Ο υποστράτηγος του Πυροσβεστικού Σώματος Ευάγγελος Φαλάρας, γενικός συντονιστής επιχειρήσεων Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3 και στην εκπομπή των Βασίλη Χιώτη και Νότη Παπαδόπουλου, αναφέρθηκε στην εικόνα που αντίκρισε φτάνοντας στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Για τα πρώτα λεπτά της καταστροφής:
«Στις 11:20 έγινε η πρώτη καταγραφή στο 112 για εκτροπή τρένου συνοδεία πυρκαγιάς και πιθανών εγκλωβισμών. Άμεσα υπήρξε κινητοποίηση της υπηρεσίας και των συναδέλφων, ενώ παράλληλα ενημερώθηκα τηλεφωνικά και εγώ. Στις 12:03 ήμουν στο σημείο όπου είχαν αρχίσει ήδη να επιχειρούν οι συνάδελφοι.
Οι πιο κοντινές υπηρεσίες ήταν τα πυροσβεστικά που έχουν έδρα στην Εθνική και μετά αυτός της Λάρισας. Αυτά τα οχήματα περίπου 5 στον αριθμό, σε 15-17 λεπτά ήταν στο σημείο. Κατά τη διάρκεια της μετάβασής μου στο σημείο, ενημερώθηκα ότι 350 άτομα περίπου βρίσκονταν μέσα στο τρένο.
Τα βαγόνια είχαν εκτραπεί και υπήρχαν φωτιά, τραυματίες, και εγκλωβισμένοι. Η φωτιά είχε εξαπλωθεί στο βαγόνι Νο2. Το πρώτο βαγόνι είχε κοπεί και είχε πέσε ανατολικά, δεξιά των γραμμών. Τα υπόλοιπα βαγόνια, το Νο1 και το κυλικείο είχαν συμπιεστεί κάτω από το βαγόνι 2 που καιγόταν» τόνισε ο κ. Φαλάρας.
Το τούνελ
Σε ότι αφορά το τούνελ και τις φήμες ότι δεν έχει πιστοποίηση, ο κ. Φαλάρας τόνισε ότι έγινε άσκηση τον περασμένο Ιανουάριο και πήρε πιστοποίηση, αλλά το τούνελ αυτό κάθε αυτό, έχει κάποιες απαιτήσεις, οι οποίες δεν τηρούνται.
Οι φιάλες αερίου
Σε ότι αφορά τις φήμες ότι υπήρχαν φιάλες υγραερίου που προκάλεσαν έκρηξη κατά τη σύγκρουση, ο κ. Φαλάρας τόνισε:
«Διαψεύδω κατηγορηματικά την ύπαρξη φιαλών αερίου στο τρένο. Για να έχουμε αυτή την έκρηξη πρέπει να έχουμε πληθώρα καύσιμης ύλης. Οι υψηλές θερμοκρασίες και η υπερπίεση των κινητήρων προκάλεσε την διασπορά προς όλες τις κατευθύνσεις του λαδιού που υπάρχει για να ψύχεται ο κινητήρας και εγώ θεωρώ ότι αυτό προκάλεσε την έκρηξη».
Σε ότι αφορά το πως «ξέφυγαν» οι διασωθέντες, ο κ. Φαλάρος σημείωσε ότι «οι πόρτες δεν μπορούσαν να ανοίξουν γιατί δεν υπήρχε ρεύμα και είναι ηλεκτρικές αλλά παράλληλα είχαν παραμορφωθεί και τα σίδερα. Μαζί της η 8η ΕΜΑΚ που βρίσκεται στη Λάρισα και είχε φτάσει στο σημείο είχε τον εξοπλισμό για να κόψει λαμαρίνες και να επιχειρήσει. Το πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε είχε να κάνει με τα βάρη που είχαμε να διαχειριστούμε. Δεν είναι λαμαρίνες αυτοκινήτου, είναι χοντρές. Αλλά βρήκαμε τον τρόπο και κάναμε τη δουλειά μας».
Η άμεση άφιξη των ασθενοφόρων
Ο κ. Φαλάρας προσέθεσε ότι «ζητήσαμε να εφαρμοστεί το σύστημα διαχείρισης μαζικών απωλειών και να ενεργοποιηθούν όλες οι μονάδες, ασθενοφόρα, νοσοκομεία κλπ. Οι διασπορές που έχουν τα ασθενοφόρα είναι δεδομένες και έτσι ήρθαν άμεσα ασθενοφόρα που ήταν κοντά και συνολικά επιχείρησαν περίπου 40 ασθενοφόρα.
Δεν εφαρμόστηκε το πρωτόκολλο για έναν ασθενή ανά διακομιδή. Εγώ είδα να μπαίνουν και δύο τραυματίες. Συνολικά 85 τραυματίες έφτασαν στα νοσοκομεία. Μάθαμε ότι πέντε πήγαν μόνοι τους στην Κατερίνη στο νοσοκομείο. Την ίδια ώρα η εταιρία κινητοποίησε 7 λεωφορεία για να πάνε οι διασωθέντες στη Θεσσαλονίκη που ήταν ο προορισμός.
«Είδα την καταστροφή εκεί που υπήρχε ζωή»
Σε ερώτηση για το αν έχει ξεπεράσει το σοκ από αυτά που είδε στο σημείο, ο κ. Φαλάρας απάντησε ότι «δεν το έχουμε ξεπεράσει ακόμα. Έκανα μια αυτοψία την επόμενη ημέρα από το βαγόνι 4 και μετά που δεν είχαν πάθει ζημιά. Οι συνάδελφοι είχαν μαζέψει κάποια πράγματα, τσάντες, μπολ, βιβλία κλπ.
Μπαίνοντας σε αυτά τα βαγόνια, σκέφτηκα ότι εδώ υπήρχε ζωή και εκεί συνειδητοποίησα ότι είχε γίνει μια μεγάλη καταστροφή, γιατί τις πρώτες ώρες με τον φόρτο της εργασίας που είχαμε, δεν είχα προλάβει να την αποτυπώσω.
Όταν συγκεντρώναμε τους αριθμούς των απωλειών, τα πράγματα δυσκόλεψαν.
Ζήτησα ψυχολογική υποστήριξη για τους συναδέλφους που επιχειρήσαμε στο σημείο για να ξεπεράσουμε αυτό το μεγάλο σοκ που βιώσαμε».