Η σερβική κυβέρνηση με σχέδιο νόμου που κατέθεσε προς δημόσια διαβούλευση προτείνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των δημοψηφισμάτων και στον τρόπο εφαρμογής του αποτελέσματος.
Οι σημαντικότερες αλλαγές αφορούν την συμμετοχή των ψηφοφόρων που απαιτείται για να κριθεί επιτυχημένο το δημοψήφισμα. Με το νέο σχέδιο νόμου καταργείται το όριο συμμετοχής που απαιτούνταν για την επιτυχία κάποιου δημοψηφίσματος και συνεπώς για την εγκυρότητα του αποτελέσματος. Ο ισχύων νόμος ορίζει ότι η συμμετοχή θα πρέπει να ξεπερνάει το 50% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους. Νέα στοιχεία στο προτεινόμενο νομοσχέδιο αποτελούν επίσης η προκήρυξη δημοψηφίσματος από την λαϊκή βάση με την συγκέντρωση εκατό χιλιάδων επικυρωμένων ηλεκτρονικών υπογραφών, ο καθορισμός χρονοδιαγράμματος που προβλέπει την εφαρμογή του αποτελέσματος το αργότερο σε 60 ημέρες από την διεξαγωγή του δημοψηφίσματος και η χρηματοδότηση της πολιτικής εκστρατείας των κομμάτων.
Πέραν του δεσμευτικού δημοψηφίσματος καθιερώνονται και άλλα δύο, που διαφέρουν ως προς τον χαρακτήρα. Πρόκειται για το συμβουλευτικό δημοψήφισμα, το αποτέλεσμα του οποίου δεν δεσμεύει την κυβέρνηση και το συμπληρωματικό ή αναθεωρητικό/διορθωτικό δημοψήφισμα το οποίο προκηρύσσεται από την λαϊκή βάση με την συγκέντρωση υπογραφών και αφού δοθεί η έγκριση από το κοινοβούλιο.
Με τις αλλαγές αυτές –εκτιμούν αναλυτές– η πολιτική ηγεσία της χώρας προσπαθεί να προετοιμάσει το έδαφος για την αλλαγή του συντάγματος και ενδεχομένως για έναν «επώδυνο» συμβιβασμό στο ζήτημα του Κοσόβου. Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς δεσμεύτηκε επανειλημμένως ότι όποια συμφωνία και αν επιτευχθεί για το Κόσοβο θα τεθεί προς επικύρωση από τον λαό, σε δημοψήφισμα.