Οι αυξήσεις στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας τα αίτια και τα μέτρα για την αντιστάθμισή τους για καταναλωτές και επιχειρήσεις βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης για τη μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό προς το περιβάλλον που διεξήχθη στο πλαίσιο του «Thessaloniki Helexpo Forum» με θέμα «Δημιουργώντας την Επόμενη Μέρα».
Μιλώντας στο forum, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε στην επιπλέον έκπτωση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι 600 κιλοβατώρες τον μήνα, που φέρνουν ΔΕΗ και ιδιωτικοί πάροχοι διευκρινίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο αντισταθμίζονται οι αυξήσεις στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας για το 80% των καταναλωτών.
«Η κυβέρνηση είχε προνοήσει αρκετά νωρίς, είχαμε σχεδιάσει κάποια μέτρα, τα οποία ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός προχθές από το βήμα της ΔΕΘ» τόνισε ο κ. Σκρέκας και πρόσθεσε ότι ένα μέσο νοικοκυριό μέχρι το τέλος του χρόνου δεν θα βιώσει σχεδόν καμία αύξηση στο κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος.
«Πρώτον ερχόμαστε ως κράτος, ως πολιτεία και επιδοτούμε 300 κιλοβάτ ανά μήνα, που είναι η μέση κατανάλωση ενός μέσου νοικοκυριού με 30 ευρώ τη μεγαβατώρα, και με αυτό τον τρόπο έχει ουσιαστικά μία επιπλέον έκπτωση της τάξης του 30% σε τιμές αναφοράς ΔΕΗ. Δεύτερον έρχεται και η ΔΕΗ και θα ζητήσουμε και από τους άλλους παρόχους να κάνουν μία επιπλέον έκπτωση για κατανάλωση μέχρι τα 600 κιλοβάτ ανά μήνα, ώστε να καλύψουμε το 80% των καταναλωτών χαμηλής τάσης στη χώρα» εξήγησε.
Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος ανέφερε ως παράδειγμα ότι ένας καταναλωτής ο οποίος έχει μηνιαίο λογαριασμό 180 ευρώ, μετά την επιδότηση της πολιτείας και μετά την επιπλέον έκπτωση από τη ΔΕΗ θα έχει λογαριασμό 138 ευρώ, δηλαδή περίπου τον ίδιο λογαριασμό που είχε πριν τις ανατιμήσεις.
«Με αυτό τον τρόπο αντισταθμίζουμε τις αυξήσεις για το 80% των καταναλωτών, που είναι συνδεδεμένοι με τη χαμηλή τάση. Η αύξηση που θα δουν οι καταναλωτές θα είναι 1-2 ευρώ το μήνα» ενώ αναφερόμενος στις ανατιμήσεις στο φυσικό αέριο, είπε ότι θα αυξηθεί κατά 20% το επίδομα θέρμανσης.
Επισήμανε ακόμη ότι με αξιοποίηση των πόρων από τα έσοδα από τις δημοπρασίες των ρύπων θα στηριχθεί το Ταμείο για την Ενεργειακή Μετάβαση που ιδρύεται και θα βοηθήσει την ελληνική κοινωνία να ανταπεξέλθει σε αυτή τη διαδικασία.
Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος σημείωσε επίσης ότι έχουν κατανεμηθεί 450 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για δύο προγράμματα που αφορούν πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ανήγγειλε ότι τους επόμενους δύο μήνες θα ανακοινωθέι η πρόσκληση και ο οδηγός τους.
Όπως εξήγησε θα δίνεται η δυνατότητα να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις σε επενδύσεις ενεργειακής αναβάθμισης, να αλλάξουν τον εξοπλισμό τους, να αναβαθμίσουν ενεργειακά κτίρια και καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια να έχουν μόνιμη μείωση του κόστους της ενέργειας.
Επιπλέον το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με τη ΡΑΕ και τους υπόλοιπους παράγοντες της αγοράς ετοιμάζει νέα εργαλεία, τα διμερή συμβόλαια μεταξύ καταναλωτών ενέργειας και παραγωγών ενέργειας από ΑΠΕ, έτσι ώστε μέσα από τα «πράσινα διμερή συμβόλαια» να έχουν καθαρή ενέργεια σε προσιτές τιμές και με ορατότητα για πολλά χρόνια μπροστά.
Ο μηχανισμός, όπως είπε, είναι έτοιμος στο υπουργείο θα κοινοποιηθεί στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ενέργειας και την Αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού στις Βρυξέλλες και στη συνέχεια θα γίνει πράξη και νόμος του κράτους για να μειωθεί σε μόνιμη βάση η μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας σε ενεργοβόρους καταναλωτές.
«Κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ δεν υπήρχε ούτε ένα ευρώ αύξηση στην ηλεκτρική ενέργεια» τόνισε ο Σωκράτης Φάμελλος, Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και υποστήριξε ότι «αν μία κυβέρνηση είχε επάρκεια, θα έπρεπε να είχε προλάβει να οργανώσει την αγορά για να μην υπάρχουν αυτές οι απίστευτες αυξήσεις».
Ο καταναλωτής αυτή τη στιγμή βιώνει αυξήσεις και δεν μπορεί ενδεχομένως να κατανοήσει το σύνολο των λεπτομερειών, ανέφερε ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας – ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας τονίζοντας ότι οι διεθνείς τιμές δυστυχώς σε αυτή τη συγκυρία είναι υψηλές και μέχρι τον Νοέμβριο θα αποσαφηνιστεί πόσο θα διαρκέσουν. «Περιμένουμε τι θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του Nord Stream κι αν θα πέσουν οι τιμές» είπε.
Αναφερόμενος στις δράσεις της ΡΑΕ σημείωσε, μεταξύ άλλων ότι άνοιξε ένα πολύ ευαίσθητο θέμα, τις ρήτρες όσον αφορά τη λιανική. «Θεωρούμε ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση βρήκαμε την ευκαιρία με την οδηγία 944 του 2019 και βγάλαμε σε διαβούλευση που τελειώνει στις 15/9 το θέμα της διαφάνειας. Θέλουμε οι καταναλωτές να προστατεύονται και θα κάνουμε ό,τι δήποτε είναι δυνατόν ώστε οι όροι στην αγορά να είναι καθαροί» υπογράμμισε.
Ο βιοτεχνικός κόσμος θεωρεί την αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας την κορυφή στο παγόβουνο των αυξήσεων, καθώς ανεβαίνουν οι τιμές στις πρώτες ύλες και την επεξεργασία, τόνισε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Αναστάσιος Καπνοπώλης και ζήτησε να βρεθούν τρόποι, ώστε να δοθούν κίνητρα για να μειωθεί το ενεργειακό αποτύπωμα των βιοτεχνιών και να ισοφαριστούν οι αυξήσεις.
«Είμαστε η πυξίδα για την υπόλοιπη επικράτεια στη διαχείριση των αποβλήτων» τόνισε ο πρόεδρος ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, Μιχαήλ Γεράνης. Σημειώνοντας ότι θα μοιραστούν τους πρώτους μήνες του 2022, 35.000 καφέ κάδοι και 38 απορριμματοφόρα στην Κεντρική Μακεδονία ζήτησε να μην ισχύσει από το 2022 το τέλος ταφής (10 ευρώ ο τόνος) που επιβαρύνει την αυτοδιοίκηση. «Ως αυτοδιοίκηση δεν ευθυνόμαστε πουθενά και πρέπει να επανεξεταστεί. Δεν θα μπορέσουν να το αντέξουν η αυτοδιοίκηση και οι πολίτες» είπε ο κ. Γεράνης.
Όταν η γενικότερη ροπή στα καύσιμα είναι προς τα πάνω οι καταναλωτές πηγαίνουν προς τα κάτω, είπε ο γενικός διευθυντής επί Εμπορικών Θεμάτων της Kosmocar Διονύσης Μπατιστάτος τονίζοντας ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη χαμηλότερη κατανάλωση σε κόστος, δεν χρειάζονται λιπαντικά και άλλα αναλώσιμα με βάση τα ορυκτά καύσιμα.
Ένα αυτοκίνητο που καίει βενζίνη σήμερα για να κάνει μία μετακίνηση και καταναλώνει 100 ευρώ, με ντίζελ καταναλώνει 70 ευρώ, με φυσικό αέριο 45 ευρώ και με ηλεκτρικό ρεύμα 25 ευρώ, εξήγησε προσθέτοντας ότι η γενικότερη αύξηση των τιμών των καυσίμων θα οδηγήσει ώστε αυτή η ισορροπία της αγοράς και του κόστους χρήσης είναι προς το συμφέρον των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Ανέφερε ακόμη ότι 200 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα βρίσκονται σε κυκλοφορία παγκοσμίως μέχρι το έτος 2030.