Με ένα λογαριασμό στο Facebook ή φτιάχνοντας ένα website κανείς δε μπήκε στη ψηφιακή εποχή και κανείς δεν έγινε μέρος ψηφιακού μετασχηματισμού. Κι αν η ψηφιοποίηση αφορά στη διευκόλυνση διαδικασιών που άλλοτε γίνονταν με το χέρι [πχ αγοράζω ένα λογισμικό μισθοδοσίας αντί να τα υπολογίζω με χαρτί και μολύβι στο χέρι], ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η ολική και βαθιά ριζοσπαστική αλλαγή κουλτούρας, νοοτροπίας και διαδικασιών επιχειρήσεων και ανθρώπων με τη χρήση της τεχνολογίας.
Γράφει η Αφροδίτη Κράβαρη
Το digitaltransformation είναι μια πολύ sexy φράση. Σαν εκείνες του personalbranding ή του augmentedreality που ξεστομίζουμε χωρίς να ξέρουμε καν τι σημαίνουν.
Κι αν νομίζεις σοβαρά πως ξέρεις τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, θα σου δώσω απλά μια γεύση από υπαρκτά παραδείγματα για να κρίνεις μόνος πόσο κοντά ή μακριά είσαι εσύ ή η επιχείρησή σου από αυτή τη νέα επανάσταση.
Ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η νέα ρομποτική με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης των ΕΛΤΑ με στόχο τη διαλογή και την παράδοση αντικειμένων. Είναι οι έξυπνες υποδομές για τη ψηφιακή δράση μέτρησης και παρακολούθησης των ατμοσφαιρικών & θαλάσσιων ρύπων. Είναι οι κεραίες με ασύρματα δίκτυα 5G στο Εθνικό Δίκτυο Αυτοκινητοδρόμων για να μπορούμε να έχουμε αυτόνομα οχήματα. Είναι η εξέλιξη από το phygitalbanking στην πλήρη εξυπηρέτηση όλων των αναγκών του πελάτη αποκλειστικά μέσα από ένα mobileapp με digitalassistants. Είναι η αλλαγή της εκπαιδευτικής κουλτούρας στο Ταλίν, όπου οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να διδαχθούν κώδικα από μικρή ηλικία και είναι και το 99% των υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα της Εσθονίας , οι οποίες παρέχονται διαδικτυακά, άμεσα και εύχρηστα καθιστώντας τις σχέσεις του κράτους με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, εξαιρετικές.
Ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει να κάνεις ολική μεταστροφή στον τρόπο που υλοποιείται η δουλειά σου με χρήση socialmedia, τεχνολογίες cloud, mobiletechnology, 3D εκτυπώσεις, ανάλυση δεδομένων, τεχνητή νοημοσύνη, ρομποτική και αυτοματοποίηση κά.
Η τεχνολογία είναι η βάση των πραγμάτων και οι υποδομές, η εκπαίδευση, οι δεξιότητες και το “ψηφιακό ταλέντο” δεν αποτελούν πομφόλυγες, αλλά την προπαίδεια της εποχής μας.
Δεν είναι φληνάφημα πως μέχρι το 2040 θα βρισκόμαστε μέσα σε ένα ψηφιακό Δαρβινισμό, όπου όσα κράτη παγκοσμίως και εταιρείες πάσης φύσεως δε θα έχουν φτάσει σε υψηλότατα επίπεδα ψηφιακού μετασχηματισμού, μοιραία θα παραγκωνιστούν στο περιθώριο αφήνοντας στη σκακιέρα μόνο εκείνους τους gamechangers που θα παίζουν στα δάχτυλα την τεχνητή νοημοσύνη και τα bigdata.
Με λίγα λόγια, you Go big Or you Go home, όπως ακριβώς στο digital marketing you Do it right Or you Do Nothing.
Και εδώ το κλειδί είναι ο επιχειρηματίας του μέλλοντος. Είναι ο masterofchange, φύσει και θέσει τολμηρός, ο risky τύπος και leader της έμπνευσης, της καθοδήγησης που δεν περιμένει στωϊκά τη νέα κανονικότητα, αλλά τη δημιουργεί ο ίδιος. Είναι αυτός που δημιουργεί θέσεις εργασίας για εύρεση ψηφιακών ταλέντων.
Με απλά λόγια, αμφιταλαντευόμαστε στην Ευρώπη ανάμεσα στο δίπολο: ευφυείς άνθρωποι, καινοτόμοι, ρηξικέλευθα δημιουργικοί VS παλαιωμένες διαδικασίες, ένδεια δεξιοτήτων, άγνοια αναδυόμενων τεχνολογιών και απουσία εκπαίδευσης ψηφιακών προγραμμάτων δια βίου μάθησης.
Είναι η Ελλάδα πρωτοπόρος και ψηφιακά ώριμη; Δυστυχώς, όχι.
Αλλάζει εν μια νυκτί η νοοτροπία και η εταιρική κουλτούρα; Προφανώς όχι.
Ας τα λέμε όλα όμως. Η ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών βρίσκεται πολύ ψηλά στην πολιτική ατζέντα και έχουμε ενεργήσει με υπερδυνάμεις υπερήρωα ώστε το Gov.gr να χρησιμοποιείται πλέον ευρέως από το κοινό.
Η Ελλάδα το 2020 κατατάσσεται 27η σε σύνολο 28 κρατών μελών της ΕΕ όσον αφορά το ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων [DESI, 2020, 2021] και 22η το 2021. Μέχρι πριν την πανδημία δε φαίνεται να έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο και παραμένει κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ. Βέβαια, τα πεπραγμένα του τελευταίου έτους θα φανούν στην έκθεση του 2022 και εν μέσω πανδημίας η στρατηγική μας για το ψηφιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας και οικονομίας, όπως την περιγράφει η Ψηφιακή μας Βίβλος [2020-2025] αφήνει εξαιρετικά πολλά περιθώρια ευεργετικής ανάπλασης, αναδιάρθρωσης και αναπροσαρμογής διαδικασιών και κυρίως νοοτροπίας, ώστε να περάσουμε από την εκτεταμένη χρήση ΤΠΕ ξεπερασμένων δυνατοτήτων προηγούμενης γενιάς σε αναδυόμενες αυτοματοποιημένες τεχνολογίες. Αν μη τι άλλο, έχουμε αρχίσει να είμαστε πιστοί, ενεργοί χρήστες διαδικτυακών υπηρεσιών, geeks των socialmedia& επενδύουμε στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Μας κρατά πίσω η έλλειψη υποδομών και η αδυναμία δομημένης εκπαίδευσης.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη χώρα μας ακολουθεί προς το παρόν το παράδοξο του καρπουζιού: οι ενέργειες, τα έργα που υλοποιούνται και τα στοιχεία δείχνουν “πράσινα” εξωτερικά, μα εισχωρώντας στο βάθος των μεγάλων δεδομένων, αποδεικνύονται “κόκκινα” καθώς δεν υιοθετούνται από τους πελάτες/πολίτες/κοινό όπως αναμενόταν & δεν αλλάζουν εις βάθος την κουλτούρα τους. Η κουλτούρα είναι ίσως η μεγαλύτερη ριζική αλλαγή που πρέπει να πραγματοποιηθεί βαθιά στο μυαλό του Έλληνα πολίτη.
Δεν έτυχε, πέτυχε.
Θα χρειαστούν πολλές δεκαετίες ακόμα για να φάμε δροσερό και ποιοτικό καρπούζι!
Έχουμε όμως όλα τα όπλα στη φαρέτρα, έχουμε εξαιρετικούς επιστήμονες, έχουμε θέληση και έχουμε και μια νέα γενιά digitalnatives που ξεκινούν με το δεδομένο πως το smartphone είναι η προέκταση του χεριού τους για κάθε χρήση και η ψηφιακή μορφή κάθε υπηρεσίας δεν είναι ζητούμενο, αλλά προαπαιτούμενο!
Η Αφροδίτη Κράβαρη είναι Επικοινωνιολόγος – Branding&CommunicationArchitect, Υπεύθυνη Επικοινωνίας &DigitalMediaΓραμματεία Παραγωγικών Τομέων Νέας Δημοκρατίας