Το χερσαίο Σένγκεν για τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία θα εφαρμόσει εντός του 2024 η Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός ιδιαίτερα αισιόδοξο για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης της Μακεδονίας και της Θράκης και ειδικά της Χαλκιδικής και της Πιερίας. Αυτή ήταν η γραπτή απάντηση που έδωσε η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιόχανσον στην ερώτηση που κατέθεσε η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη.

Στην απάντηση τονίζεται ότι εντός του 2024 αναμένεται να ληφθεί απόφαση για την άρση των περιορισμών του ελέγχου των διαβατηρίων για Βούλγαρους και Ρουμάνους που περνούν τα χερσαία ελληνικά σύνορα, γεγονός που θα διευκολύνει τον οδικό τουρισμό της χώρας μας.

Το θέμα της διακριτικής μεταχείρισης των εναέριων μεταφορών σε βάρος του οδικού τουρισμού ανέδειξε η ευρωβουλευτής και εκ νέου υποψηφία για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου με γραπτή ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν μετά από συνεργασία που είχε με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής και πρόεδρο του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο. 

Η Μαρία Σπυράκη έθεσε ενώπιον της Κομισιόν το μείζονος σημασίας πρόβλημα και περιέγραψε τις συνθήκες διακριτικής μεταχείρισης που υφίσταται ο οδικός τουρισμός για τους πολίτες που έρχονται στη χώρα μας από Βουλγαρία και Ρουμανία, σε σχέση με τον εναέριο και το θαλάσσιο, λόγω της διατήρησης των ελέγχων στα σύνορα.

Στην ερώτηση που κατέθεσε τόνισε τα εξής: «Η εν μέρει ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν, με συνέπεια την ανέλεγκτη εναέρια και θαλάσσια -αλλά όχι χερσαία- είσοδο των πολιτών τους από τα τέλη Μαρτίου 2024 στα κράτη-μέλη της ΕΕ, δημιουργεί συνθήκες διακριτικής μεταχείρισης έναντι του οδικού τουρισμού». 

Η ευρωβουλευτής παρέθεσε συγκεκριμένα στοιχεία που δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος. Σύμφωνα με το INSETE Intelligence, όπως τονίζεται στην ερώτηση που κατέθεσε «την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2023 στον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα οι οδικές αφίξεις ανέρχονταν σε 2,6 εκατ., στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων 2,2 εκατ., στον μεθοριακό σταθμό των Κήπων 896.000, στον μεθρωριακό σταθμό της Κρυσταλλοπηγής 689.000, στον μεθωριακό σταθμό του Ορμενίου 627.000, στον μεθωριακό σταθμό της Κακαβιάς 570.000, στον μεθωριακό σταθμό της Νυμφαίας 528.000, στον μεθωριακό σταθμό της Νίκης 441.000, στον μεθωριακό σταθμό της Εξοχής 332.000 και στον μεθωριακό σταθμό της Δοϊράνης 301.000». 

Η Μαρία Σπυράκη ζήτησε την άρση των ελέγχων στα χερσαία σύνορα Βουλγαρίας και Ρουμανίας και την πλήρη ένταξη τους στο χώρο Σένγκεν. Κατέστησε σαφές ότι «με τη διατήρηση των ελέγχων μόνο στα χερσαία σύνορα, οι τουριστικοί προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας που δεν συνδέονται με απευθείας πτήσεις από τα ανωτέρω κράτη υφίστανται επιπτώσεις διακριτικής μεταχείρισης στην ενιαία αγορά υπηρεσιών, λόγω χερσαίων ελέγχων στη μετακίνηση πολιτών από Βουλγαρία και Ρουμανία». 

Η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ίλβα Γιόχανσον, απαντώντας στην ερώτηση τόνισε ότι «η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει όλη την αναγκαία στήριξη στην Προεδρία του Συμβουλίου για να διασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ληφθεί απόφαση για τα χερσαία σύνορα το 2024». Υπενθύμισε ότι «στις 30 Δεκεμβρίου 2023 το Συμβούλιο έλαβε την ιστορική απόφαση για την προσχώρηση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στον χώρο Σένγκεν και από τις 31 Μαρτίου 2024 η Βουλγαρία και η Ρουμανία εφαρμόζουν πλήρως το κεκτημένο του Σένγκεν, ενώ έχουν αρθεί οι έλεγχοι των προσώπων στα εσωτερικά εναέρια και θαλάσσια σύνορα».

Προανήγγειλε μάλιστα ότι «το Συμβούλιο συμφώνησε ότι θα πρέπει να ληφθεί ακόμη μια απόφαση σε κατάλληλη ημερομηνία για την άρση των ελέγχων στα εσωτερικά χερσαία σύνορα, οι οποίοι επί του παρόντος διατηρούνται μεταξύ των χερσαίων συνόρων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και άλλων κρατών μελών του Σένγκεν, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας».