Εξαιρετικά σύνθετη εξίσωση αποδεικνύεται το 6ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας για την Ε.Ε. Η Ουγγαρία παραμένει αμετακίνητη όσον αφορά το ζήτημα του εμπάργκο στις εισαγωγές πετρελαίου, καθώς ζητάει περισσότερο χρόνο από τη διετή παράταση (έως το τέλος του 2024) που περιλαμβάνεται στη νεότερη συμβιβαστική πρόταση της Κομισιόν και της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης.
Με βέτο απειλεί και η Βουλγαρία, η φτωχότερη χώρα της Ε.Ε., που έχει υποστεί ήδη διακοπή στον εφοδιασμό με αέριο από τη Ρωσία και στην οποία δεν είχε, έως χθες, προταθεί κάποια παράταση. Υπενθυμίζεται επίσης ότι η Σλοβακία έχει λάβει κι αυτή (όπως και η Ουγγαρία) διετή παράταση, αλλά δεν έχει μετακινηθεί από το αίτημα για τρία χρόνια. Ενάμισι έτος –έως τα μέσα του 2024– έχει δοθεί στην Τσεχία, πρόταση που ο Τσέχος πρωθυπουργός Πετρ Φιάλα χαρακτήρισε «στη σωστή κατεύθυνση».
Η ουγγρική πλευρά, στις διαπραγματεύσεις στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», εστιάζει στην τεχνική δυσκολία της απεξάρτησης από το ρωσικό πετρέλαιο για μια χώρα χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα. Μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο της χώρας την Παρασκευή, πάντως, ο Βίκτορ Ορμπαν συνέδεσε τη συναίνεση της κυβέρνησής του με την εκταμίευση των πόρων του RRF που αναλογούν στην Ουγγαρία (7,2 δισ. ευρώ), οι οποίοι έχουν «παγώσει» εξαιτίας ζητημάτων κράτους δικαίου. Ο Ούγγρος πρωθυπουργός στην ίδια συνέντευξη ζήτησε πενταετή παράταση για την πλήρη απεξάρτηση της Ουγγαρίας από το ρωσικό πετρέλαιο.
Χθες το απόγευμα ανακοινώθηκε ότι η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, θα ταξίδευε αυθημερόν στην Ουγγαρία για να συναντήσει τον κ. Ορμπαν. Οπως ανέφερε σε tweet του ο εκπρόσωπός της Ερίκ Μαμέρ, η κ. Φον ντερ Λάιεν και ο κ. Ορμπαν θα συζητούσαν για ζητήματα που συνδέονται με την «ευρωπαϊκή ασφάλεια των προμηθειών ενέργειας».
Παράλληλα επιβεβαιώθηκε χθες ότι απαλείφθηκε από την πρόταση της Κομισιόν η αναφορά στην απαγόρευση μεταφοράς σε οποιαδήποτε τρίτη χώρα αργού πετρελαίου ή πετρελαιοειδών από τη Ρωσία. Η αρχική διατύπωση απαγόρευε τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με «οποιοδήποτε πλοίο με σημαία κράτους-μέλους ή που ανήκει, είναι ναυλωμένο, υπό τη διαχείριση ή υπό οποιαδήποτε άλλη μορφή ελέγχου υπηκόου κράτους-μέλους ή νομικού προσώπου, οντότητας ή σώματος θεσμοθετημένου υπό το δίκαιο κράτους-μέλους». Στην απαγόρευση, όπως διατυπωνόταν στο αρχικό κείμενο, περιλαμβάνονται και οι μεταφορές μεταξύ πλοίων (ship-to-ship transfers).
Η Ελλάδα –όπως είχε κάνει και στο πέμπτο πακέτο σχετικά με τον αποκλεισμό ρωσικών πλοίων από τα ευρωπαϊκά λιμάνια– πρωτοστάτησε στην προσπάθεια άμβλυνσης του μέτρου αυτού και πέτυχε τελικά να σβηστεί από το κείμενο. Το βασικό επιχείρημα που επιστράτευσε είναι η απροθυμία των μη Ευρωπαίων μελών του G7 να δεσμευθούν ότι και τα δικά τους πλοία θα απόσχουν από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Με αυτό ως δεδομένο, η Αθήνα ισχυρίστηκε ότι η μονομερής δέσμευση από πλευράς Ε.Ε. θα έθετε την ευρωπαϊκή ναυτιλία σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα.
Παρέμενε, ωστόσο, έως χθες η αναφορά στην απαγόρευση παροχής τεχνικών, ναυλομεσιτικών, ασφαλιστικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών σε πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Το συγκεκριμένο μέτρο, δεδομένης της πρωταγωνιστικής θέσης διεθνώς της Ε.Ε. ειδικά στις τεχνικές υπηρεσίες πιστοποίησης πλοίων αλλά και στην ασφάλιση των θαλάσσιων μεταφορών, αναμένεται από μόνο του να δυσχεράνει την ικανότητα της Ρωσίας να εξάγει το πετρέλαιό της σε άλλους (μη ευρωπαϊκούς) προορισμούς.
Σήμερα αναμένεται νέα συνεδρίαση των πρέσβεων των «27» για την επίτευξη του δυσεύρετου συμβιβασμού.
Πηγή: kathimerini.gr