Το σχέδιο νόμου για την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με τον αναθεωρημένο Κώδικα Αντιντόπινγκ του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντιντόπινγκ παρουσίασε ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο Υφυπουργός Αθλητισμού τόνισε για την εναρμόνιση του Κώδικα, που αποτελεί ένα ακόμα βήμα προόδου της χώρας μας στη συστράτευσή της με την παγκόσμια κοινότητα του αντι-ντόπινγκ, ότι «τώρα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε χρέος να αφήσουμε στην άκρη τις ολιγωρίες και τα λάθη του παρελθόντος, να δείξουμε γρήγορα αντανακλαστικά, και να προστατεύσουμε τον υγιή αθλητισμό.

Να θεσπίσουμε όλα εκείνα τα σύγχρονα εργαλεία, να εφαρμόσουμε τις διεθνείς πρακτικές του αύριο και όλοι μαζί, ενωμένοι, να καταστήσουμε τη χώρα μας πρότυπο του ευ αγωνίζεσθαι.

Το οφείλουμε στην αθλητική μας οικογένεια και σε όσους επιθυμούν έναν αθλητισμό που θα βασίζεται στις αξίες της ακεραιότητας, της διαφάνειας και της ευγενούς άμιλλας».

 Επιπλέον, ο κ. Αυγενάκης αναφέρθηκε στην άκρως προβληματική κατάσταση, που κληρονομήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση στον εγχώριο τομέα του αντι-ντόπινγκ και τη δυσμενή θέση της χώρας μας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι:

  • Το Εργαστήριο Ελέγχου Ντόπινγκ ήταν στο χείλος της καταστροφής.
  • Το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. λειοτυργούσε σε παρελθόντα χρόνο, μην έχοντας αντιληφθεί διεθνείς εξελίξεις ετών.
  • Τα μηνύματα από πλευράς του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντι-ντόπινγκ (WADA) ήταν συστηματικά και σαφή, αναδείκνυε πλήθος μη συμμορφώσεων και έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου επί σειρά ετών, αλλά η ανταπόκριση της χώρας μας ήταν περιορισμένη, αποσπασματική, ανεπαρκής και αναβλητική.

Κατόπιν, ο Υφυπουργός Αθλητισμού επισήμανε αναλυτικά τη σημαντικότατη πρόοδο εντός 20 μηνών, απέναντι σε όλες τις παθογένειες που παρέλαβε:

  • Στη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης του Ντόπινγκ ως ανεξάρτητού Οργανισμού (ΝΠΙΔ), με οικονομική αυτονομία, με αυτόνομους χώρους στο ΟΑΚΑ και δικό του προσωπικό.
  • Στις συντονισμένες ενέργειες για να επανακτηθεί η διαπίστευση για το Εργαστήριο Ντόπινγκ Αθηνών (μεταφορά στο ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ», ώστε να διευκολυνθεί η κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό και εξοπλισμό, 2 εκατ. € για εξοπλισμό, υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για επιχορήγηση 000€, μέχρι να ανακτηθεί η διαπίστευση και 400.000€ ετησίως στη συνέχεια, πρόσληψη των τεσσάρων από τα έξι άτομα εξειδικευμένου προσωπικού που απαιτούνται, επιπλέον των 10 που ήδη εργάζονταν εκεί.

Παράλληλα, ο κ. Αυγενάκης, δεν παρέλειψε να σημειώσει τις συνεχείς ανακολουθίες του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης με τις συνωμοσιολογικές θεωρίες και τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας που άκριτα υποστήριζαν για την αθλητική μεταρρύθμιση:

Περί «αντισυνταγματικών διατάξεων» για τα όρια θητειών και ηλικιών, για το Μητρώο Αθλητικών Σωματείων που θα ήταν «προσωπικό εργαλείο του Υφυπουργού», για «ειδικούς σέρβερ» που θα υπήρχαν στο Υφυπουργείο Αθλητισμού για να επιτηρούνται οι –πανθομολογούμενα αδιάβλητες και διαφανείς- ηλεκτρονικές εκλογές με την ψηφιακή κάλπη «Ζευς» κλπ.

Ολόκληρη η ομιλία του Υφυπουργού Αθλητισμού:

«Ξεκινάμε σήμερα τη συζήτηση του νέου Κώδικα Αντιντόπινγκ. Ουσιαστικά, εναρμονίζουμε το εθνικό θεσμικό πλαίσιο με την επικαιροποιημένη εκδοχή του παγκοσμίου προγράμματος αντι-ντόπινγκ.

 Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μας θέσαμε ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση του ντόπινγκ. Ήδη, από τον Ιούλιο του 2019, στην ανακοίνωση των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης, στον τομέα του αθλητισμού είχαμε αναφερθεί στο σχέδιο μας για το αντιντόπινγκ.

 Να σας θυμίσω τι είχαμε πει τότε:

  • Είχαμε δεσμευθεί για τη θεσμική ενίσχυση και στήριξη της αποστολής και του έργου του Εθνικού Συμβουλίου Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (ΕΣΚΑΝ).
  • Είχαμε θέσει ως πολιτική μας προτεραιότητα να στηρίξουμε τον «καθαρό» αθλητισμό, που αποτελεί φορέα του Ολυμπιακού Ιδεώδους και των μακραίωνων Αξιών που το συντροφεύουν, ενάντια στη σύγχρονη μάστιγα των «ενισχυμένων» υπερ-επιδόσεων.
  • Είχαμε δεσμευθεί για τη σύσταση Επιστημονικής Επιτροπής, για την υποστήριξη του έργου του ΕΣΚΑΝ, το οποίο θα είχε τότε αυξημένο φόρτο, ενόψει τότε του Ολυμπιακού Έτους 2020.
  • Παράλληλα, θα δίναμε ιδιαίτερη έμφαση σε συνέργειες με επιστημονικούς, θεσμικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς, με στόχο την ανάπτυξη προγραμμάτων ενημέρωσης και πρόληψης, κυρίως των μαθητών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

 Αυτά είχαμε δεσμευθεί να κάνουμε τον Ιούλιο του 2019. Και είμαστε περήφανοι με ότι καταφέραμε όλο αυτό το διάστημα στον τομέα του αντι-ντόπινγκ. Το είπαμε, το κάναμε πράξη.

 Βεβαίως, ο εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήματος αντι-ντόπινγκ είναι μια διαρκής προσπάθεια, την οποία υλοποιούμε εν μέσω των δυσκολιών της πανδημίας, με επίγνωση των απαιτήσεων και σαφή στόχευση.

 Στην κορυφή αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η λειτουργία του Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης του Ντόπινγκ, του Ε.Ο.ΚΑ.Ν!

Μετά από οκτώ χρόνια καθυστέρησης, εκδόθηκε, επιτέλους, το Προεδρικό Διάταγμα 87/2020 του Ν. 4049/2012.

Πολλοί είχαν εξαγγείλει την πρόθεσή τους να συστήσουν τον Οργανισμό, αλλά εμείς συνειδητοποιήσαμε τη σημασία του και προχωρήσαμε με γοργούς ρυθμούς στην υλοποίησή του.

Θα επανέλθω, όμως, στο θέμα αυτό στη συνέχεια.

 ΤΙ ΠΑΡΑΛΑΒΑΜΕ

 Το 2019 κληρονομήσαμε μια προβληματική κατάσταση σε αμφότερες τις δραστηριότητες αντιντόπινγκ σε εθνικό επίπεδο.

Η κατάσταση που παραλάβαμε είναι γνωστή, μέσω των σχετικών επιθεωρήσεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντι-ντόπινγκ (WADA).

 Παραλάβαμε δύο βαθύτατα προβληματικούς φορείς:

  • Το Εργαστήριο Ελέγχου Ντόπινγκ στο χείλος της καταστροφής.
  • Το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. να λειτουργεί σε παρελθόντα χρόνο, μην έχοντας αντιληφθεί διεθνείς εξελίξεις ετών.

Τα μηνύματα από πλευράς του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντι-ντόπινγκ (WADA) ήταν συστηματικά και σαφή επί σειρά ετών. Η ανταπόκριση της χώρας μας ήταν περιορισμένη, αποσπασματική, ανεπαρκής.

Το 2018 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Αντι-ντόπινγκ (WADA) μας έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου. Με επιστολές του, σε τακτά χρονικά διαστήματα εντός του 2018, επεσήμανε τα κενά και ζητούσε την άμεση λήψη μέτρων.

Το ίδιο ζητούσε και στο πρώτο τετράμηνο του 2019. Αλλά συνέχιζε η κωλυσιεργία και η αναβλητικότητα από πλευράς της χώρας μας.

Μόλις λίγες εβδομάδες έπειτα από την ανάληψη των καθηκόντων μου, πραγματοποιείται η επίσκεψη των επιθεωρητών του WADA στη χώρα μας. Η επιθεώρηση του WADA στο Ε.Σ.ΚΑ.Ν., 04-05 Σεπτεμβρίου 2019, ανέδειξε πλήθος μη συμμορφώσεων, απότοκες ετών και τον κίνδυνο αποκλεισμού της χώρας από το διεθνές αθλητικό γίγνεσθαι.

Αμέσως μετά, την 1η Οκτωβρίου 2019, ακολούθησε η άρση της διαπίστευσης του Εργαστηρίου του Ο.Α.Κ.Α., ολοκληρώνοντας ένα χρονικό προαναγγελθέντος θανάτου, με τη γνωστή απάθεια του κ. Βασιλειάδη.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση, πάντως, σπεύδω να πω ότι είχε νομοθετήσει από τον Ιανουάριο του ιδίου έτους τη μεταφορά του Εργαστηρίου στο Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. Δημόκριτος ως λύση στα οικονομικά/διαχειριστικά προβλήματα που αντιμετώπιζε το Εργαστήριο.

Ωστόσο, δεν προχώρησε στις απαιτούμενες ενέργειες, όπως η έκδοση Υπουργικής Απόφασης, η μεταφορά του Εργαστηρίου, θέματα χρηματοδότησης, προσωπικού, κλπ. Ενέργειες που όταν εμείς ξεκινήσαμε να υλοποιούμε, αποκαλύψαμε για άλλη μια φορά το πρόχειρο των επιλογών τους και γενικότερα την ανεύθυνη στάση τους.

Όμως, δεν παραμείναμε άπραγοι. Δεν καθίσαμε με σταυρωμένα χέρια να γκρινιάζουμε για την τραγική κατάσταση που παραλάβαμε! Σηκώσαμε τα μανίκια και μέσα σε λίγους μήνες καταφέραμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος ετών:

Α. ΕΟΚΑΝ

Κινηθήκαμε άμεσα για να κάνουμε δραστικές αλλαγές, αναγνωρίζοντας πως οι υφιστάμενες δομές είναι ανεπαρκείς και ότι το Εθνικό Συμβούλιο Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (Ε.Σ.ΚΑ.Ν.), ως συλλογικό όργανο υποστηριζόμενο από προσωπικό της Γ.Γ.Α., δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις του Παγκοσμίου Προγράμματος Αντιντόπινγκ.

  • Έτσι:
    • σχεδιάσαμε και, μετά και από διαβούλευσή με τον WADA, προχωρήσαμε στην ίδρυση ενός ανεξάρτητου Οργανισμού, του Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (ΕΟΚΑΝ). Το Προεδρικό Διάταγμα ίδρυσης του Οργανισμού (ΕΟΚΑΝ) δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΠΔ 87, ΦΕΚ Α’ 201/21-10-2020).
    • Έχουμε εξασφαλίσει την οικονομική αυτονομία του ΕΟΚΑΝ. Εγκρίναμε τον Προϋπολογισμό για το έτος 2021, ύψους 513.600€. Από το σύνολο του προϋπολογισμού, η Γ.Γ.Α θα καταβάλει ως τακτική επιχορήγηση 1.266.000€. Κάθε χρόνο θα εγγράφεται στον τακτικό προϋπολογισμό αντίστοιχο ποσό χρηματοδότησης.
    • Μεριμνήσαμε για τη μεταφορά των υπηρεσιών του ΕΟΚΑΝ σε σύγχρονες και λειτουργικές εγκαταστάσεις στο ΟΑΚΑ, πλήρως εξοπλισμένες.
    • Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψιν τις συστάσεις του WADA, έχουμε προβεί σε διορθωτικές παρεμβάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατάργηση της, ομολογουμένως, παράδοξης κατάστασης αποπληρωμής των ελέγχων από τις Αθλητικές Ομοσπονδίες. Με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (ν. 4726/2020) οι σχετικές δαπάνες αναλαμβάνονται από το Ε.Σ.ΚΑ.Ν.

 Έχουμε πλέον εξασφαλίσει τη λειτουργική ανεξαρτησία του ΕΟΚΑΝ, τόσο από την Κυβέρνηση, όσο και από τις αθλητικές Ομοσπονδίες:   

  • Ανεξάρτητος Οργανισμός (ΝΠΙΔ)
  • Οικονομική αυτονομία
  • Αυτόνομοι χώροι
  • Προσωπικό

 Σε τεχνικό επίπεδο, το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. έχει βελτιώσει σημαντικά τη δραστηριότητά του. Αναγνωρίζουμε ότι εξακολουθεί να μην είναι πλήρως συμμορφούμενο προς τον Κώδικα, πλην όμως έχει προβεί σε σειρά διορθωτικών ενεργειών ως προς τις εντοπισθείσες κατά την επιθεώρηση μη συμμορφώσεις.

Ενδεικτικά, να αναφέρουμε την υλοποίηση ικανοποιητικού προγράμματος ελέγχων εκτός αγώνων, η οποία για σειρά ετών διεξαγόταν πλημμελώς.

 Στόχος μας: με την έναρξη λειτουργίας του νέου Οργανισμού (ΕΟΚΑΝ) να είναι σε θέση να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις του νέου, αναθεωρημένου Κώδικα, που συζητάμε σήμερα.

 Ο Ε.Ο.ΚΑ.Ν. έχει ήδη όργανα διοίκησης, εγκεκριμένο προϋπολογισμό, ανεξάρτητο σύγχρονο χώρο γραφείων κατάλληλα εξοπλισμένο, ενώ έχει συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας, με προσωπικό της ΓΓΑ και του ΟΑΚΑ, η οποία εργάζεται νυχθημερόν για τη μετάβαση του Οργανισμού σε κατάσταση λειτουργικής ετοιμότητας.

 Παράλληλα, εργαζόμαστε ακατάπαυστα για την αποκατάσταση όσο το δυνατόν περισσοτέρων μη συμμορφώσεων του Ε.Σ.ΚΑ.Ν., ώστε να πάψει η δαμόκλειος σπάθη του αποκλεισμού να επικρέμεται πάνω από τον ελληνικό αθλητισμό.

 Β. Εργαστήριο

  • Υλοποιήσαμε τη διοικητική του υπαγωγή σε ένα από τα κορυφαία Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας, στο ΕΚΕΦΕ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ», ώστε να διευκολυνθεί η κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό, πρωτίστως, και εξοπλισμό. Η μεταφορά του έγινε τον Ιούλιο του 2019 για να έχει οικονομική ανεξαρτησία και δυνατότητα προσλήψεων, καθώς αυτά ήταν από τις βασικές παρατηρήσεις του WADA.
  • Είμαστε στη διαδικασία επανάκτησης της διαπίστευσής του.
  • Μολονότι το Εργαστήριο δεν βρίσκεται πλέον υπό την εποπτεία του Υπουργείου μας, εξακολουθούμε να το υποστηρίζουμε, προκειμένου να ανακτήσει τη διαπίστευσή του και εγγυόμαστε την επαρκή στήριξη προς τον Εθνικό Οργανισμό, ώστε να διασφαλιστεί ικανός αριθμός δειγμάτων για την εύρυθμη λειτουργία του Εργαστηρίου.

Ειδικότερα:

  • Πέραν των 2 εκ ευρώ που έχουν δεσμευθεί για τον εξοπλισμό του Εργαστηρίου, η ΓΓΑ έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας με το «Δημόκριτο» και επιχορηγεί το Εργαστήριο με:
    • με 000 ευρώ, μέχρι να ανακτήσει τη διαπίστευσή του και
    • με 000 τον χρόνο στη συνέχεια από τον τακτικό προϋπολογισμό.
  • Όσον αφορά και την εξέλιξη του διαγωνισμού για τον νέο εξοπλισμό του Εργαστηρίου, έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες. Έχει γίνει ο διαγωνισμός και έχουν ήδη αγοραστεί τα πρώτα όργανα, ύψους 1,2 εκ. ευρώ.

Για την αγορά του υπόλοιπου εξοπλισμού (800.000€), ήδη έχει προχωρήσει η διαδικασία και βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο έλεγχο.

 Έχουν προσληφθεί τέσσερα από τα έξι άτομα που απαιτούνται, επιπλέον των 10 που ήδη εργάζονταν εκεί. Δηλαδή, απασχολούνται 14 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό.

  • Είναι δεδομένη η βούληση της Κυβέρνησης όχι μόνο στην κατεύθυνση της καταπολέμησης του ντόπινγκ, στάση η οποία είναι αδιαπραγμάτευτη, αλλά και στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας και της ανεξαρτησίας των αρμόδιων Αρχών.
  • Είναι και δική μας επιθυμία και προτεραιότητα η αποκατάσταση του ελληνικού αντιντόπινγκ να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν. Πρέπει όμως να αναγνωριστούν οι καθυστερήσεις που προκύπτουν:
  1. όχι μόνο από θεσμικά εμπόδια και την γραφειοκρατία, αλλά και
  2. από την ιδιαιτέρως απρόβλεπτη περίοδο που διανύουμε, εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19, η οποία, ήδη έχει αφήσει το αποτύπωμά της στον διεθνή αθλητισμό και όχι μόνο.
  • Η πολιτική βούληση είναι να επανακτηθεί η διαπίστευση για το Εργαστήριο Ντόπινγκ Αθηνών ξεπερνώντας τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια είχαν τεθεί.

 Γιατί, πρέπει να επισημάνουμε, ότι το τούνελ μέσα στο οποίο βρήκαμε το ελληνικό αντιντόπινγκ είχε τέτοιο μήκος, που, παρότι το φως πλέον φαίνεται, ακόμα δεν έχουμε φθάσει στην άκρη.

Τα τεχνικά και στατιστικά στοιχεία είναι συντριπτικά υπέρ της παρούσας κατάστασης. Το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. εφαρμόζει ένα σύγχρονο, ετήσιο σχεδιασμό κατανομής ελέγχων, βασισμένο σε εκτίμηση κινδύνου, με έμφαση στο πρόγραμμα ελέγχων Εκτός Αγώνα. Ο Έλεγχος είναι ευφυής, απρόβλεπτος, απροειδοποίητος. Αντιμετωπίζεται το πολυετές κενό εκπαίδευσης αθλητών και αθλητικών φορέων. Το Ε.Σ.ΚΑ.Ν., που είχε περιέλθει σε καθεστώς παρόχου υπηρεσιών, μηχανικά εξυπηρετώντας παραγγελίες αθλητικών φορέων, πισωγυρίζοντας σε εποχές προ WADA και Κώδικα, αναλαμβάνει επιτέλους το ρόλο της εθνικής αρχής καταπολέμησης του ντόπινγκ και προτάσσει το πρόγραμμά του. Συγκρούεται με αγκυλώσεις που δεν έχουν σχέση με τον σύγχρονο αθλητισμό.

Ενδεικτικά, να αναφέρουμε ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 έχουν πραγματοποιηθεί 100 αληθείς έλεγχοι εκτός αγώνων, ενώ στο σύνολο της τριετίας 2016-2018 μετά βίας ξεπέρασαν τους 200!

Το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. προχωρά σε δειγματοληψίες αίματος για το Βιολογικό Διαβατήριο Αθλητή, για πρώτη φορά.

Επιπλέον, κάτι που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο, μετά από πολύ καιρό, το Ε.Σ.ΚΑ.Ν. είναι ικανό να συνομιλήσει με τον WADA στη διεθνή γλώσσα του αντι-ντόπινγκ.

Η Ελλάδα αποκτά έναν σύγχρονο και λειτουργικό Οργανισμό Αντι-Ντόπινγκ  στη θέση του παρωχημένου και ανεπαρκούς Ε.Σ.ΚΑ.Ν., όπως όλα σχεδόν τα κράτη του αθλητικού κόσμου, ή τουλάχιστον του προηγμένου.

Η χώρα μας προσβλέπει να ανακτήσει τη θέση της στην πρωτοπορία του διεθνούς κινήματος αντι-ντόπινγκ, αυτή που χωρίς αμφιβολία είχε κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, κατά την πρώτη εφαρμογή του Παγκόσμιου Κώδικα Αντι-Ντόπινγκ.

Αυτή την προσπάθεια αναγνωρίζει πλέον και ο ίδιος ο WADA.

Στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που είχαμε με τον Πρόεδρο του WADA, στις 22 Οκτωβρίου 2020, ο Πρόεδρος,  Βίτορ Μπάνκα, μας έδωσε εύσημα για την πρόοδο που έχει γίνει, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Χαίρομαι να συνεργάζομαι μαζί σας, έχετε κάνει σπουδαία πρόοδο μέχρι τώρα. Κι ακόμα σημαντικότερο ότι τόσα πολλά πράγματα τα καταφέρατε σε μικρό διάστημα, αν συνυπολογιστούν και οι πάσης φύσεως δυσκολίες λόγω της πανδημίας. Συγχαρητήρια. Τολμώ να πω ότι παίρνω από την Ελλάδα τα πιο θετικά νέα, την ίδια στιγμή που σε καμία άλλη χώρα δεν είχαμε τόσο καλά, τόσο ευχάριστα νέα. Και θέλω να συνεχίσουμε μαζί, χέρι χέρι, ώστε να ολοκληρώσετε τις αναγκαίες αλλαγές».

 Παράλληλα, αναπτύσσουμε μια σειρά ενημερωτικών δράσεων για τις αξίες του υγιούς αθλητισμού και για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ντόπινγκ. Ειδικότερα:

  1. Καμπάνια ενημέρωσης, πρόληψης και ευαισθητοποίησης για την αντιμετώπιση του ντόπινγκ
  • Δημιουργία Σποτ

Πρόκειται για το βασικό βίντεο της καμπάνιας με το οποίο θέλουμε να επικοινωνήσουμε την πρόληψη και την προαγωγή του υγιούς αθλητισμού. Να γνωρίσουν κυρίως οι νέοι ότι σημασία δεν έχει να γίνουν πρωταθλητές, αλλά να δώσουν τη δυνατότητα στο σώμα τους να κάνει το καλύτερο που μπορεί μέσα στα δικά του όρια.

  • Δημιουργία σύντομων βιντεομηνυμάτων
  • Δημιουργία Καρτών (με πρωτοβουλίες και δράσεις)

 

  1. Συνεργασία του ΕΟΚΑΝ με το «Ζήσε Αθλητικά» για την διοργάνωση κύκλου συζητήσεων (μορφή τηλεημερίδων) για την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση της αθλητικής οικογένειας στα ζητήματα του ντόπινγκ
  • Επικοινωνία σε σχολεία, σωματεία, δήμους που πραγματοποιούν προγράμματα άθλησης για όλους.

 ΚΩΔΙΚΑΣ

Ας πάμε, όμως, να δούμε τον αναθεωρημένο Κώδικα Αντιντόπινγκ που συζητάμε σήμερα:

 Ο Παγκόσμιος Κώδικας Αντιντόπινγκ είναι το θεμελιώδες έγγραφο, στο οποίο βασίζεται το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Αντιντόπινγκ.

 Σκοπός του είναι η προστασία του θεμελιώδους δικαιώματος αθλητών και αθλουμένων να συμμετέχουν στον αθλητισμό χωρίς τη χρήση φαρμακοδιέγερσης, μέσω της διασφάλισης εναρμονισμένων, συντονισμένων και αποτελεσματικών προγραμμάτων κατά του ντόπινγκ σε εθνικό και διεθνές επίπεδο ως προς τον εντοπισμό, την αποτροπή και την πρόληψη του ντόπινγκ.

 Ο Κώδικας έχει συνταχθεί λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της αναλογικότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Ο πρώτος κώδικας εγκρίθηκε στην Κοπεγχάγη, τον Ιανουάριο του 2003, κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκόσμιου Συνεδρίου για το ντόπινγκ στον αθλητισμό.

Εκείνη την εποχή, ο WADA δεσμεύτηκε να διασφαλίσει ότι ο Κώδικας θα ήταν ζωντανό έγγραφο, το οποίο θα υπόκειται σε περιοδική επανεξέταση. Σύμφωνα με τη δέσμευση αυτή, τον Φεβρουάριο του 2006 και τον Νοέμβριο του 2011, ο WADA ξεκίνησε Διαδικασίες Αναθεώρησης με τροποποιήσεις που ενσωματώθηκαν στους Κώδικες 2009 και 2015 αντίστοιχα.

 Η διαδικασία αναθεώρησης για τον Κώδικα του 2015 ξεκίνησε στα τέλη του 2011 και, μετά από τρεις φάσεις διαβούλευσης για μια διετή περίοδο, ο αναθεωρημένος Κώδικας εγκρίθηκε ομόφωνα στις 15 Νοεμβρίου 2013 στην Παγκόσμια Διάσκεψη για το Ντόπινγκ-Αθλητισμός στο Γιοχάνεσμπουργκ της Νότιας Αφρικής.

Οι αναθεωρήσεις του Κώδικα τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2015, η δε ελληνική νομοθεσία εναρμονίστηκε με τις εν λόγω αναθεωρήσεις το 2016 με το ν.4373/2016 (Α’ 49).

 Στη συνέχεια, στα τέλη του 2017 ξεκίνησε η διαδικασία αναθεώρησης για τον Κώδικα του 2021 και, μετά από τρεις φάσεις διαβούλευσης για μια διετή περίοδο με περισσότερα από 2.000 σχόλια, ο αναθεωρημένος Κώδικας εγκρίθηκε ομόφωνα στις 7 Νοεμβρίου 2019 στην Παγκόσμια Διάσκεψη για το Ντόπινγκ στο Κατοβίτσε της Πολωνίας.

Ο αναθεωρημένος Κώδικας ετέθη σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2021 και με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιτυγχάνεται η επιβαλλόμενη εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με τις νέες τροποποιήσεις του.

 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι αυτονόητο ότι το ντόπινγκ δηλητηριάζει όχι μόνο τη σταδιοδρομία των αθλητών, αλλά και το κύρος μιας χώρας στο διεθνές αθλητικό γίγνεσθαι.

 Τώρα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε χρέος να αφήσουμε στην άκρη τις ολιγωρίες και τα λάθη του παρελθόντος, να δείξουμε γρήγορα αντανακλαστικά, και να προστατεύσουμε τον υγιή αθλητισμό.

 Να θεσπίσουμε όλα εκείνα τα σύγχρονα εργαλεία, να εφαρμόσουμε τις διεθνείς πρακτικές του αύριο και όλοι μαζί, ενωμένοι, να καταστήσουμε τη χώρα μας πρότυπο του ευ αγωνίζεσθαι.

Το οφείλουμε στην αθλητική μας οικογένεια και σε όσους επιθυμούν έναν αθλητισμό που θα βασίζεται στις αξίες της ακεραιότητας, της διαφάνειας και της ευγενούς άμιλλας».