H κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου έχει γεννήσει… ελπίδες στους καταναλωτές για φθηνότερη βενζίνη όσο και εάν έρχεται ουσιαστικά να υπογραμμίσει την έκταση μίας κρίσης, που χαρακτηρίζεται από βαθιά ύφεση, έκρηξη της ανεργίας και κατά συνέπεια μεγάλη πτώση στη ζήτηση ενέργειας. Για τους καταναλωτές στις ΗΠΑ ο αντίκτυπος στις τιμές των καυσίμων θα είναι άμεσος και ισχυρός. Τι πρέπει όμως να περιμένουμε εδώ στην Ελλάδα;
Καταρχήν είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι στη χώρα μας παρακολουθούμε τις τιμές του μπρεντ και όχι του αμερικανικού αργού, που είδε την τιμή του συμβολαίου παράδοσης Μαΐου να κινείται σε αρνητικά επίπεδα. Το μπρεντ παραμένει βεβαίως σε θετικό έδαφος, αλλά αισθητά μειωμένο. Διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 17 δολάρια το βαρέλι, έχοντας νωρίτερα υποχωρήσει έως και τα 16,5 δολάρια, τα χαμηλότερα επίπεδα εδώ και 21 χρόνια. Έχει κάνει βουτιά 37% μόνο στις τελευταίες 5 συνεδριάσεις και παρουσιάζει απώλειες της τάξης του 73% από τις αρχές του έτους.
Θα πρέπει να περιμένουμε ανάλογη μείωση στην τιμή των καυσίμων; Οπωσδήποτε όχι. Η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια διαμορφώνεται σε ποσοστό 65% περίπου από τους φόρους και άλλες επιβαρύνσεις και σε ποσοστό 35% από το κόστος διύλισης. Αυτό σημαίνει ότι όσο ο φόρος παραμένει σταθερός, η όποια μείωση από το κόστος του πετρελαίου μπορεί να μετακυληθεί μόνο στο 35% της τιμής που βλέπουμε στα πρατήρια.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτ. διαμορφώνεται σήμερα στα 1,346 ευρώ.
Στις αρχές Μαρτίου όταν η τιμή του μπρεντ ήταν κοντά στα 32 δολάρια, η τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,593 ευρώ.
Και ακριβώς ένα χρόνο νωρίτερα ήταν στα 1,637 ευρώ.
Υπολογίζεται ότι εφόσον το σφυροκόπημα στην τιμή του πετρελαίου επιμείνει, η μέση τιμή θα μπορούσε να υποχωρήσει κοντά στα 1,2 με 1,1 ευρώ και σε ένα πιο ακραίο σενάριο στο 1 ευρώ. Σύμφωνα με τους πρατηριούχους οι υψηλοί φόροι καθιστούν αδύνατο το να πέσει κάτω από αυτό το επίπεδο.
naftemporiki.gr