O πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν είναι γνωστός για τη μεγαλομανία του, όσον αφορά την κατασκευή έργων ιστορικών διαστάσεων στην Κωνσταντινούπολη. Μετά την κατασκευή νέου αεροδρομίου, του μεγαλύτερου τεμένους στον κόσμο και μιας νέας σήραγγα κάτω από τον Βόσπορο, ο Τούρκος πρόεδρος θέτει σε εφαρμογή ένα σχέδιο ακόμα πιο μεγαλεπήβολο: την κατασκευή διώρυγας στην Κωνσταντινούπολη.
Πρόκειται στην ουσία για ένα αντίγραφο του Βοσπόρου, του φυσικού πορθμού μήκους 31 χλμ και πλάτους περίπου 3, που ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους που επικαλείται η Deutsche Welle, η διώρυγα θα «ανακούφιζε» τον Βόσπορο από την κυκλοφοριακή συμφόρηση πλοίων και παράλληλα θα απέτρεπε ναυτικά ατυχήματα.
Τα πρώτα σχέδια για τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης ξεκίνησαν το 2011, στη συνέχεια όμως μπήκαν….στο συρτάρι. Τώρα ωστόσο ο Τούρκος πρόεδρος ανακοινώνει ότι σύντομα θα ξεκινήσει διαγωνισμός για την ανάθεση του μεγαλόπνοου έργου. Πράσινο φως στην κατασκευή έδωσε στο μεταξύ και το τουρκικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Πολεοδομίας χαρακτηρίζοντας το έργο «θετικό».
Πάνω από 11 δις κοστολογείται το «όνειρο» του προέδρου
Η πραγματοποίηση του έργου προσκρούει ωστόσο στη σθεναρή αντίσταση του νέου δημάρχου Κων/πολης Εκρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος είναι ο πρώτος δήμαρχος εδώ και μια 25ετία, που δεν προέρχεται από το κυβερνών ΑΚΡ. «Προδοσία στην Κωνσταντινούπολη» και «Δολοφονικό πρότζεκτ» χαρακτηρίζει ο δήμαρχος τα σχέδια του προέδρου Ερντογάν. Παράλληλα ο Ιμάμογλου κατήγγειλε το πρωτόκολλο συνεργασίας που είχε υπογραφεί από τον προηγούμενο δήμαρχο και την κυβέρνηση. Τόσο ο νέος δήμαρχος όσο και πολλοί από τους 16 εκ. κατοίκους της Πόλης απορρίπτουν το σχέδιο για τη διώρυγα λόγω του υπέρογκου κόστους που θα ξεπεράσει τα 11 δις ευρώ, αλλά και των σοβαρών επιπτώσεων στο περιβάλλον. Ο περιβαλλοντολόγος Ντοανάι Τολουνάι από το Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης θεωρεί ότι το μεγάλο κατασκευαστικό έργο θα θέσει σε κίνδυνο το ευαίσθητο οικοσύστημα, όπως επίσης και τα αποθέματα υδάτων στην ευρύτερη περιοχή. Ο Τούρκος ειδικός προειδοποιεί ακόμα και για οικονομικές επιπτώσεις σε αλιείς και αγρότες, οι οποίοι, όπως εκτιμά, θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν την ευρύτερη περιοχή.
Η ηγεσία του ΑΚΡ ωστόσο δεν αποθαρρύνεται και δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει ότι η κατασκευή διώρυγας δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του δημάρχου και της δημοτικής διοίκησης, μιας και πρόκειται για ένα εθνικής και όχι τοπικής σημασίας έργο. Εδώ και χρόνια ο πρόεδρος Ερντογάν, ο οποίος θυμίζουμε, ξεκίνησε την πολιτική του καριέρα από τη δημαρχία της Κωνσταντινούπολης χαρακτηρίζει το κολοσσιαίο έργο «όνειρό του», τονίζοντας ότι «είτε τους αρέσει, είτε όχι η διώρυγα θα κατασκευαστεί. Δεν θα επιτρέψουμε σε ανθρώπους χωρίς οράματα, χωρίς στόχους, χωρίς αγάπη και ελπίδα για τη χώρα, να μας αποτρέψουν».