Τη διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων, τα οποία εξετάζονται για την εισαγωγή σε ΑΕΙ, εκτός του βασικού ωρολόγιου προγράμματος των μαθητών της Γ΄ Λυκείου και σε ομάδες σχολείων μελετά το υπουργείο Παιδείας. Παράλληλα, η ανάπτυξη των καλλιτεχνικών δεξιοτήτων εντάσσεται στις θεματικές ενότητες σε δημοτικά και γυμνάσια. Αυτά ανακοίνωσε χθες η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, απαντώντας σε κοινοβουλευτικές ερωτήσεις των βουλευτών του ΚΚΕ Ιωάννη Δελή και του ΜέΡΑ25 Κλέωνα Γρηγοριάδη που επέκριναν το υπουργείο Παιδείας για κατάργηση της διδασκαλίας των καλλιτεχνικών μαθημάτων στην Α΄ Λυκείου και του σχεδίου, ειδικό μάθημα για τους υποψηφίους των αρχιτεκτονικών σχολών στη Γ΄ Λυκείου.
Στην απάντησή της, η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι μελετάται η διδασκαλία όλων των ειδικών μαθημάτων μετά την ολοκλήρωση του βασικού ωραρίου. Μάλιστα, θα είναι η πρώτη φορά που θα διδαχθούν όλα τα ειδικά μαθήματα. Σήμερα τα ειδικά μαθήματα είναι τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά, τα ιταλικά, τα ισπανικά, το σχέδιο και η μουσική. Από αυτά μόνο το σχέδιο διδασκόταν στο αναλυτικό πρόγραμμα έως και το σχολικό έτος 2019-2020, αλλά καταργήθηκε με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα. Πέρυσι σε όλα τα ειδικά μαθήματα μετείχαν 22.441 υποψήφιοι Γενικού Λυκείου από τους συνολικά 81.244.
Η ηγεσία του υπουργείου, απαντώντας στις αντιδράσεις για την κατάργηση του σχεδίου, ανέφερε ότι στις προθέσεις της είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε συνεργασία με το ΙΕΠ. Χθες, η κ. Κεραμέως είπε στη Βουλή ότι μελετάται να διδάσκονται μετά την ολοκλήρωση του ωραρίου των γενικών μαθημάτων, π.χ. από τις 2 μ.μ. έως τις 4 μ.μ. και σε ομάδες σχολείων. Και αυτό γιατί η συμμετοχή των μαθητών είναι πολύ μικρή –άρα δαπανηρή– για να οργανωθεί ένα τμήμα για κάθε ειδικό μάθημα σε κάθε σχολείο (και δη στην Περιφέρεια). Ενδεικτικά, πέρυσι στο ελεύθερο σχέδιο εξετάστηκαν 1.340 υποψήφιοι Γενικού Λυκείου σε σύνολο 81.244 υποψηφίων.
Ως προς τις επικρίσεις που δέχθηκε η ηγεσία του υπουργείου επειδή κατήργησε ένα δίωρο μάθημα επιλογής σχετικό με τις τέχνες (μουσική, εικαστικά, στοιχεία θεατρολογίας), η κ. Κεραμέως υποστήριξε ότι η συμμετοχή ήταν μικρή. «Το 7,9% των μαθητών Α΄ Λυκείου επέλεξε τα εικαστικά και τη μουσική το 2018-19, και το 9% το 2019-20. Επίσης, είχε παρατηρηθεί σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν τον σκοπό τους» επανέλαβε. Από την άλλη, τόνισε ότι το ενδιαφέρον της Πολιτείας πρέπει να εστιασθεί στους λόγους της χαμηλής συμμετοχής και στην ποιότητα του μαθήματος. Ετσι, η κ. Κεραμέως δήλωσε ότι μεταξύ των θεματικών ενοτήτων που εισάγονται σε δημοτικό και γυμνάσιο από την επόμενη σχολική χρονιά, υπάρχει και η τέχνη, που θα διδάσκεται από τις σχετικές ειδικότητες εκπαιδευτικών.
Για το ίδιο θέμα η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη συναντήθηκε με εκπροσώπους της ΟΛΜΕ και των επιμέρους ενώσεων των εκπαιδευτικών ανά ειδικότητα. Η ΟΛΜΕ θεωρεί ότι τα νέα ωρολόγια προγράμματα γυμνασίου και λυκείου αποτελούν αιφνιδιαστικό χτύπημα για τον κλάδο των εκπαιδευτικών, και ότι η εφαρμογή τους θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες για χιλιάδες εκπαιδευτικούς.