Κατά 83,3 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ή 24%, θα μπορούσαν να αυξηθούν τα έσοδα της Ε.Ε. από τη φορολόγηση των επιχειρήσεων όταν εφαρμοστεί η νέα παγκόσμια συμφωνία για ελάχιστο συντελεστή 15% στα επιχειρηματικά κέρδη, σύμφωνα με υπολογισμούς του Παρατηρητηρίου της Ε.Ε. για τη Φορολογία.
Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, που για πρώτη φορά το 2017 κατέθεσε στοιχεία για τις φορολογικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεών της ανά χώρα, η νέα μελέτη του Παρατηρητηρίου βρίσκει ότι ο ελάχιστος συντελεστής θα μπορούσε να αυξήσει τα έσοδα από τη φορολόγηση των επιχειρήσεων κατά 2,1 δισεκατομμύρια ετησίως – ή 55% σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.
Σύμφωνα με την ανταπόκριση της “Καθημερινής” από τις Βρυξέλλες, η ίδια μελέτη εκτιμά ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να συλλέγουν ετησίως 57 δισ. ευρώ περισσότερα σε φορολογικά έσοδα από τις επιχειρήσεις. Μεγάλες αναπτυσσόμενες οικονομίες, αντιθέτως, προσδοκούν λιγότερα πιθανά επιπλέον έσοδα (6 δισ. ευρώ για την Κίνα, 4 δισ. για τη Νότιο Αφρική, 1,5 δισ. για τη Βραζιλία).
Η ανάλυση βασίζεται στα πιο πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ (ως και το 2017) για τις εκθέσεις ανά χώρα των φορολογικών υποχρεώσεων πολυεθνικών επιχειρήσεων (country-by-country reporting). Ο λόγος, όπως εξηγούν οι συντάκτες της μελέτης, που τα ανεπτυγμένα κράτη θα δρέψουν τα μεγαλύτερα οφέλη είναι ότι εκεί εδρεύουν οι περισσότερες μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις. Συνολικά, οι ανεπτυγμένες χώρες, με τον συντελεστή του 15% και χωρίς εξαιρέσεις (βλ. παρακάτω) θα αύξαναν τα ετήσια έσοδά τους κατά 191 δισ. ευρώ, έναντι μόλις 14 δισ. για τις αναπτυσσόμενες χώρες.
Οι συντάκτες προχωρούν και σε εκτιμήσεις των επιπλέον εσόδων που θα προέκυπταν αν ο κατώτατος συντελεστής ήταν ακόμα υψηλότερος. Για την Ε.Ε., αθροιστικά ένας κατώτατος συντελεστής στο 21% θα μεταφραζόταν σε επιπρόσθετα ετήσια έσοδα 169,3 δισ. ευρώ· ένας συντελεστής 25% θα απέφερε 234,3 δισ. ευρώ· και αν ο συντελεστής έφτανε το 30%, τα επιπλέον έσοδα ανά έτος για τα 27 κράτη-μέλη θα άγγιζαν τα 319,3 δισ. ευρώ. Για την Ελλάδα, οι αντίστοιχοι αριθμοί είναι: 3,3 δισ. ευρώ (με 21%), 4,1 δισ. ευρώ (με 25%) και 5,2 δισ. με 30%.
Η μελέτη, ωστόσο, εκτιμά ότι οι εξαιρέσεις (substance-based carve-outs) που συμφωνήθηκαν προ ημερών για να επιτευχθεί ο τελικός συμβιβασμός μεταξύ των 136 χωρών, μειώνουν σημαντικά τα επιπλέον έσοδα που προέρχονται από τον ελάχιστο συντελεστή. Συγκεκριμένα, η αρχική εξαίρεση του 10% των στοιχείων ενεργητικού και του 8% της μισθοδοσίας από το κατώτατο όριο του 15% για το πρώτο έτος εφαρμογής (το 2023), σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, θα μειώσει τα έσοδα για το έτος αυτό κατά 19 δισ. ευρώ. Οι εξαιρέσεις θα περιοριστούν σταδιακά, εντός 10 ετών, στο 5% του ενεργητικού και της μισθοδοσίας. Το ετήσιο κόστος τους για το δημόσιο ταμείο των χωρών της Ε.Ε. θα περιοριστεί, τότε, στα 12 δισ. ευρώ – με άλλα λόγια, τα πραγματικά επιπλέον έσοδα στα δέκα χρόνια με τις συμφωνημένες εξαιρέσεις θα περιοριστούν, για την Ε.Ε. συνολικά, στα 71,5 δισ. ευρώ.
Στην ελληνική περίπτωση, οι εξαιρέσεις μεταφράζονται σε αυξημένα έσοδα κατά 1,4 δισ. ευρώ από τη φορολόγηση των εταιρικών κερδών κατά το πρώτο έτος εφαρμογής της συμφωνίας (αντί για 2,1 δισ.), ποσό που στη δεκαετία θα αυξηθεί στα 1,7 δισ. ευρώ.