«Με τον θεσμό της Σχολικής Διαμεσολάβησης, ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών λέει ένα δυνατό ΟΧΙ στη βία και στον σχολικό εκφοβισμό. Χτίζουμε τείχος στο bullying και στεκόμαστε ενεργά δίπλα στα παιδιά μας. Με εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται δίπλα τους. Ενώνουμε δυνάμεις. Αλλάζουμε νοοτροπίες. Ανοίγουμε νέους δρόμους συνεργασίας και διαλόγου στην Εκπαίδευση και στην κοινωνία», τόνισε ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης κ. Σταύρος Καλαφάτης, σε χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα “Σχολική Διαμεσολάβηση” που συνδιοργάνωσαν ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, το Ινστιτούτο Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, στο Κέντρο Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης», στη Σταυρούπολη.
Στόχος της ημερίδας ήταν η ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και προώθηση του θεσμού της σχολικής διαμεσολάβησης ως μεθόδου ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων, που συμβάλλει στην αντιμετώπιση και εξάλειψη της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Στην εκδήλωση, εκτός του κ. Καλαφάτη, απηύθυναν χαιρετισμό ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Μίλκας, εκπρόσωπος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.κ. Βαρνάβα, ο Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Αλέξανδρος Κόπτσης, ο Δήμαρχος Παύλου Μελά κ. Δημήτρης Δεμουρτζίδης, η Πρόεδρος Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Μαρία Πρωτοπαπαδάκη και η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης κ. Χρυσούλα Κεχαΐδου.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών μίλησαν οι κ.κ. Ζωή Γιαννοπούλου, δικηγόρος -Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια, ΗΒ, ΗΠΑ europeanresolution.com με θέμα: «Σχολική Διαμεσολάβηση, Ειρηνική Επίλυση των Συγκρούσεων στα Σχολεία», Σοφία Ζιάκα, δικηγόρος –Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια με θέμα: «Διαμεσολάβηση και Συγκρούσεις, Θεωρία της Σύγκρουσης», Σοφία Ταρσένη, καθηγήτρια στο 5ο Γυμνάσιο Νεάπολης με θέμα: «Η Σχολική Διαμεσολάβηση ως τρόπος ειρηνικής επίλυσης διαπροσωπικών συγκρούσεων σε συνθήκες πανδημίας» και Ελένη Παπά, καθηγήτρια στο 1ο ΓΕΛ Αγίου Αθανασίου με θέμα: «Επίλυση συγκρούσεων από ομηλίκους. Οι εμπειρίες από την εφαρμογή του θεσμού της Σχολικής Διαμεσολάβησης στο 1ο ΓΕΛ Αγίου Αθανασίου».
Στον χαιρετισμό του, ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης Στ. Καλαφάτης, ανέφερε:
«Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες συγκλονιστικών φαινομένων βίας. Ιδίως μάλιστα φαινομένων νεανικής και οπαδικής βίας. Αλλά και βίας στα σχολεία μας. Κάποιες φορές σωματικής και άλλες λεκτικής. Έχουμε όλοι ακούσει περιπτώσεις bullying και έχουμε νιώσει την ανάγκη να κάνουμε κάτι περισσότερο για να βάλουμε επιτέλους ένα τέλος στη νοσηρή αυτή κατάσταση. Αυτός είναι και ο στόχος της πρωτοβουλίας που αναλάβαμε ως Τομέας Μακεδονίας – Θράκης για το θεσμό του διαμεσολαβητή. Και αυτό το στόχο υπητερεί η σημερινή Ημερίδα. Θέλω γι΄ αυτό να σας ευχαριστήσω θερμά για τη συμμετοχή στην κοινή αυτή προσπάθεια.
Συμφωνούμε όλοι – και μαζί μας σύσσωμη η κοινωνία- ότι δεν έχουν καμία θέση στη σύγχρονη Εκπαίδευση φαινόμενα βίας. Καμιά μαθήτρια και κανένας μαθητής δεν πρέπει να νιώθουν ανυπεράσπιστοι και εκτεθειμένοι απέναντι στη βία και τον σχολικό εκφοβισμό. Κανένα παιδί δεν πρέπει να έχει καμία ανησυχία για το περιβάλλον στο σχολείο του.
Η Πολιτεία και το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας στέκονται απέναντι στο σχολικό εκφοβισμό χαράσσοντας νέες πολιτικές με τη συνεργασία των ίδιων των εκπαιδευτικών. Εξειδικευμένα προγράμματα βοηθούν τους μαθητές μέσα από κατάλληλη επιμόρφωση και εκπαίδευση ν΄αφομοιώνουν στρατηγικές και ν΄αποκτούν δεξιότητες εποικοδομητικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στο σχολείο. Και ανάμεσα στα άλλα ιδιαίτερα αποτελεσματική μπορεί να είναι η σχολική διαμεσολάβηση. Για τη σημασία και τη χρησιμότητα του θεσμού θα ακούσουμε εκλεκτές ομιλήτριες. Και τις ευχαριστούμε θερμά. Είναι επιστήμονες με γνώση, εμπειρία και εξειδίκευση στον θεσμό της ειρηνικής επίλυσης διαφορών και συγκρούσεων στα σχολεία. Περιορίζομαι να πω ότι η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι ένα εργαλείο, μία μέθοδος, μια δυναμική και διαδραστική διαδικασία για την ειρηνική διαχείριση συγκρούσεων και τη βελτίωση του σχολικού κλίματος, που αναγνωρίζεται διεθνώς ως η καλύτερη πρακτική αντιμετώπισης του σχολικού λεκτικού ή σωματικού εκφοβισμού, του bullying. Συμβάλλει στη μείωση των βίαιων περιστατικών στο σχολικό χώρο και προωθεί την επικοινωνία και την συνεργασία ως μέσο επίλυσης συγκρούσεων.
Με τον θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης, μαθήτριες και μαθητές…
-Μαθαίνουν να επιλύουν εθελοντικά, ειρηνικά και δημοκρατικά τις διαφορές τους με ήθος και έναν τρόπο συνεργατικό, χωρίς ποινές, διασφαλίζοντας την ηρεμία στο σχολικό περιβάλλον.
-Ενδυναμώνονται με γνώσεις, στρατηγικές και δεξιότητες προκειμένου να διαχειριστούν κρίσεις και συγκρούσεις μέσα ή και έξω από το σχολικό περιβάλλον.
-Ασκούνται να είναι καλοί ακροατές των συμμαθητών τους και να έχουν αμεροληψία, εχεμύθεια και εμπιστευτικότητα.
-Εκπαιδεύονται στη διαχείριση του θυμού και των συναισθημάτων τους.
-Μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα.
-Συμμετέχουν ενεργά στη λήψη αποφάσεων για θέματα που τους αφορούν.
-Βελτιώνουν ταυτόχρονα τις σχολικές τους επιδόσεις και,
-Αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τις συμμαθήτριες, τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους.
Είναι βέβαιο ότι όσο περισσότερο εφαρμόζουν οι μαθητές τις αρχές και τις μεθόδους της σχολικής διαμεσολάβησης, τόσο θα μειώνονται τα φαινόμενα βίαιων συμπεριφορών και συγκρούσεων στα σχολεία και θα αυξάνεται το αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας. Ταυτόχρονα, απελευθερώνουμε τους δασκάλους και τους καθηγητές από το ρόλο του αστυνόμου ή του τιμωρού. Κυρίως όμως καλλιεργούμε την κουλτούρα της συνεργασίας και του διαλόγου, ώστε να συνηθίσουν οι μαθητές να επιλύουν με τον τρόπο αυτό τις διαφορές τους στο σχολείο και αργότερα και στη ζωή τους. Στην προσπάθεια αυτή έχουμε λόγο και ρόλο όλοι.
Ο πρώτος στόχος επιτεύχθηκε με την υπογραφή στις 10 Μαρτίου 2022, Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Τομέα Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών, του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Το δεύτερο βήμα είναι να καθοριστούν οι μαθητές που θα καταρτισθούν και για ν΄αναλάβουν στη συνέχεια τον ρόλο των διαμεσολαβητών δημιουργώντας την ομάδα της σχολικής διαμεσολάβησης. Το τρίτο βήμα είναι η καλά εκπαιδευμένη αυτή ομάδα ν΄αναλάβει δράση και να επιδιώξει λύση ανάμεσα σε μαθητές που βρίσκονται σε σύγκρουση.
Κυρίες και Κύριοι,
Με τον θεσμό της Σχολικής Διαμεσολάβησης, ο Τομέας Μακεδονίας και Θράκης του Υπουργείου Εσωτερικών λέει ένα δυνατό ΟΧΙ στη βία και στον σχολικό εκφοβισμό. Χτίζουμε τείχος στο bullying και στεκόμαστε ενεργά δίπλα στα παιδιά μας. Με εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται δίπλα τους. Ενώνουμε δυνάμεις. Αλλάζουμε νοοτροπίες. Ανοίγουμε νέους δρόμους συνεργασίας και διαλόγου στην Εκπαίδευση και στην κοινωνία. Σας ευχαριστώ».