Απόφαση να συγχωνευτούν έλαβαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και Peugeot Citroen (PSA).

Την είδηση αποκάλυψε η αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal, προσθέτοντας ότι με τη συνένωση δυνάμεων θα δημιουργηθεί  μία αυτοκινητοβιομηχανία αξίας άνω των 48,4 δισ. δολαρίων, η τέταρτη μεγαλύτερη στον κόσμο.

Η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται σήμερα. Πρόεδρος του Δ.Σ. του νέου ομίλου θα αναλάβει ο Τζον Ελκαν, νυν πρόεδρος του Δ.Σ. της Fiat Chrysler και μέλος της οικογένειας των Ανιέλι, που ίδρυσαν τη Fiat.

Σε παγκόσμια κλίμακα, οι εταιρείες του κλάδου του αυτοκινήτου έχουν να αντιμετωπίσουν την προοπτική επιβράδυνσης της ζήτησης συνολικά, η οποία έρχεται σε μια καίρια στιγμή που λαμβάνουν χώρα θεμελιώδεις αλλαγές και ανατροπές στην τεχνολογία, που τους αφορούν. Και φυσικά αυτές οι ανατροπές σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση και τα πιο καθαρά οχήματα, με γνώμονα τους εκπεμπόμενους ρύπους.

Αξίζει να θυμηθούμε μία παλαιότερη πρόβλεψη του διευθύνοντος συμβούλου και προέδρου του Δ.Σ. της γαλλικής Peugeot Citroen, Κάρλος Ταβάρες, ότι θα ακολουθήσει μία χαοτική δεκαετία για τους ομίλους της αυτοκινητοβιομηχανίας, διότι οι ρυθμιστικές αρχές ζητούν να γίνει η στροφή στα ηλεκτρικά αμάξια και να μειωθούν δραστικά οι εκπομπές αερίων ρύπων, καθώς οι ρύποι αυτοί ενοχοποιούνται για την υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. Για αρκετά χρόνια οι επενδυτές και οι αναλυτές στοιχημάτιζαν ότι η Fiat Chrysler, υπό την επιρροή αρχικά και την κληρονομιά αργότερα του πρώην επικεφαλής της Σέρτζιο Μαρκιόνε, θα αναζητούσε την κατάλληλη ευκαιρία συγχώνευσης. Το 2015 λόγου χάριν ο Μαρκιόνε, τονίζοντας την ανάγκη συσπείρωσης των δυνάμεων στην αυτοκινητοβιομηχανία, αποπειράθηκε να προσεγγίσει την General Motors, αλλά δεν ευδοκίμησε η πρωτοβουλία του.

Στις αρχές του 2019 επίσης είχε φθάσει η FCA πολύ κοντά στη συγχώνευση με τη γαλλική –και πάλι– Renault, αλλά τελικώς δεν υλοποιήθηκε. Παρενέβη η γαλλική κυβέρνηση, η οποία διατηρεί μερίδιο στη Renault και της ζήτησε να διευθετήσει πρώτα τις εκκρεμότητες με τη Nissan, με την οποία έχουν μακρόχρονη συμμαχία. Ενα ακόμα στοιχείο, το οποίο πρέπει να τονισθεί, είναι ότι η Fiat Chrysler διατηρεί ένα από τα πιο επικερδή δίκτυα φραντσάιζ στον κλάδο για το όχημα πολλαπλών χρήσεων με το εμπορικό σήμα Jeep, καθώς και δραστηριότητες με υψηλές αποδόσεις στα επαγγελματικά οχήματα, τόσο στα αγροτικά όσο και στα μικρά φορτηγά, υπό το εμπορικό σήμα Ram.

Οπότε, εφόσον όλα αυτά ενωθούν με τα αντίστοιχα της Peugeot, η τελευταία θα αποκτήσει σημαντική παρουσία στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και πρόκειται για μία αγορά στην οποία δεν πουλάει αυτοκίνητα η Peugeot. Eπιπλέον, σε βάθος χρόνου θα μπορούν να μοιραστούν και κινητήρες και πλαίσια, πράγμα που σημαίνει πως οι κεφαλαιακές δαπάνες τους θα μειωθούν, αποδεσμεύοντάς τους ρευστό για να το επενδύσουν σε ηλεκτρικά αμάξια και τεχνολογία περιορισμού ρύπων. Αυτή η τεχνολογία πλέον απαιτείται να υπάρχει στα αυτοκίνητα, όπως ορίζεται από τις ρυθμιστικές αρχές στην Ευρωπαϊκή Ενωση, την Κίνα και άλλες χώρες. Αλλωστε, η Fiat Chrysler αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό ότι της επιβλήθηκε πρόστιμο 79 εκατ. δολαρίων για απόκλισή της από τις προδιαγραφές εξοικονόμησης καυσίμου στις ΗΠΑ και πλέον πρέπει επειγόντως να επενδύσει περαιτέρω σε τεχνολογία απορρύπανσης.

Ο αναλυτής της Evercore, Αρντ Ελινγκχορστ, τόνισε ότι ο συνδυασμός FCA και PSA έχει περισσότερη βάση από την αποπειραθείσα συγχώνευση της πρώτης με τη Renault, ενώ παράλληλα θα επηρεάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο να υιοθετήσουν πιο ορθολογική στάση ως προς το πού τοποθετούν τις επενδύσεις τους. Συμπληρώνοντας τα ανωτέρω, ο Μπράιαν Στουντιόσο, αναλυτής της εταιρείας αξιολόγησης χρέους Creditsights, επισημαίνει πως ο Κάρλος Ταβάρες, ο επικεφαλής της PSA, σε μία συγχώνευση θα ακολουθήσει την ίδια μέθοδο ελέγχου δαπανών που εφάρμοσε στην εξαγορά και εξυγίανση της Opel/Vauxhall.