Την ανάγκη ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων σχετικά με τη μεταρρύθμιση της ΚΑΠ, αλλά μετά από δημοκρατικό και ουσιαστικό διάλογο και αφού διασφαλιστούν οι δύο βασικές αρχές της, που είναι η  απλούστευση και η επικουρικότητα, επισήμανε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σπήλιος Λιβανός, κατά την παρέμβασή του στο κρίσιμο Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας που πραγματοποιείται στις Βρυξέλλες, σήμερα και αύριο.

«Κατανοώ πλήρως την ανάγκη για μια συμβιβαστική προσέγγιση μεταξύ των συν-νομοθετών, κατά την εξέταση, όμως, των όποιων προτάσεων πρέπει να διασφαλίσουμε τις αρχές της απλούστευσης και επικουρικότητας, δηλαδή τα δύο κεντρικά στοιχεία της μεταρρύθμισης», τόνισε στην αρχή της παρέμβασής του ο ΥπΑΑΤ, στη συζήτηση για την πορεία των διαπραγματεύσεων μεταξύ των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε.

Στις «ιδιαίτερες» ανησυχίες της Ελλάδας, σύμφωνα με τον Σπ. Λιβανό, συγκαταλέγεται η:

«Πράσινη» αρχιτεκτονική

•Οποιαδήποτε ενδεχόμενη αύξηση του ποσοστού ring fencing μπορεί να εξεταστεί μόνο αν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες ευελιξίες. Η πρόταση της Προεδρίας για σταδιακή αύξηση του ποσοστού σε 22% τα πρώτα χρόνια και 25% το 2025 και μετά, με την ταυτόχρονη διατήρηση της δοκιμαστικής περιόδου είναι μία λύση.

•Aναπόσπαστο τμήμα και των ευελιξιών που τη συνοδεύουν, είναι η συμπερίληψη τουλάχιστον 60% των δαπανών για περιοχές με φυσικούς περιορισμούς στο 30% ring fencing του Πυλώνα ΙΙ. Ομοίως πολύ σημαντική είναι και η συμπερίληψη του άρθρου 66 στην ευελιξία του άρθρου 86. Άρα δεν έχουμε τη δυνατότητα να αποδεχθούμε τη νέα πρόταση της Επιτροπής.

Οι δαπάνες αυτές συμβάλλουν καταλυτικά, όχι μόνο στην διατήρηση της ζωτικότητας αυτών των μειονεκτικών περιοχών, αλλά κυρίως στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την αποτροπή της εγκατάλειψης της γης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όπως η διάβρωση και υποβάθμιση των εδαφών.

Αναδιανομή των άμεσων ενισχύσεων: 

• Δικαιότερη κατανομή των άμεσων ενισχύσεων σε όφελος των μικρότερων γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Ωστόσο, σε χώρες σαν την Ελλάδα, όπου αυτές οι εκμεταλλεύσεις αποτελούν την πλειοψηφία, οι ανάγκες για αναδιανεμητική στήριξη είναι περιορισμένες, ενώ μέσω της εσωτερικής σύγκλισης έχουν ήδη επιτευχθεί σημαντικά αποτελέσματα αναδιανομής του γεωργικού εισοδήματος. Σε κάθε περίπτωση, ποσοστό ύψους 12% είναι ιδιαίτερα υψηλό για την Ελλάδα.

«Θα μπορούσαμε να αποδεχθούμε την υποχρεωτικότητα της αναδιανεμητικής στήριξης, όπως ανέφερε και ο Επίτροπος το πρωί, μόνο αν το ποσοστό και ο τρόπος επίτευξης ορίζονται από τα κράτη μέλη. Στη δική  μας περίπτωση, κρίνουμε εφικτό ένα ποσοστό περίπου στο 5%», σημείωσε ο Σπ. Λιβανός.

Κοινωνική αιρεσιμότητα:

«Eπί της αρχής είναι αποδεκτή από όλους μας, ωστόσο εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας για την ενσωμάτωσή της στο σύστημα ελέγχων και κυρώσεων του Οριζόντιου κανονισμού, και βεβαίως τη γραφειοκρατική επιβάρυνση που αυτή επιφέρει. Όντας πραγματιστές, θεωρούμε εφαρμόσιμη και αποτελεσματική την συμβολή της ΚΑΠ στην ενημέρωση, κατάρτιση και ευαισθητοποίηση των αγροτών εντός του Συστήματος Γεωργικών Συμβουλών, με ταυτόχρονη ανάληψη ευθύνης από τις αρμόδιες αρχές κάθε Κράτους», σημείωσε.

Επιπλέον, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υπερθεμάτισε στην πρόταση αύξησης από 2% σε 3% για τη συμπληρωματική ενίσχυση των νέων γεωργών από τους δύο Πυλώνες, ενώ δήλωσε την υποστήριξη σχετικά με τη δημοσιονομική πειθαρχία και το γεωργικό αποθεματικό, επισημαίνοντας τη σημασία στήριξης και μη απόκλισης των παραγωγών των νησιών και των ορεινών και δύσβατων περιοχών.