Η Ελλάδα αναζητά επενδυτές που θα έχουν όραμα και προοπτική. Η νέα κυβέρνηση ξέρει να βάζει στόχους και να τους διεκδικεί. Έχουμε την ευκαιρία και τη μεγάλη πρόκληση να «εκμεταλλευθούμε» τη στρατηγική μας θέση και να γίνουμε πόλος προσέλκυσης μεγάλων funds.
Η αξιοποίηση των κοινοτικών ευκαιριών και όχι μόνο χρηματοδοτήσεων, είναι μια μεγάλη ευκαιρία. Η ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού οφείλει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη κυβέρνηση. Μας ξεγελούν τα ποσοτικά μεγέθη, που είναι αντιστρόφως ανάλογα με τη ποιοτική αξιοποίηση του τουριστικού μας προϊόντος.
Η ανάπτυξη είναι μονόδρομος. Οι επενδυτές υπάρχουν και επιθυμούν να δουν «ώριμες» προτάσεις που θα είναι έτοιμες για υλοποίηση.
Η περιβαλλοντική πολιτική είναι ακόμη στα σπάργανα και απαιτούνται συνθετικές πρωτοβουλίες που θα απελευθερώνουν υγιείς και ελεγχόμενες επιχειρηματικές δυνάμεις.
Ο νέος μηχανισμός χρηματοδότησης του ΕΚ θα μπορεί, μετά την από κοινού έγκρισή του από το Κοινοβούλιο και τους υπουργούς της ΕΕ, να διανείμει μεγάλο τμήμα των πόρων της ΕΕ για την εξωτερική της δράση Ο προτεινόμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 93,154 δισ. ευρώ σε σημερινές τιμές για την περίοδο 2021 – 2027, με μια αύξηση της τάξης των τεσσάρων δισ. σε σύγκριση με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το NDICI(Μηχανισμός Γειτονίας, Ανάπτυξης και Διεθνούς Συνεργασίας), συνενώνει τα περισσότερα από τα υφιστάμενα εργαλεία εξωτερικής χρηματοδότησης της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάπτυξης, σε ένα ευρύ μηχανισμό. Όταν τεθεί σε ισχύ, θα αποτελέσει το κύριο εργαλείο της ΕΕ για την προώθηση της συνεργασίας με τρίτες χώρες στην περιοχή γειτονίας αλλά και παγκόσμια, καθώς και για την εφαρμογή των διεθνών της δεσμεύσεων που απορρέουν από τους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης 2030 και τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.
Πιο συγκεκριμένα, το ΕΚ προτείνει το 45% των πόρων του NDICI να αφιερωθούν σε στόχους για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον.
Οι ευρωβουλευτές θεωρούν την προώθηση της δημοκρατίας, της ειρήνης και της ασφάλειας, καθώς και του κράτους δικαίου και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καίρια σημεία της εξωτερικής δράσης της ΕΕ. Κατά συνέπεια, οι χώρες που διολισθαίνουν σε αυτούς τους τομείς θα πρέπει να βρίσκονται αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο πλήρους ή μερικού «παγώματος» της χρηματοδότησής τους από ευρωπαϊκούς πόρους.
Επιπροσθέτως, το Κοινοβούλιο προτείνει την αύξηση των δαπανών για δραστηριότητες σχετικές με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δημοκρατία σε διεθνές επίπεδο κατά τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ. Δεδομένης της συρρίκνωσης του χώρου της κοινωνίας των πολιτών παγκόσμια, οι ευρωβουλευτές επιθυμούν την αύξηση της χρηματοδότησης για σχετικές οργανώσεις σε 2,2 δισ. ευρώ, ενώ μισό δισ. ευρώ ακόμα θα δοθεί στις τοπικές αρχές.
Τέλος, οι ευρωβουλευτές επιμένουν ότι τουλάχιστον 95% των πόρων της ΕΕ που σχετίζονται με την εφαρμογή αυτού του κανονισμού θα πρέπει να δαπανηθεί σε δράσεις που πληρούν τα κριτήρια επίσημης αναπτυξιακής βοήθειας που έχει θεσπίσει η Επιτροπή Αναπτυξιακής Βοήθειας του ΟΟΣΑ, αντί για το αρχικό 92% που είχε προταθεί.
Ουσιαστικές πρωτοβουλίες που ενδυναμώνουν το προφίλ της μεγάλης οικογένειας της Ευρώπης. Η πατρίδα μας είναι έτοιμη να αποτελέσει «στρατηγικό εταίρο»; Οφείλουμε να ανταποκριθούμε θετικά και αποφασιστικά.
Κων/νος Σ. Μαργαρίτης
Δημοσιογράφος