Το ΚΥΣΕΑ και ο… βαρκάρης

Εκτακτο ΚΥΣΕΑ έλαβε χώρα χθες στο Μέγαρο Μαξίμου με μοναδικό θέμα συνεδρίασης την αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων μας στον Εβρο, μετά και τις τελευταίες κινήσεις της Τουρκίας, οι οποίες φανερώνουν μια τακτική αναζωπύρωσης της κινητικότητας μεταναστών και προσφύγων στα χερσαία σύνορα της χώρας με την αξιοποίηση των νησίδων στον ποταμό. Με δεδομένη την επέκταση του φράχτη κατά 80 χλμ., ο οποίος αποτελεί βασικό αποτρεπτικό εργαλείο, στη μάχη θα ριχτούν και ηλεκτρονικά μέσα επιτήρησης (drones και θερμικές κάμερες) ώστε να αποτυπώνονται οι παραβιάσεις από μέρους της Τουρκίας, η οποία κατά σύστημα μεταφέρει μετανάστες στην όχθη του Εβρου και με απειλή χρήσης βίας τούς πιέζει να μεταβούν στις νησίδες του ποταμού, ώστε η Ελλάδα, πιεζόμενη από τη δημοσιότητα που δίνουν οι ΜΚΟ και η Αριστερά, να τους δεχτεί και να κινήσει τη διαδικασία ασύλου. Η κεντρική άποψη που υπάρχει στην κυβέρνηση, ωστόσο, είναι αυτή που διατύπωσε ο Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο οποίος σημείωσε πως «η Ελλάδα δεν θα κάνει τον βαρκάρη παράτυπων μεταναστών».

 

«Εξι υπογραφές» για Ανδρουλάκη

Η πληροφορία του δημοσιογράφου Βασίλη Λαμπροπούλου στο «Βήμα της Κυριακής», σύμφωνα με την οποία «δικαστικοί λειτουργοί που γνωρίζουν τα δεδομένα της διακίνησης του σχετικού εγγράφου με το αίτημα παρακολούθησης του Νίκου Ανδρουλάκη» αναφέρουν ότι το αίτημα έχει «έξι υπογραφές στελεχών της ΕΥΠ» είναι μια μικρή βόμβα. Μάλιστα το ρεπορτάζ αναφέρει ότι σύμφωνα «με ορισμένες πηγές επιμένουν ότι πράγματι η παρακολούθησή του προέκυψε από αιτήματα χωρών όπως η Ουκρανία και η Αρμενία λόγω επαφών που υποστηρίζεται ότι είχε ο κ. Ανδρουλάκης με αξιωματούχους από την Κίνα, οι οποίοι είχαν φιλορωσικές θέσεις». Μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι «το αίτημα αυτό είχε διατυπωθεί αρκετούς μήνες πριν». Επιπλέον, όπως μάθαμε από τις ανακοινώσεις του ίδιου του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Ανδρουλάκης δεν παρακολουθούνταν σε δύο χρόνους (νομίμως από την ΕΥΠ και ακολούθως παρανόμως από το λογισμικό Predator), αλλά η απόπειρα παγίδευσης έγινε σε χρόνο όπου τελούσε υπό νόμιμη παρακολούθηση (Σεπτέμβριος 2021), γεγονός που αποδυναμώνει τα σενάρια για «κρατική παρακολούθηση με παράνομα μέσα».

 

Καταμέτρηση δυνάμεων

Φτάνει η ώρα που όλα τα επιτελεία των κομμάτων αναμένουν με μεγάλη ανυπομονησία. Οι πρώτες δημοσκοπήσεις που θα μετρήσουν τον βαθμό που επηρεάστηκε η παντοδύναμη ως τώρα κυβέρνηση από το θέμα των παρακολουθήσεων του προέδρου του ΠΑΣΟΚ ξεκίνησαν να διενεργούνται από τη Δευτέρα. Μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο κύμα των δημοσκοπήσεων πριν από τη ΔΕΘ και θα έχουν δημοσιοποιηθεί τα πρώτα ευρήματα. Η εκτίμηση του γράφοντος πάντως είναι ότι η κυβέρνηση δεν θα έχει τις απώλειες που ελπίζει και εύχεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο μόνος –πρόσκαιρα– κερδισμένος θα είναι το ΠΑΣΟΚ, το οποίο θα μπορέσει να ανακόψει τη δημοσκοπική κατρακύλα των τελευταίων μηνών.

 

«Κλίμα» από ξένα ΜΜΕ

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ενα αρνητικό δημοσίευμα σε ένα μέσο με παγκόσμια απήχηση και αναγνωσιμότητα πλήττει τη χώρα μας. Ο μέσος αναγνώστης σε καμία περίπτωση δεν θα κάτσει να ψάξει ποιος είναι ο συντάκτης και τι σχέσεις έχει με κομματικά κέντρα ή επιχειρηματικά συμφέροντα. Αρκείται ότι το εν λόγω δημοσίευμα το φιλοξενεί ο «Independent», οι «New York Times», η «Wall Street Journal» ή ο «Economist». Αυτό βέβαια δεν ακυρώνει τη διαδικασία με βάση την οποία κάποιος παραγγέλνει ένα άρθρο γνώμης, το «χρηματοδοτεί» και το βλέπει δημοσιευμένο. Αλλωστε, για το πώς δημιουργείται «κλίμα» από ξένα μέσα για τη χώρα μας και κυρίως από ποιους, το έχει αναλύσει εύγλωττα ο δημοσιογράφος και νυν ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Αρβανίτης σε βίντεο που έχει γίνει viral στο Διαδίκτυο.

 

Η διαδικασία της Εξεταστικής Επιτροπής

 Η Διάσκεψη των Προέδρων αποφάσισε το χρονοδιάγραμμα των συνεδριάσεων της Βουλής και της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για το θέμα των παρακολουθήσεων, με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον να εστιάζεται στη συζήτηση για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής και ειδικότερα στο χρονικό εύρος που αυτή θα εξετάσει.

Η βούληση της πλειοψηφίας να πάει σε χρονική διεύρυνση (τουλάχιστον σε βάθος δεκαετίας) είναι δεδομένη, σε αντίθεση με το κάθετο «όχι» του ΣΥΡΙΖΑ και το «ναι μεν, αλλά» του ΠΑΣΟΚ. Ταυτόχρονα, όμως, ο κίνδυνος να έχουμε δύο Εξεταστικές είναι υπαρκτός, καθώς με την τελευταία αναθεώρηση του συντάγματος, η μειοψηφία μπορεί έπειτα από κατάθεση πρότασης από δέκα βουλευτές και πλειοψηφία δύο πέμπτων (2/5), δηλαδή 120 βουλευτών, να φέρει δική της πρόταση για Εξεταστική.

Η διεξαγωγή δύο Εξεταστικών Επιτροπών δεν εξυπηρετεί κανέναν: ούτε την κυβέρνηση ούτε τα κόμματα. Η κυβέρνηση εμφανίζεται κάθετα αντίθετη διότι μια τέτοια χαοτική διαδικασία έρχεται σε αντίθεση με την κεντρική γραμμή που είναι «όλα στο φως», ώστε να μη μείνουν σκιές στη δυσώδη αυτήν υπόθεση των παρακολουθήσεων. Η κυρίαρχη σκέψη είναι να αποδεχθεί η κυβέρνηση την πρόταση του ΠΑΣΟΚ και στην πορεία να γίνει διεύρυνση της χρονικής περιόδου εξέτασης, καθώς η Νέα Δημοκρατία θα έχει την πλειοψηφία. Με απόφαση της Επιτροπής μπορεί να κληθούν πρόσωπα της περιόδου 2012-19 και έτσι η διεύρυνση της περιόδου θα γίνει de facto.

Προς αυτήν την κατεύθυνση έδειξε και η άτυπη ενημέρωση που δόθηκε από τη Βουλή, η οποία αναφέρει πως «καλό θα ήταν να υπάρξει συμφωνία των πολιτικών δυνάμεων», καθώς «παράλληλα με τη διερεύνηση της εν λόγω υπόθεσης, μια Εξεταστική Επιτροπή θα πρέπει επίσης να εξετάσει τον τρόπο λειτουργίας των υπηρεσιών ασφαλείας σε βάθος χρόνου, ώστε να αντιμετωπιστούν διαχρονικές παθογένειες και να διατυπωθούν βελτιωτικές προτάσεις για το μέλλον».

Η σχετική συζήτηση θα διεξαχθεί στην Ολομέλεια την επόμενη Δευτέρα και θα έχει ενδιαφέρον η –όποια– δικαιολόγηση των κομμάτων για την άρνηση διεύρυνσης της χρονικής περιόδου και την επιχείρηση συσκότισης στα πεπραγμένα της ΕΥΠ ιδίως επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ.