Παραιτήθηκε ο πρόεδρος του ισπανικού οργανισμού σιδηροδρόμων Renfe μετά από δύο εβδομάδες σφοδρής κριτικής εναντίον του, για παραγγελία συρμών του προαστιακού, οι οποίοι αποδείχθηκαν υπερβολικά μεγάλοι για τις σήραγγες από τις οποίες θα έπρεπε να περνούν.

Ο Ισαΐας Ταμπόας, ο οποίος είχε αναλάβει επικεφαλής της Renfe από τον Ιούνιο του 2018, «υπέβαλε την παράιτησή του» ανέφερε μια εκπρόσωπος της εταιρείας.

Το υπουργείο Μεταφορών επιβεβαίωσε εξάλλου ότι παραιτήθηκε και η υφυπουργός Μεταφορών Ισαμπέλ Πάρδο δε Βέρα, η πρώην πρόεδρος της Adif, της εταιρείας διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου της Ισπανίας. Η υπουργός Ράκελ Ράντσεθ «τους εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της» για το έργο που επιτέλεσαν, ανέφερε σε μια λακωνική ανακοίνωσή της.

Οι παραιτήσεις αυτές υποβλήθηκαν έπειτα από δύο εβδομάδες αντιπαραθέσεων με αφορμή την παραγγελία 31 συρμών που θα εξυπηρετούσαν το σιδηροδρομικό δίκτυο της βόρειας Ισπανίας. Το μέγεθός τους ωστόσο αποδείχτηκε ότι ήταν πολύ μεγάλο και δεν θα μπορούσαν να περάσουν από κάποιες σήραγγες. Η σύμβαση, ύψους 258 εκατομμυρίων ευρώ, ανατέθηκε τον Ιούνιο του 2020 στην ισπανική εταιρεία CAF. Σύμφωνα με τη Renfe, η εταιρεία αντιλήφθηκε τον Μάρτιο του 2021 ότι οι διαστάσεις που αναφέρονταν στην πρόσκληση ενδιαφέροντος δεν ήταν οι σωστές. Ενημέρωσε τις αρχές προτού να ξεκινήσει την κατασκευή των συρμών.

«Δεν υπήρξε ποτέ κίνδυνος να κατασκευαστούν τρένα με λάθος διαστάσεις, επειδή η κατασκευάστρια εταιρεία είχε την υποχρέωση, όπως ορίζεται από τη σύμβαση» να τις επαληθεύσει, διευκρίνισε η Renfe. Ωστόσο, λόγω του λάθους, οι συρμοί θα τεθούν σε κυκλοφορία το 2026 και όχι το 2024, όπως προβλεπόταν αρχικά.

Η ισπανική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το λάθος εντοπίστηκε αρκετά νωρίς για να αποφευχθεί η οικονομική ζημία. Ωστόσο, η περιοχή της Κανταβρίας ζήτησε αποζημίωση. Η Renfe παρήγγειλε τα τρένα το 2020, αλλά τον επόμενο χρόνο ο κατασκευαστής CAF συνειδητοποίησε ότι οι διαστάσεις που του είχαν δοθεί για τα τρένα ήταν ανακριβείς και σταμάτησε την κατασκευή.

Εκτός από τις δύο παραιτήσεις είχαν προηγηθεί οι απολύσεις δύο ανώτερων αξιωματούχων τον περασμένο μήνα – ο ένας στη (Renfe) και ο άλλος στην κρατική εταιρεία σιδηροδρομικής υποδομής (Adif), ωστόσο, αποδείχθηκαν ανεπαρκείς για να κατευνάσουν την οργή των Ισπανών πολιτών για τον κακό σχεδιασμό και την επακόλουθη καθυστέρηση.

Ο Μιγκέλ Ανγκέλ Ρεβίλα, περιφερειακός πρόεδρος της Κανταβρίας, περιέγραψε το έργο ως «φιάσκο» ενώ ο Αντριάν Μπαρμπόν, πρόεδρος της γειτονικής Aστούριας, είπε ότι ήταν «θυμωμένος και απογοητευμένος».

«Από τη στιγμή που έμαθα για αυτό το θέμα, έκανα ό,τι μπορούσα για να μάθω τι συνέβη και να βρω μια λύση», είπε η υπουργός Μεταφορών της Ισπανίας, Ρακέλ Σάντσεθ. «Από την αρχή, αποδεχθήκαμε την ευθύνη, ζητήσαμε συγγνώμη, αναγνωρίσαμε το λάθος και αποφασίσαμε την ευθύνη. Ξεκινήσαμε επίσης έναν εσωτερικό έλεγχο και συγκροτήσαμε μια ομάδα εργασίας για να βρούμε μια λύση και να επιταχύνουμε την κατασκευή των τρένων όσο το δυνατόν περισσότερο» πρόσθεσε.

Η κυβέρνηση, ωστόσο, επέμεινε μέχρι σήμερα ότι τα λάθη είχαν εντοπιστεί προτού κατασκευαστεί οποιοδήποτε τρένο και ότι «ούτε ένα ευρώ από τα χρήματα των Ισπανών δεν έχει χαθεί» ως αποτέλεσμα. Η κατάσταση θα ήταν χειρότερη, πρόσθεσε, αν είχαν κατασκευαστεί μικρότερα τρένα που δεν είχαν ανταποκριθεί στις προσδοκίες των ταξιδιωτών.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!
Ενόψει των περιφερειακών και δημοτικών εκλογών στα τέλη Μαΐου και των γενικών εκλογών πριν από το τέλος του έτους, το αντιπολιτευόμενο συντηρητικό Λαϊκό Κόμμα (PP) προσπάθησε να παρουσιάσει τα τρένα ως περαιτέρω απόδειξη της κακής προσέγγισης της κυβέρνησης στην πολιτική.