Η “μονιμοποίηση” έκτακτων μέτρων, αλλά και η συνέχιση του προγράμματος μείωσης φόρων μέχρι και το 2024, θα αποτυπώνεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, που θα δημοσιοποιηθεί τον Απρίλιο, και στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που θα δημοσιοποιηθεί τον Μάιο.
Η πρώτη σειρά προβλέψεων θα έρθει στο τέλος του μήνα και θα αφορά τα στοιχεία που τυπικά στέλνει στο τέλος Μαρτίου η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) στη Eurostat, στο πλαίσιο της παρακολούθησης των στοιχείων που οδηγούν στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (Excessive Deficit Procedure). Σε αυτά τα στοιχεία θα αποτυπωθεί το “κέρδος” που είχε το πρωτογενές και το δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά και το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, από τη μικρότερη κατά 2,3% μείωση του ΑΕΠ που ανακοινώθηκε για το 2020. Η εξέλιξη αυτή βελτιώνει κατά περίπου 2% του ΑΕΠ το ύψος δημοσιονομικού και πρωτογενούς ελλείμματος αλλά και το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Επίσης, θα υπάρχει και μια ένδειξη και για το ΑΕΠ του 2021. Παρά την απαισιοδοξία που εκφραζόταν όλο το προηγούμενο διάστημα, φαίνεται ότι τελικά η αναθεώρηση σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού για φέτος δεν θα είναι τόσο μεγάλη, με πληροφορίες να θέλουν το ΑΕΠ για φέτος να αυξάνεται πάνω από 4%.
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής
Τον Απρίλιο θα έχουμε την κατάθεση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο κείμενο του Μεσοπρόθεσμου δεν θα υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, θα εμφανίζεται ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται για τα επόμενα χρόνια λόγω της ισχυρής ανάκαμψης της οικονομίας αλλά και της απάλειψης των μέτρων στήριξης της οικονομίας και των επιχειρήσεων όπως τα ζούμε από τον περασμένο Μάρτιο.
Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι για το 2022, για το οποίο είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα παραταθεί η δημοσιονομική ευελιξία, η οικονομία θα σταθεροποιηθεί. Τούτο διότι δεν θα επαναληφθούν τα μέτρα στήριξης ύψους 11,6 δισ. ευρώ που έχουν προγραμματιστεί για φέτος, δίνοντας ισόποση μείωση των δαπανών. Παράλληλα, η οικονομία αναμένεται, με βάση τις χειμερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να αναπτυχθεί με ρυθμό 5% του ΑΕΠ, με το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν να προσεγγίζει ξανά τα επίπεδα του 2019, με προφανές το κέρδος και για τα δημόσια έσοδα, που αναμένεται να αυξηθούν κατά τουλάχιστον 6,5 δισ. ευρώ χωρίς να χρειαστεί κάποια αύξηση φόρων ή κάποια περιοριστική πολιτική.
Ο μόνος περιορισμός είναι ότι και την επόμενη χρονιά δεν θα μπορούν να ληφθούν μόνιμα μέτρα, λόγω της διατήρησης της γενικής ρήτρας διαφυγής. Θα υπάρχει, όμως, άνετα το περιθώριο να επαναληφθούν τα έκτακτα μέτρα που ισχύουν από φέτος, όπως η αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του ιδιωτικού τομέα αλλά και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3%. Μάλιστα, υπάρχει η σκέψη τον επόμενο χρόνο να επεκταθεί η αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και για τα εισοδήματα του δημόσιου τομέα και τις συντάξεις.
Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να επιλέξει και το ποσοστό της δημοσιονομικής προσαρμογής που θέλει να έχει το 2022 ώστε να μην πιεστεί το 2023, όταν η Ελλάδα και οι άλλες χώρες της Ε.Ε. θα επανέλθουν στη διαδικασία των δημοσιονομικών κανόνων.
Το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης
Το ξεδίπλωμα της οικονομικής πολιτικής για την περαιτέρω μείωση των φόρων θα αποτυπώνεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2021-2024, το οποίο θα δημοσιοποιηθεί μέσα στον Μάιο. Στο κείμενο του Προγράμματος, εκτός από τις μεσοπρόθεσμες προβλέψεις για το ΑΕΠ, το οποίο αναμένεται να έχει μέση ετήσια αύξηση πάνω από 3% του ΑΕΠ, θα γίνεται λόγος και για τις πολιτικές παρεμβάσεις στις μειώσεις φόρων και εισφορών.
– Το πρώτο που θεωρείται βέβαιο είναι ότι θα καταργηθεί οριστικά η ειδική εισφορά αλληλεγγύης από το 2023.
– Θα μονιμοποιηθεί, επίσης, και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3% μαζί με μια προβολή για περαιτέρω μείωση 1%, ώστε να εκπληρωθεί η προεκλογική εξαγγελία για μείωση του μη μισθολογικού κόστους κατά 5%.
– Θα υπάρχει πρόβλεψη για την κατάργηση και του φόρου επιτηδεύματος.
– Θα υπάρχει στοχευμένη μείωση και των συντελεστών ΦΠΑ, υπό την προϋπόθεση ότι η περαιτέρω ψηφιοποίηση της ΑΑΔΕ θα καταφέρει να συλλάβει μέρος από το κενό ΦΠΑ που φτάνει το 30% του αναλογούντος φόρου.
– Παράλληλα, θα υπάρχει και η πρόβλεψη για επαναφορά της χώρας στα πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 1%-1,5% του ΑΕΠ.
Πηγή: Capital.gr