρία στον σχεδιασμό, στην εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων και στην επιχειρηματική, οικονομική και γενικότερα βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. 

 

  1. Έως 31.12.2020, οι δήμοι και οι ενώσεις τους και οι περιφέρειες μπορούν να λάβουν αποφάσεις για τη σύσταση Αναπτυξιακού Οργανισμού, για την προσαρμογή των υφιστάμενων αναπτυξιακών εταιρειών στις διατάξεις του άρθρου αυτού ή για τη συμμετοχή τους σε Αναπτυξιακούς Οργανισμούς. Η απόφαση λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία επί των παρόντων μελών του οικείου συμβουλίου. Αναπτυξιακές Εταιρείες ΟΤΑ, που λειτουργούν υπό οποιαδήποτε νομική μορφή, οι οποίες δεν θα προσαρμοστούν κατά το πρώτο εδάφιο, συνεχίζουν να λειτουργούν και διέπονται από το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις λοιπές επιχειρήσεις των ΟΤΑ. Για τις εταιρείες αυτές, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των άρθρων 5 και 6.

 

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μπορεί να ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας και οργάνωσης των Αναπτυξιακών Οργανισμών. 

 

Άρθρο 5

Ανάθεση σύναψης, εποπτείας και επίβλεψης δημοσίων μελετών και έργων 

από ΟΤΑ που δεν διαθέτουν τεχνική επάρκεια ή τεχνικό προσωπικό

 

Τεχνικές υπηρεσίες των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού που δεν έχουν τεχνική επάρκεια ή έχουν τεχνική επάρκεια, αλλά καλούνται να υλοποιήσουν μελέτες και έργα, για τις ανάγκες των οποίων δεν έχουν το απαιτούμενο τεχνικό προσωπικό, μπορούν, ύστερα από βεβαίωση του προϊσταμένου της οικείας τεχνικής υπηρεσίας ή, σε περίπτωση έλλειψης αυτού, ύστερα από απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, να συνάπτουν προγραμματική σύμβαση κατά τις διατάξεις των άρθρων 12 και 44 του ν. 4412/2016 με την Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, τους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Δίκτυα Δήμων, εφόσον οι εν λόγω φορείς διαθέτουν τεχνικές υπηρεσίες. Οι προγραμματικές συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να εντάσσονται στα ειδικά προγράμματα ενίσχυσης του άρθρου 71 του ν. 4509/2017 (Α’ 201).

 

Άρθρο 6

Υποστήριξη Τεχνικών Υπηρεσιών 

και Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ 

 

  1. Οι ΟΤΑ α’ βαθμού, που κατά τη δημοσίευση του παρόντος ασκούν τις αρμοδιότητες των τεχνικών υπηρεσιών σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 95 του ν. 3852/2010, μπορούν να αναθέτουν με προγραμματική σύμβαση την τεχνική και διοικητική υποστήριξη για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων υπηρεσιών αυτών, στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, τους Αναπτυξιακούς Συνδέσμους Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 και τα Δίκτυα Δήμων του άρθρου 101 του ν. 3852/2010. Στην περίπτωση αυτή, η αρμοδιότητα έκδοσης της τελικής διοικητικής πράξης ασκείται από τον Προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας και σε περίπτωση έλλειψης Προϊστάμενου για οποιονδήποτε λόγο, από τον δήμαρχο. Αποφασιστικές ή γνωμοδοτικές αρμοδιότητες, οι οποίες προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τα μονομελή ή συλλογικά αιρετά όργανα ασκούνται από τον οικείο δήμο.
  2. Οι ΟΤΑ α’ βαθμού, που κατά τη δημοσίευση του παρόντος ασκούν τις αρμοδιότητες των υπηρεσιών δόμησης σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 95 του ν. 3852/2010, μπορούν να αναθέτουν με προγραμματική σύμβαση την τεχνική και διοικητική υποστήριξη για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών αυτών, στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, τους Αναπτυξιακούς Συνδέσμους Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 και τα Δίκτυα Δήμων του άρθρου 101 του ν. 3852/2010. Στην περίπτωση αυτή, η αρμοδιότητα έκδοσης της τελικής διοικητικής πράξης ασκείται από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας Δόμησης και σε περίπτωση και σε περίπτωση έλλειψης Προϊστάμενου για οποιονδήποτε λόγο, από τον δήμαρχο. Αποφασιστικές ή γνωμοδοτικές αρμοδιότητες, οι οποίες προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τα μονομελή ή συλλογικά αιρετά όργανα ασκούνται από τον οικείο δήμο.

Άρθρο 7

Άσκηση αρμοδιοτήτων από τους δήμους –

Λήξη διοικητικής υποστήριξης

 

  1. Χρόνος έναρξης άσκησης από τους δήμους των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάστηκαν σε αυτούς, στο πλαίσιο των οριζομένων στην περίπτωση α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 95 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), για τις οποίες παρέχεται κατά τη δημοσίευση του παρόντος διοικητική υποστήριξη, ορίζεται η 1.7.2020. Μέχρι τις 31.5.2020 συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις των παραγράφων 2, 3 και 4 του άρθρου 95 του ν. 3852/2010. Η παράγραφος 1 του άρθρου 1 της από 31.12.2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4147/2013 (Α’ 98), συνεχίζει να ισχύει.

 

  1. Εκκρεμείς δίκες κατά την 1.7.2020, που αφορούν υποθέσεις στο πλαίσιο της παροχής διοικητικής υποστήριξης, συνεχίζονται αυτοδίκαια και χωρίς άλλη διατύπωση από το δήμο στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου αφορά η προσβληθείσα πράξη. Δικαστικές αποφάσεις κατά διοικητικών πράξεων που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της διοικητικής υποστήριξης της παραγράφου 1, εκτελούνται από το δήμο στα διοικητικά όρια του οποίου αφορά η προσβαλλόμενη πράξη. 
  2. Εκκρεμείς υποθέσεις κατά την 1.7.2020 στο πλαίσιο παροχής διοικητικής υποστήριξης συνεχίζονται από τον κατά τόπο αρμόδιο δήμο στο πλαίσιο παροχής διοικητικής υποστήριξης συνεχίζονται από τον κατά τόπο αρμόδιο δήμο. Για την παράδοση των φακέλων των υποθέσεων αυτών συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής από τους ενδιαφερόμενους δήμους με ρητή αναφορά του σταδίου εκκρεμότητας της σχετικής υπόθεσης. Αντίγραφο τούτου, υποβάλλεται στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Φάκελοι αρχειοθετημένων υποθέσεων, που καταρτίσθηκαν από τις υπηρεσίες που παρείχαν τη διοικητική υποστήριξη παραμένουν στα αρχεία της και Φάκελοι αρχειοθετημένων υποθέσεων, που καταρτίσθηκαν από τις υπηρεσίες που παρείχαν τη διοικητική υποστήριξη παραμένουν στα αρχεία της και μεταφέρονται στα αρχεία του κατά τόπον αρμόδιου δήμου, μόνο σε περίπτωση συσχέτισής τους με νέα αιτήματα.

 

Άρθρο 10

Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

  1. Για τη χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων αναπτυξιακών πολιτικών τοπικής αυτοδιοίκησης, δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών διαδικτυακό Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το οποίο περιλαμβάνει στοιχεία που αφορούν την οικονομική και διοικητική λειτουργία τους, τα στοιχεία του ενεργητικού τους, καθώς και τα αντίστοιχα στοιχεία που αφορούν τα νομικά τους πρόσωπα.
  2. Η καταχώριση στο μητρώο έκαστου στοιχείου ενεργητικού αποδίδει έναν μοναδικό αριθμό μητρώου. Η έναρξη λειτουργίας του Μητρώου διαπιστώνεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών. Από την κατά το προηγούμενο εδάφιο έναρξη λειτουργίας και εντεύθεν, αποφάσεις που αφορούν τα εν λόγω στοιχεία και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3861/2010 (Α’ 112), δεν αναρτώνται στο πρόγραμμα Διαύγεια και δεν εκτελούνται, αν δεν συνοδεύονται από τον αριθμό μητρώου του προηγούμενου εδαφίου. 
  3. Στοιχεία που έχουν ήδη καταχωρηθεί σε ηλεκτρονικά μητρώα του Υπουργείου Εσωτερικών και στις βάσεις δεδομένων που προβλέπονται στα άρθρα 25 και 26 του ν. 4257/2014 και στο άρθρο 194 του ν. 4555/2018 μεταπίπτουν στο Μητρώο της παραγράφου 1.
  4. Με κοινή απόφαση των Υπουργού Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, καθορίζονται η διαδικασία τήρησης του Μητρώου, τα στοιχεία που καταχωρούνται, τα δικαιώματα πρόσβασης, καθώς και κάθε άλλο συναφές ζήτημα για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού.

 

Άρθρο 11

Βελτίωση ενεργειακής αποδοτικότητας δήμων

 

Το άρθρο 208 του ν. 4555/2018 αντικαθίσταται ως εξής: 

«Άρθρο 208

Δανεισμός των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού για δράσεις 

βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας

 

Η δυνατότητα συνομολόγησης δανείων από δήμους και περιφέρειες με πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, για την υλοποίηση δράσεων βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας εγκαταστάσεων, μηχανημάτων ή οχημάτων τους και εν γένει επενδυτικών σχεδίων παρέχεται, ακόμα και αν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 264 του ν. 3852/2010, υπό την προϋπόθεση ότι, από τις ανωτέρω δράσεις και σχέδια, όπως προκύπτει από σχετική οικονομοτεχνική μελέτη, επέρχεται μείωση του κόστους λειτουργίας από την οποία καλύπτεται και το κόστος εξυπηρέτησης των σχετικών τοκοχρεολυσίων.»