Μέσα από τα λιωμένα σίδερα των διαλυμένων τρένων, τις τσακισμένες ζωές των θυμάτων αλλά και τον βαθύ, ανείπωτο πόνο και τον θρήνο των οικογενειών τους, ξεπηδά –όπως γίνεται σε όλες τις ανεξήγητες τραγωδίες που κάνουν τον άνθρωπο να μοιάζει με κόκκο άμμου στον άνεμο της μοίρας– και η μεταφυσική διάσταση. Αυτή της περιβόητης καταραμένης κοιλάδας των Τεμπών.

 

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΣ

 

Η κοιλάδα των Τεμπών είναι καταχωρισμένη ως ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του ελληνικού οδικού δικτύου. Είναι το στενότερο σημείο της εθνικής οδού από την εποχή ακόμα που οι εθνικές οδοί δεν υπήρχαν ούτε καν ως επιστημονική φαντασία.

Από την εποχή της Τουρκοκρατίας, κιόλας, όταν τα Τέμπη λέγονταν «Μπαμπά», ήταν ένα από τα σημεία όπου στήνονταν οι πιο φονικές ενέδρες με πλήθος ανθρώπων να χάνουν τις ζωές τους μέσα στην πυκνή βλάστηση, στα αδιάβατα περάσματα και τους γκρεμούς.

Αυτή η κατάρα φαίνεται πως έχει στοιχειώσει αυτό το πέρασμα των Τεμπών που για δεκάδες νέους ανθρώπους έχει γίνει ταυτόσημο με το πέρασμα του Αχέροντα, το πέρασμα στην άλλη πλευρά της ζωής, στον θάνατο. Και αυτό το πέρασμα δεν είναι καθόλου μυθικό…

 

Οι φίλαθλοι του ΠΑΟΚ

Η χθεσινή είναι η πιο πολύνεκρη τραγωδία που έχει συμβεί ποτέ στα Τέμπη στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Στις 4 Οκτωβρίου 1999, δύο χιλιόμετρα από τα διόδια των Τεμπών, λεωφορείο που μετέφερε οπαδούς του ΠΑΟΚ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη μετά τον αγώνα με τον Παναθηναϊκό, βγήκε από την πορεία του μετά από σύγκρουση με διερχόμενο φορτηγάκι την ώρα που ο οδηγός του πρώτου επιχείρησε να προσπεράσει.

Το λεωφορείο με τους φιλάθλους του ΠΑΟΚ έπεσε σε γκρεμό βάθους οκτώ μέτρων. Επτά νέοι άνθρωποι σκοτώθηκαν επί τόπου. Στο λεωφορείο επέβαιναν συνολικά 77 άνθρωποι, νέοι στη συντριπτική τους πλειονότητα. Ο οδηγός του λεωφορείου είχε δώσει το τιμόνι σε έναν νεότερο οδηγό, γιο του ιδιοκτήτη της τουριστικής εταιρείας που είχε αναλάβει τη μεταφορά των οπαδών για τον αγώνα, ο οποίος ήταν ανάμεσα στα θύματα.

 

Αιματοβαμμένη εκδρομή

Νωρίς το βράδυ της Κυριακής 13 Απριλίου 2003 ένα τουριστικό λεωφορείο με 49 μαθητές επέστρεφε στο Μακροχώρι Ημαθίας από σχολική εκδρομή στην Αθήνα. Την ώρα που το λεωφορείο βρισκόταν στην κοιλάδα των Τεμπών με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, στο αντίθετο ρεύμα εκινείτο ένα φορτηγό που μετέφερε νοβοπάν από τον Προβατώνα του Εβρου.

Ο οδηγός έχασε ξαφνικά τον έλεγχό του και συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με το λεωφορείο. Από τη μοιραία σύγκρουση σκοτώθηκαν επί τόπου 21 μαθητές και τραυματίστηκαν άλλοι 20, οι εννέα εκ των οποίων σοβαρότερα. Ήταν ένα συγκλονιστικό δυστύχημα καθώς τα νοβοπάν έκοψαν σαν μαχαίρι το τουριστικό λεωφορείο στη μέση.

Η δίκη έγινε πέντε χρόνια αργότερα και ο οδηγός του φορτηγού όπως και οι ιδιοκτήτες της εταιρείας καταδικάστηκαν. Αυτό δεν άλλαξε σε τίποτα τη μοίρα των χαμένων παιδιών και των οικογενειών τους.

Η ίδια μοίρα είχε, όμως, φυλάξει ακόμα μια τραγωδία ως συνέχεια του δυστυχήματος του 2003. Τον Ιούλιο του 2022, ούτε έναν χρόνο πριν, ένας άντρας 35 ετών αυτοκτόνησε μέσα στο σπίτι του με κυνηγετικό όπλο. Ο άντρας αυτός ήταν ένας από τους μαθητές του τουριστικού λεωφορείου που κατάφερε να επιζήσει από το δυστύχημα παρά τη νοσηλεία του σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.

Βγήκε ζωντανός, αλλά είχε δει τους αγαπημένους συμμαθητές του να χάνουν τις ζωές τους από τα νοβοπάν που έγιναν λαιμητόμοι. Όπως είπαν οι δικοί του άνθρωποι, δεν κατάφερε ποτέ να ξεπεράσει εκείνο το μοιραίο βράδυ που όχι μόνο του σημάδεψε τη ζωή αλλά, τελικά, του την πήρε…