Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού θα εξετάσει την καταγγελία της ροδίτικης εταιρείας αναψυκτικών και μπύρας ΒΑΠ, η οποία στρέφεται κατά της Coca-Cla 3Ε Ελλάδος. Η εταιρεία αναψυκτικών από το Νησί των Ιπποτών κατηγορεί την Coca-Cola, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Βαγγέλη Μανδραβέλη στην εφημερίδα “Παραπολιτικά”, για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην εγχώρια αγορά αναψυκτικών και, αν η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού (Επ.Αντ.) καταλήξει στην απόφαση ότι όντως έγινε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης στην εγχώρια αγορά, η εταιρεία απειλείται με πρόστιμο αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Η ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ αυτοσυστήνεται ως οικογενειακή επιχείρηση, που παράγει αναψυκτικά και μπύρες στο Τσαΐρι, το οποίο βρίσκεται 7 χλμ έξω από την πόλη της Ρόδου. Ωστόσο, έπειτα από 50 και πλέον χρόνια ζωής, η επιχείρηση έχει φτάσει πια να αποτελεί ένα σημαντικό επιχειρηματικό σχήμα, που απασχολεί πάνω από 150 εργαζομένους και έχει τζίρο κοντά στα 20 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία στην αγορά των Δωδεκανήσων, αλλά τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται τόσο γεωγραφικά όσο και προϊοντικά, εντός και εκτός Ελλάδος.

Επίσης έχει μια άλλη συνεργασία, που είναι ευθέως ανταγωνιστική με εκείνη της Coca-Cola 3Ε. Από το 1980 παραμένει στενός συνεργάτης της Ρερδϊεο στη χώρα μας, του ιστορικού ανταγωνιστή της Coca-Cola διεθνώς. Μάλιστα, η ροδίτικη εταιρεία συνεχίζει να διανέμει τα προϊόντα της Ρepsico (Ρepsi, 7up, Lipton Τea) στα Δωδεκάνησα. Θεωρείται, δε, ότι η συνεργασία αυτή στο παρελθόν έδωσε «πόντους» στη ΒΑΠ, για να μετασχηματιστεί από μια τοπική εταιρεία της Ρόδου σε έναν παίκτη με πανελλαδική πλέον εμβέλεια.

Δεν ήταν μόνον οι υπερατλαντικές πλάτες της Ρepsico. Οι ιδρυτές της εταιρείας, αλλά και οι επίγονοί τους φαίνεται να δούλεψαν σκληρά όλα τα προηγούμενα χρόνια, για να επεκταθούν και γεωγραφικά και προϊοντικά. Η μεγάλη προϊοντικά επέκταση έγινε τη δεκαετία του 2000, όταν η εταιρεία επένδυσε στην εμφιάλωση νερού (μεταλλικού και φυσικού), στους φυσικούς χυμούς και στην μπύρα. Η εταιρεία, μεταξύ άλλων, δημιούργησε την μπύρα ΒΑΠ, που, όπως ανέφερε και το σχετικό σλόγκαν, είναι «σκέτος μπυρ… ασμός».

Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ

Εκτοτε αρχίζει η μεγάλη επέκταση της εταιρείας και τα έσοδα πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ να γίνονται πολλά εκατομμύρια ευρώ. Το 2018 ήταν η καλύτερη χρονιά, όταν η εταιρεία για πρώτη φορά ξεπέρασε σε τζίρο τα 20 εκατ. ευρώ. Το 2019 τα έσοδα υποχώρησαν κατά περίπου 6%, στα 19,6 εκατ. ευρώ. Το πιο σημαντικό είναι ότι η ΒΑΠ είναι μια αρκετά κερδοφόρος δραστηριότητα, αφού τα λειτουργικά κέρδη, αν και μειωμένα από εκείνα του 2018, ξεπέ-ρασαν τα 3 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους πλησίασαν τα 2,2 εκατ. ευρώ.

Η υπόθεση της ΒΑΠ κατά (Coca-Cola 3Ε θυμίζει έντονα αυτή της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Οι αναλογίες είναι ορατές, αφού και η υπόθεση αυτή έγινε έπειτα από καταγγελία για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της τελευταίας στα σημεία πώλησης των προϊόντων μπύρας. Η μόνη διαφορά στην καταγγελία της ΒΑΠ είναι ότι οι πρακτικές αυτές αφορούν αναψυκτικά και όχι μπύρες. Η υπόθεση αυτή επέφερε πρόστιμο της Επ,Αντ. ύψους 31,4 εκατ. ευρώ στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, το μεγαλύτερο που έχει επιβληθεί στη χώρα μας για αντι-ανταγω-νιστική συμπεριφορά μιας επιχείρησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπόθεση ΖΜΘ κατά Αθηναϊκής Ζυθοποιίας δεν έχει ακόμη κλείσει, καθώς η πρώτη, παραγωγός της γνωστής μπύρας «Βεργίνα», έχει προσφύγει στα δικαστήρια της Ολλανδίας κατά της μητρικής εταιρείας, ΗθϊηεΤθη. Ζητεί αποζημίωση 100 εκατ. ευρώ συν τις προσαυξήσεις της ζημίας που έχει υποστεί από τον ανταγωνιστή της κατά των πρακτικών που είχε εφαρμόσει από το 2005 έως το 2015.

(Πηγή: Εφημερίδα Παραπολιτικά)