Ο τρόπος με τον οποίο θα απαντήσει… η Εκκλησία της Ελλάδος στην κυβέρνηση για τα μέτρα λειτουργίας των ναών κατά το εορταστικό δεκαπενθήμερο είναι τούτη τη φορά αυτό που διακρίνει τους μητροπολίτες σε διαφορετικές ομάδες – «στρατόπεδα».
Και αυτό διότι όλοι ομονοούν: η κυβερνητική απόφαση που προβλέπει τη λειτουργία των ναών τις ημέρες των Χριστουγέννων και των Φώτων (όχι της Πρωτοχρονιάς) με το πολύ εννέα άτομα, οφείλει να αλλάξει. Ενόψει της σημερινής συνεδρίασή της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ), οι μητροπολίτες έχουν αναφερθεί – ως ένδειξη διαμαρτυρίας είτε σε κλείσιμο των ναών είτε σε πλήρη λειτουργία τους με τήρηση δικών τους μέτρων προστασίας. Αλλοι, μάλλον οι λιγότεροι, αναζητούν τη συναινετική τομή. Η τελική απόφαση της σημερινής ΔΙΣ και, κατ’ επέκταση, η ένταση μιας πιθανής σύγκρουσης με την κυβέρνηση θα εξαρτηθούν φυσικά από την απόφαση της κυβέρνησης. Από την άλλη, ένα τόσο κρίσιμο θέμα δίνει την ευκαιρία στους «δελφίνους» του αρχιεπισκοπικού θρόνου να αναδείξουν και τις προσωπικές τους τακτικές, συσπειρώνοντας το «ακροατήριό τους» εντός της Εκκλησίας και στην κοινωνία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα έχουν διαφανεί, είναι πολύ δύσκολο η ΔΙΣ να προχωρήσει σε μία απόφαση υπέρ της τήρησης των κυβερνητικών μέτρων εάν αυτά δεν αλλάξουν. Μάλιστα, όπως λένε εκκλησιαστικοί παράγοντες, ακόμη κι αν αποφασιστεί κάτι τέτοιο από τη ΔΙΣ, δεν θα τηρηθεί στην πράξη από μερίδα μητροπολιτών, ιερέων και πιστών.
Ετσι, διακρίνεται η ομάδα εκείνων των μητροπολιτών που αναζητούν συναινετική λύση, ώστε να μην οδηγηθεί η κατάσταση στα άκρα. Αυτή τη θέση φέρεται να ενστερνίζονται ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ο Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος, ο Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο Πατρών Χρυσόστομος.
Από την άλλη, υπάρχουν όσοι θεωρούν πως η ΔΙΣ δεν πρέπει να αποδεχθεί τα κυβερνητικά μέτρα, και να ξεκινήσει… αντάρτικο. Κλειστοί ναοί, πένθιμες κωδωνοκρουσίες και μηνύματα των μητροπολιτών προς τους πιστούς κατά της κυβέρνησης είναι μεταξύ όσων περιλαμβάνει αυτή η σκληρά αντικυβερνητική πρόταση. Τη θέση φέρεται να ενστερνίζονται ο Καισαριανής Δανιήλ, ο Σερρών Θεολόγος, ο Ιερώνυμος Λαρίσης, ο Ξάνθης Παντελεήμων.
Η τρίτη πρόταση είναι η ΔΙΣ να αποφασίσει οι Θείες Λειτουργίες να γίνουν με μάσκες και ορισμό αριθμού ατόμων με βάση τα τετραγωνικά κάθε ναού, με ανώτατο αριθμό τους 50. Αυτή τη θέση φέρεται να ενστερνίζονται ο Νέας Ιωνίας Γαβριήλ, ο Ιλίου Αθηναγόρας, ο Διδυμοτείχου Δαμασκηνός. Λίγοι, όπως ο Μεσογαίας Νικόλαος, φέρεται να ζητούν άνοιγμα των ναών με τήρηση των γνωστών μέτρων (μάσκες, αποστάσεις) με ευθύνη των πιστών. Σε αυτή την περίπτωση όμως υπάρχει ο κίνδυνος να μην τηρηθεί το όριο, και η Εκκλησία να επικριθεί πως θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.
Υπάρχουν βέβαια και όσοι δεν έχουν τοποθετηθεί επισήμως, για ορισμένους εκ των οποίων λέγεται πως τηρούν στάση σιωπής σκεπτόμενοι την επόμενη ημέρα.
Ως προς την επιχειρηματολογία των μητροπολιτών, ο ορισμός των 9 το πολύ ατόμων μέσα σε κάθε ναό σε κάθε λειτουργία, και το πολύ 25 ατόμων εάν είναι μητροπολιτικός, είναι που θεωρείται ανεφάρμοστο μέτρο. Και αυτό γιατί υπάρχουν πολύ μεγάλοι ναοί που δεν είναι μητροπολιτικοί (π.χ. ο Άγιος Παντελεήμονας Αθηνών) αλλά και περιοχές που έχουν δύο μητροπολιτικούς ναούς (π.χ. η Βοιωτία). Επίσης, όσοι βάλλουν κατά των μέτρων, ρωτούν με νόημα πως θα τηρηθεί ο ελάχιστος αριθμός ατόμων εάν προσέλθουν στη λειτουργία 100 άτομα.
Αυτό μάλιστα επιτρέπει σε πολλούς μητροπολίτες να δηλώνουν σε κατ’ ιδίαν κουβέντες τους πως όσοι μελέτησαν και αποφάσισαν τα μέτρα από την κυβέρνηση αγνόησαν την πρακτική εφαρμογή τους.
από την Καθημερινή