Στην κατάθεση πρότασης διεύρυνσης των κατηγοριών σε βάρος του πρώην αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης, Δ. Παπαγγελόπουλου, προχώρησε η ΝΔ, όπως ανακοίνωσε ο γραμματέας της ΚΟ, Σταύρος Καλαφάτης.
«Με βάση τη μελέτη των στοιχείων της δικογραφίας που απέστειλε προς τη Βουλή η Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή, προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης κ. Δημήτριος Παπαγγελόπουλος, πέραν των αδικημάτων για τα οποία ήδη διεξάγεται σχετική έρευνα από τη Βουλή, τέλεσε και άλλα, συνεπικουρούμενος από έτερα πρόσωπα, στο πλαίσιο και κατά την άσκηση των καθηκόντων του, με σκοπό τον έλεγχο και χειραγώγηση της Δικαιοσύνης σε συγκεκριμένες υποθέσεις, που εμφανίζουν ενότητα εγκληματικής δράσης», αναφέρει ο Σταύρος Καλαφάτης και επισημαίνει ότι η ΝΔ και τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας έχουν εκφράσει κατ’ επανάληψη τη βούληση για την πλήρη και σε όλες τις πτυχές της, διαλεύκανση της δυσώδους αυτής υπόθεσης, που συνιστά απροκάλυπτη παρέμβαση της εκτελεστικής στην δικαστική εξουσία.
«Συνεπείς προς την βούλησή μας αυτή, καταρτίσαμε σήμερα και υποβάλλουμε προς την Βουλή των Ελλήνων πρόταση διεύρυνσης του πλήθους των αδικημάτων, που φέρεται ότι τέλεσε με τη συμμετοχή και τρίτων προσώπων ο κ. Δ. Παπαγγελόπουλος σε άλλες περιπτώσεις κατά την άσκηση των καθηκόντων του, όπως εξειδικεύονται στην πρότασή μας», αναφέρει ο γραμματέας της ΚΟ της ΝΔ και προσθέτει: «Με θεσμική προσήλωση, αντικειμενικότητα και δίχως εκπτώσεις ως προς την αλήθεια είμαστε αποφασισμένοι να φθάσουμε μέχρι τέλους ώστε να πληροφορηθεί ο ελληνικός λαός τι πραγματικά συνέβη και εάν χρησιμοποιήθηκε η Δικαιοσύνη και οι λειτουργοί της ως υποχείρια επίορκων πολιτικών».
Πιέσεις με όπλο δημοσιεύματα
«Εκτός από την ήδη διερευνώμενη υπόθεση προκύπτει ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ο κ. Παπαγγελόπουλος επηρέαζε εισαγγελικούς λειτουργούς προκειμένου να διαπράττονται αξιόποινες πράξεις», αναφέρουν στην πρότασή τους οι βουλευτές της ΝΔ. «Ο κ. Παπαγγελόπουλος φέρεται να διοχέτευε δημοσιεύματα σε βάρος φυσικών προσώπων που ήθελε να στοχοποιήσει και εν συνεχεία χρησιμοποιούσε αυτά τα δημοσιεύματα αποστέλλοντας τα σε εισαγγελικούς λειτουργούς προκειμένου να διενεργούνται σε βάρος των ατόμων που στοχοποιούσε προκαταρκτικές εξετάσεις. Φέρεται μάλιστα να διοχέτευε δημοσιεύματα σε βάρος ακόμη και πρώην συναδέλφων του εισαγγελικών λειτουργών που δεν δέχονταν να πειθαρχήσουν στις κατευθύνσεις τις οποίες έδινε προκειμένου να προβούν σε παράνομες πράξεις και εν συνεχεία να διενεργούνται σε βάρος τους πειθαρχικές διώξεις και να κάμπτεται η αντίστασή τους. Η συγκεκριμένη τακτική είχε καταγγελθεί από τον αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Αγγελή και την αντιεισαγγελέα Εφετών κ. Ράικου για την υπόθεση της Νοβάρτις, αλλά διαφαίνεται ότι επεκτάθηκε και σε άλλες υποθέσεις», αναφέρουν οι βουλευτές της ΝΔ.
Η κατάθεση της Γ. Τσατάνη
Οι υπογράφοντες την πρόταση επικαλούνται όσα επιβαρυντικά για τον κ. Παπαγγελόπουλο είπε η πρώην εισαγγελέας Εφετών Γεωργία Τσατάνη ότι ο πρώην αναπληρωτής υπουργός επιθυμούσε να αφαιρεθεί ο φάκελος της δικογραφίας της υπόθεσης Βγενόπουλου, ότι επέδειξε για το θέμα αυτό ενδιαφέρον πέραν των καθηκόντων του, ότι την απείλησε αν δεν συμμορφωνόταν με τις υποδείξεις του και ότι της αφαιρέθηκε η αστυνομική προστασία. Αναφορικά με την Γεωργία Τσατάνη επισημαίνεται και ο ρόλος που διαδραμάτισε δημοσίευμα σε βάρος της από τον Κωνσταντίνο Βαξεβάνη.
Ο επιχειρηματίας Σάμπι Μιωνής
Στην πρόταση παρατίθενται και όσα επιβαρυντικά κατέθεσε ο επιχειρηματίας Σάμπυ Μιωνής και επισημαίνεται ότι ο κ. Παπαγγελόπουλος «τέλεσε ενδεχομένως τα αδικήματα της απόπειρας εκβίασης εις βάρος του κ. Σαμπί Μιωνή, εκφέροντας το συμπερασματικώς συναγόμενο απειλητικό και επιβλαβές γεγονός της μη απόσυρσης ενταλμάτων σύλληψης, αν ο τελευταίος δεν κατέβαλε χρηματικό ποσό ύψους 350.000 ευρώ σε τρίτο, το οποίο όμως φέρεται ότι δεν οφείλετο από κάποια νόμιμη αιτία, καθώς και το αδίκημα της δωροληψίας υπαλλήλου και δωροληψίας πολιτικού αξιωματούχου». Οι βουλευτές της ΝΔ υπενθυμίζουν ότι ο κ. Μιωνής κατήγγειλε ότι «σε ανοιχτή αντιδικία που είχε με τον κ. Φιλιππάκη και Τάρκα παρενέβη ο τότε υπουργός Επικρατείας κ. Νίκος Παππάς και κανονίστηκε συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου με τον αναπληρωτή υπουργό Δικαιοσύνης κ. Παπαγγελόπουλο. Στη συνάντηση εκείνη ουσιαστικώς συζητήθηκαν ανοικτές ποινικές υποθέσεις του κ. Μιωνή και συνεργατών του με την ελληνική Δικαιοσύνη. Σε αυτήν τη συζήτηση ζητήθηκε από τον κ. Παπαγγελόπουλο να δώσει ο κ. Μιωνής χρηματικά ποσά ως έξοδα στον κ. Φιλιππάκη, αλλιώς δεν θα έκλειναν οι ποινικές υποθέσεις και θα συνεχίζονταν οι διώξεις σε βάρος του και των συνεργατών του. Εν συνεχεία το ποσό αυτό προσδιορίστηκε από τον κ. Φιλιππάκη στα 350.000 ευρώ και υπεγράφη και ιδιωτικό συμφωνητικό τον Μάρτιο του 2018 με το οποίο αναλήφθηκαν πρωτοβουλίες και δεσμεύσεις που δεν εξαρτώνταν από τα μέρη, αλλά μόνο από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Μάλιστα δύο μήνες αργότερα τον Μάιο του 2018 έγινε νέα συνάντηση με τον κ. Παππά και Παπαγγελόπουλο για να διαπιστωθεί εάν υλοποιούνταν οι παράνομες συμφωνίες».
Η κατάθεση του Π. Αθανασίου
Στον πυρήνα των ισχυρών ενδείξεων η ΝΔ συμπεριλαμβάνει και όσα κατέθεσε ενώπιον της επιτροπής ο πρώην Οικονομικός Εισαγγελέας Παναγιώτης Αθανασίου. «Από την κατάθεση του αντιεισαγγελέα κ. Αθανασίου, προκύπτει ότι υπάρχουν ενδείξεις, ότι ο κ. Παπαγγελόπουλος άσκησε πίεση σε βάρος του συγκεκριμένου εισαγγελικού λειτουργού όταν είχε χρέη Οικονομικού Εισαγγελέα τουλάχιστον σε τέσσερις υποθέσεις που χειριζόταν και δη: α) υπόθεση για λίστα Λαγκάρντ, β) υπόθεση κακουργηματικών διώξεων σε βάρος τραπεζικών στελεχών, γ) υπόθεση δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων ιδιοκτητών ΜΜΕ και ιδίως του κ. Αλαφούζου, δ) υπόθεση σε βάρος του κ. Παπαχρήστου ε) υπόθεση Βγενόπουλου», αναφέρεται στην πρόταση.
«Προκύπτουν ενδείξεις ότι ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης κ. Δημήτριος Παπαγγελόπουλος, με στοχευμένα δημοσιεύματα από συγκεκριμένους δημοσιογράφους στους οποίους τα διοχέτευε, ασκούσε πιέσεις σε εισαγγελικούς λειτουργούς και τελικά επιτύγχανε να κινηθούν διώξεις σε βάρος φυσικών προσώπων που στοχοποιούσε. Σε περίπτωση μάλιστα που εισαγγελικοί λειτουργοί αντιδρούσαν, όπως οι κκ. Αγγελής, Ράικου, Τσατάνη, Αθανασίου, αλλά και η κα Κυβέλου, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο ήτοι τη διοχέτευση δημοσιευμάτων σε βάρος των εισαγγελικών λειτουργών που αντιδρούσαν ετοίμαζε το έδαφος για την πειθαρχική εξόντωση και κάμψη των φρονημάτων αυτών των εισαγγελικών λειτουργών προσπαθώντας να χειραγωγήσει την Δικαιοσύνη», αναφέρουν οι βουλευτές της ΝΔ και υπογραμμίζουν: «Επομένως τέλεσε ενδεχομένως τα αδικήματα για τα οποία ήδη έχει συσταθεί η Ειδική Προανακριτική Επιτροπή και για τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά ήτοι: Πρόκληση και προσφορά για την τέλεση κακουργήματος, ηθική αυτουργία σε Κατάχρηση Εξουσίας, ηθική αυτουργία σε παράβαση καθήκοντος και παράβαση καθήκοντος, καθώς και τα αδικήματα της δωροληψίας πολιτικού αξιωματούχου, δωροληψίας υπαλλήλου και εκβίασης. Επιπλέον από το σύνολο του αποδεικτικού υλικού για το σύνολο των ελεγχόμενων υποθέσεων της παρούσας πρότασης αλλά και των αδικημάτων που ήδη διερευνώνται από την συσταθείσα επιτροπή προκύπτουν ενδείξεις, ότι ο πρώην αναπληρωτής υπουργός τέλεσε ενδεχομένως για το σύνολο των κακουργημάτων που ήδη ελέγχεται και προτείνεται να ελεχθεί το αδίκημα του αρ. 187 παρ. 3 ΠΚ (άλλως 187 παρ. 5 παλαιού ΠΚ ήτοι συμμορία) ο ίδιος και με λοιπά φυσικά πρόσωπα, όπως προκύψουν».
Η διεύρυνση
Στην πρόταση που κατατέθηκε οι βουλευτές της ΝΔ επισημαίνουν ότι ο κ. Παπαγγελόπουλος συνολικώς ενδέχεται να τέλεσε τα ακόλουθα αδικήματα:
1. Πρόκληση και προσφορά για την τέλεση κακουργήματος. (άρθρο 186 παρ. 1 ΠΚ: «Όποιος δίνει ή υπόσχεται αμοιβή σε άλλον για να τελέσει ορισμένο κακούργημα καθώς και όποιος αποδέχεται αυτήν την προσφορά και αναλαμβάνει την τέλεσή του, τιμωρείται με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη.»)
2. Εκβίαση. (αρ. 385 παρ. 1 περ. Γ παλαιού ΠΚ): «Όποιος, εκτός από τις περιπτώσεις του άρθρου 380, με σκοπό να αποκομίσει ο ίδιος ή άλλος παράνομο περιουσιακό όφελος, εξαναγκάζει κάποιον με βία ή απειλή σε πράξη, παράλειψη ή ανοχή από την οποία επέρχεται ζημία στην περιουσία του εξαναγκαζομένου ή άλλου τιμωρείται […] με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών.»)……. Αν τις παραπάνω πράξεις τέλεσε πρόσωπο που διαπράττει τέτοιες πράξεις κατά συνήθεια ή κατά επάγγελμα τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών.
Σημείωση: Για την κακουργηματική εκβίαση βάσει του νεότερου επιεικέστερου 385 παρ. 3 εφαρμόζεται η διάταξη: Αν την παραπάνω πράξη τέλεσε πρόσωπο που διαπράττει τέτοιες πράξεις κατά επάγγελμα τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών.
3. Δωροληψία πολιτικού αξιωματούχου (αρ. 159 παρ. 1 παλαιού ΠΚ): 1. Ο πρωθυπουργός, το μέλος της κυβέρνησης, ο υφυπουργός ο περιφερειάρχης, ο αντιπεριφερειάρχης ή ο δήμαρχος, που ζητεί ή λαμβάνει άμεσα ή μέσω τρίτου, για τον εαυτό του ή για άλλον, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα ή αποδέχεται την υπόσχεση παροχής τέτοιου ωφελήματος, ως αντάλλαγμα για ενέργεια του ή παράλειψη, μελλοντική ή ήδη τελειωμένη, που ανάγεται στην εκτέλεση των καθηκόντων του τιμωρείται με κάθειρξη και χρηματική ποινή 15.000 έως 150.000 ευρώ. (αρ. 159 παρ. 1 νέου ΠΚ): Με κάθειρξη και χρηματική ποινή έως χίλιες ημερήσιές μονάδες τιμωρείται ο πρωθυπουργός, τα μέλη της κυβέρνησης……….που ζητούν ή λαμβάνουν άμεσα ή μέσω τρίτου, για τον εαυτό τους ή για άλλον, οποιασδήποτε φύσης ωφελήματα που δεν δικαιούνται ή απαιτούν τέτοια ως αντάλλαγμα ή αποδέχεται την υπόσχεση παροχής τέτοιου ωφελήματος, ως αντάλλαγμα για ενέργεια του ή παράλειψη, μελλοντική ή ήδη τελειωμένη, που ανάγεται στα καθήκοντα τους ή αντίκειται σε αυτά.
4. Δωροληψία Υπαλλήλου. (αρ. 235 ΠΚ: «1. Υπάλληλος ο οποίος ζητεί ή λαμβάνει, άμεσα ή μέσω τρίτου, για τον εαυτό του ή για άλλον, οποιασδήποτε φύσης αθέμιτο ωφέλημα, ή αποδέχεται την υπόσχεση παροχής τέτοιου ωφελήματος, για ενέργεια ή παράλειψή του σε σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του, μελλοντική ή ήδη τελειωμένη, τιμωρείται με φυλάκιση και χρηματική ποινή. Αν ο υπαίτιος τελεί την πράξη του προηγούμενου εδαφίου κατ’ επάγγελμα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών και χρηματική ποινή. 2. Αν η ως άνω ενέργεια ή παράλειψη του υπαιτίου αντίκειται στα καθήκοντα του, τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη και χρηματική ποινή. Αν ο υπαίτιος τελεί την πράξη του προηγούμενου εδαφίου κατ’ επάγγελμα τιμωρείται με κάθειρξη και χρηματική ποινή έως χίλιες ημερήσιες μονάδες. 3. Υπάλληλος ο οποίος ζητεί ή λαμβάνει, για τον εαυτό του ή για άλλον, αθέμιτη παροχή περιουσιακής φύσης, επωφελούμενος από την ιδιότητα του, τιμωρείται με φυλάκιση, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη ποινική διάταξη.»)
5. Ηθική Αυτουργία σε Κατάχρηση Εξουσίας (αρ. 46 παρ. 1 σε συνδυασμό με αρ. 239 ΠΚ: Υπάλληλος στα καθήκοντα του οποίου ανάγεται η δίωξη ή η ανάκριση αξιόποινων πράξεων: α) αν μεταχειρίστηκε παρανόμως εκβιαστικά μέσα για να πετύχει οποιαδήποτε έγγραφη ή προφορική κατάθεση κατηγορουμένου, μάρτυρα ή πραγματογνώμονα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή, εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα κατά το άρθρο 137 Α, β) αν εν γνώσει του εξέθεσε σε δίωξη ή τιμωρία κάποιον αθώο ή παρέλειψε να διώξει κάποιον υπαίτιο, τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη και χρηματική ποινή, αν πρόκειται για κακούργημα και με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών και χρηματική ποινή, αν πρόκειται για πλημμέλημα».)
6. Ηθική Αυτουργία σε Παράβαση Καθήκοντος και Παράβαση Καθήκοντος (αρ. 46 παρ. 1 σε συνδυασμό με ΠΚ 259 και ΠΚ 259 αυτοτελώς): Υπάλληλος που με πρόθεση παραβαίνει τα καθήκοντα της υπηρεσίας του με σκοπό να προσπορίσει στον εαυτό του ή σε άλλον παράνομο όφελος ή να βλάψει το κράτος ή κάποιον άλλον τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή, αν η πράξη αυτή δεν τιμωρείται με άλλη ποινική διάταξη.
7. Εγκληματική Οργάνωση περίπτωση Συμμορίας Αρ. 187 παρ. 3 (παλαιό αρ. 187 παρ. 5): όποιος εκτός από την περίπτωση της πρώτης παραγράφου οργανώνεται με άλλον ή άλλους για να διαπράξουν κακούργημα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών. Με φυλάκιση έως τρία έτη τιμωρείται ο υπαίτιος εάν η κατά το προηγούμενο εδάφιο ένωση έγινε για την διάπραξη πλημμελήματος με το οποίο επιδιώκεται οικονομικό ή άλλο υλικό όφελος ή η προσβολή της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας ή της ανηλικότητας.
Η Ηθική αυτουργία σε ψευδή κατάθεση (αρ. 46 παρ. 1 ΠΚ σε συνδυασμό με αρ. 224 ΠΚ) δεν αφορά την παρούσα πρόταση και απλά μνημονεύεται ως ήδη διερευνώμενο από την ήδη συσταθείσα Επιτροπή.
Την πρόταση υπογράφουν 30 βουλευτές, δηλαδή ο απαιτούμενος και μόνο ελάχιστος αριθμός για την υποβολή πρότασης, ήτοι οι: Αμυράς Γεώργιος, Βούλτεψη Σοφία, Βρυζίδου Παρασκευή, Γκιουλέκας Κωνσταντίνος, Δερμεντζόπουλος Χρήστος, Ζεμπίλης Αθανάσιος, Κατσαφάδος Κωνσταντίνος, Κεφάλα Μαρία-Αλεξάνδρα, Κούβελας Δημήτριος, Κουτσούμπας Ανδρέας, Λαζαρίδης Μακάριος, Μακρή Ζωή (Ζέττα), Μαντάς Περικλής, Μπίζιου Στεργιανή (Στέλλα), Μπουτσικάκης Χριστόφορος, Οικονόμου Βασίλειος, Οικονόμου Ιωάννης, Παπακώστα-Παλιούρα Αικατερίνη, Πάτσης Ανδρέας, Πιπιλή Φωτεινή, Σενετάκης Μάξιμος, Σούκουλη-Βιλιάλη Μαρία-Ελένη (Μαριλένα), Σπανάκης Βασίλειος- Πέτρος, Ταγαράς Νικόλαος, Ταραντίλης Χρήστος, Τσιγκρής Άγγελος, Φόρτωμας Φίλιππος, Φωτήλας Ιάσωνας, Χειμάρας Θεμιστοκλής (Θέμης), Χιονίδης Σάββας.