Διαβάζω στον συντροφικό Τύπο και στο αριστεροχώρι των social media διάφορες θεωρίες για τους πιθανούς λόγους που δεν ορκίστηκε ο Γιώργος Γεραπετρίτης υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, οι οποίοι είναι ομολογουμένως ευφάνταστοι.

Πρώτος και καλύτερος «για να μην έχει ασυμβίβαστο όταν παίρνει η ΤΕΡΝΑ συμβάσεις» και ακολουθούν το «για να μη φορτωθεί ευθύνες» και «για να μην πάει φυλακή». Πέραν της φαιδρότητας της όλης συνωμοσιολογίας, ο λόγος είναι πιο απλός. Ο Γιώργος Γεραπετρίτης είναι υπουργός Επικρατείας.

Με βάση την παρ. 2 του άρθρου 13 του Ν. 4622/2019 (Επιτελικό Κράτος), με απόφαση του πρωθυπουργού, οι υπουργοί Επικρατείας μπορούν να προΐστανται υπουργείου. Οπερ και εγένετο στη συγκεκριμένη περίπτωση με το ΦΕΚ Β΄ 1181/2.3.2023.

Είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό; Οχι. Εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια ο Κυριάκος Πιερρακάκης είναι υπουργός Επικρατείας, στον οποίο έχει ανατεθεί η διοίκηση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Β’ 2902/9.7.2019).

Τα δυστυχήματα στο μικροσκόπιο

Η δικαστική έρευνα για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αναβαθμίστηκε, καθώς από την περασμένη Δευτέρα ανέλαβε την ανάκριση, ύστερα από απόφαση του Δικαστικού Συμβουλίου Λάρισας, εφέτης ανακριτής και αφενός εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς και αφετέρου επεκτείνεται σε κάθε κατεύθυνση.

Εν τω μεταξύ, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, με έγγραφη παραγγελία του, ζήτησε από τον μεταβατικό πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΣΕ Α.Ε., Παναγιώτη Τερεζάκη, την αποστολή όλων των φακέλων για τα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια σε όλο το εθνικό δίκτυο.

Την ίδια στιγμή, ο προϊστάμενος της Αρχής για το ξέπλυμα βρόμικου χρήματος Χαράλαμπος Βουρλιώτης προχωρά σε έλεγχο των συμβάσεων του ΟΣΕ σε βάθος δεκαπενταετίας. Από τις αντιδράσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης, στον ΣΥΡΙΖΑ δεν βλέπουν με καλό μάτι την αναβάθμιση της έρευνας, για λόγους που, φαντάζομαι, θα εξηγήσουν στο Κοινοβούλιο εις επήκοον όλων.

 

Σε αναμμένα κάρβουνα

«Δεν λειτουργούν οι αυτοδυναμίες υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και ας αφήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης το θέμα της ακυβερνησίας», δήλωσε ο Νίκος Ανδρουλάκης, για να προσθέσει ότι είναι «θετικός στις συνεργασίες και το θέμα είναι να έχουμε μια καλή κυβέρνηση».

Αντιλαμβάνομαι ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα, αλλά το θέμα δεν είναι το τι λέει ο ίδιος, αλλά το τι γίνεται στο κόμμα της Χαριλάου Τρικούπη. Το ΠΑΣΟΚ δεν δείχνει να κερδίζει κάτι δημοσκοπικά ούτε από τους χειρισμούς της κυβέρνησης στο θέμα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών.

Αντιθέτως, η εμπλοκή στελεχών του κόμματος στην υπόθεση μάλλον ζημιά στο ίδιο κάνει. Με δεδομένο ότι ο χρόνος των εθνικών εκλογών αργεί, το κύριο ζήτημα για το ΠΑΣΟΚ είναι να αποτρέψει τη δημοσκοπική κατάρρευση.

 

Τους άφησε στην απέξω

Ο Γιώργος Κατρούγκαλος κατέθεσε αίτημα κλήσης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, των υφυπουργών Μιχάλη Παπαδόπουλου, Γιώργου Καραγιάννη και του γ.γ. Ιωάννη Ξιφαρά, του Κωστή Χατζηδάκη, ως του πρώτου υπουργού που είχε συνάψει για λογαριασμό του Δημοσίου τη σύμβαση 10005/2007 για το σύστημα ελέγχου ETCS, της παρούσας και της προηγούμενης διοίκησης (σε περίπτωση που έχει αντικατασταθεί μετά το ατύχημα) των εταιρειών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train, των εκπροσώπων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, της Πανελλήνιας Ενωσης Σταθμαρχών ΟΣΕ και των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ.

Ποιους… ξέχασε ο κ. Κατρούγκαλος; Μα φυσικά τα στελέχη της περιόδου 2015-2019 των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Κάποια εξήγηση θα υπάρχει, φαντάζομαι…

 

Προτεραιότητα της κυβέρνησης οι νέοι

Η στόχευση της κυβέρνησης είναι να αναδείξει μια σειρά δράσεων που ήδη υλοποιούνται και δίνουν δυνατότητες και ευκαιρίες στους νέους. Οι δράσεις αυτές έχουν τεθεί σε παράλληλους άξονες που αφορούν:

– Την αύξηση του κατώτατου μισθού. Εντός της εβδομάδας ολοκληρώνονται οι προβλεπόμενες διαδικασίες και αποφασίζεται νέα αύξηση του κατώτατου μισθού που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου, έτσι ώστε να καλύπτει από το ξεκίνημά της την τουριστική περίοδο. Από την περασμένη χρονιά ο κατώτατος μισθός, από τα 650 ευρώ που τον άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, έφτασε στα 713 ευρώ χάρη σε δύο αυξήσεις.

– Την τόνωση της απασχόλησης των νέων, όπου περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας «Πρώτο Ενσημο». Τα νέα προγράμματα κατάρτισης σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την απασχόληση των νέων, με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνουν προγράμματα κατάρτισης για την ένταξη στην αγορά εργασίας ανέργων 18-29 ετών, προγράμματα υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας, ενίσχυση της μαθητείας για τους νέους έως 29 ετών.

– Δράσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν: Αδεια πατρότητας 14 ημερών. Γονική άδεια και για τους δύο γονείς, με τους δύο μήνες να επιδοτούνται από τη ΔΥΠΑ. Διεύρυνση των επιδοτούμενων από τη ΔΥΠΑ αδειών μητρότητας από 6 σε 9 μήνες. Το πρόγραμμα «Νταντάδες της Γειτονιάς» για τη φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών. Τη δημιουργία μονάδων παιδικής φροντίδας σε 120 μεγάλες επιχειρήσεις. Την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας νηπιαγωγείων και ολοήμερων δημοτικών σχολείων.

– Τη νέα στεγαστική πολιτική για νέους με την εφαρμογή του προγράμματος «Σπίτι μου», προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει το πρόγραμμα άτοκων ή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων και το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη δωρεάν στέγαση ευάλωτων νέων, ηλικίας 25-39 ετών, που είναι δικαιούχοι του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.