Τεράστιο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί στις εμπορικές σιδηροδρομικές μεταφορές από και προς τα Σκόπια καθώς η έλλειψη ικανού αριθμού μηχανών της γειτονικής χώρας, τείνει να παραλύσει τη διακίνηση προϊόντων από και προς την Ελλάδα καθώς και από και προς σε χώρες του εξωτερικού.

Της Άντζελας Πεΐτση

Η επιπλοκή στην ομαλή ροή των μεταφορών, έχει παρουσιαστεί εδώ και μία εβδομάδα λόγω του ανεπαρκούς αριθμού συρμών που διαθέτει η γείτονα χώρα, ο οποίος ανέρχεται μόλις στους «δύο».

Οι πελάτες των μεταφορικών εταιρειών, δηλώνουν αγανακτισμένοι και ήδη έχουν προβεί σε συνεχείς διαμαρτυρίες, τόσο προς τα Σκόπια, τον ΟΣΕ όσο και σε Έλληνες βουλευτές, ώστε να τους γνωστοποιήσουν το πρόβλημα για να προβούν σε σχετικές ενέργειες για την άμεση επίλυσή του.

Μάλιστα, ο μεγαλύτερος αριθμός των επιχειρηματιών αφορούν σε εταιρείες από την Αθήνα και χώρες του εξωτερικού.

Συγκεκριμένα κι επειδή έχουν «μπλοκάρει» τα σύνορα, δεν μπορούν να κατέβουν βαγόνια με εμπορεύματα προς την Ελλάδα είτε να φύγουν προς το εξωτερικό.

Η σιδηροδρομική γραμμή που ακολουθούνταν έως και πριν τη δημιουργία του προβλήματος ήταν η εξής: Αθήνα – Γευγελή – σύνορα Σκοπίων στο Πρέσεβο και στη συνέχεια έφευγαν για Ευρώπη.

«Όμως» όπως εξήγησαν εισαγωγείς επιχειρηματίες στο «tomanifesto.gr» «λόγω του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί, η παραπάνω διαδρομή έχει σταματήσει και όλα τα βαγόνια έχουν μπλοκάρει στη Γευγελή. Το ίδιο συμβαίνει και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης», συνέχισαν και εξήγησαν: «Η κανονική ροή των εμπορευματικών συρμών ξεκινούσε από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το δρομολόγιο που ακολουθούσαν τα φορτωμένα βαγόνια ήταν προς στη Γευγελή και μετά στα Σκόπια ή στη Σερβία. Όμως λόγω του προβλήματος και αυτά τα δρομολόγια έχουν σταματήσει, με αποτέλεσμα το συνωστισμό των βαγονιών στα σύνορα και την δημιουργία τεράστιου οικονομικού κόστους στους επιχειρηματίες».

Η ίδια όμως κατάσταση έχει διαμορφωθεί και από τη Σερβία προς τα Σκόπια καθώς περιμένουν το πότε θα βρεθεί σιδηροδρομικός διάδρομος ώστε να μπορέσουν τα βαγόνια με τα εμπορεύματα, να μπουν και να διασχίσουν τα Σκόπια, για να φτάσουν και να έρθουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, οι επιχειρηματίες, περιμένουν πότε θα αποκατασταθεί το πρόβλημα για να ομαλοποιηθεί η κατάσταση, να αποσυμφορηθούν τα σύνορα και να ακολουθεί η κανονική σιδηροδρομική διαδρομή που αφορά στο δρομολόγιο «Σερβία – Σκόπια –Ελλάδα».

«Καταλαβαίνετε πως το πρόβλημα είναι διπλό τόσο από και προς Ελλάδα όσο από και προς Σερβία, διότι έχει «φρακάρει» ο σκοπιανός σιδηρόδρομος, λόγω απουσία μηχανών», παρατήρησαν με αγανάκτηση οι Έλληνες μεταφορείς.

Μεταξύ των προϊόντων που έχουν εγκλωβιστεί στα Σκόπια, αφορούν σε ξυλεία, ζάχαρη, χημικά προϊόντα κ.λ.π.

Επιχειρηματίες της Βόρειας Ελλάδας έστειλαν σχετικές επιστολές σε βουλευτές ώστε να τους ενημερώσουν για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.

Το «tomanifesto.gr» δημοσιεύει «αποκλειστικά» το κείμενο που έχει αποσταλεί σε Έλληνες Βουλευτές της Βόρειας Ελλάδας:

Αγαπητέ κύριε βουλευτά

“Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τις σιδηροδρομικές μεταφορές μέσω Σκοπίων αφού λόγω ελλείψεως μηχανών δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν δρομολόγια τόσο προς την Ελλάδα όσο και εξαγωγή από Ελλάδα

Αυτή την στιγμή έχουμε εγκλωβιστεί τόσο στο λιμάνι όσο και οι εισαγωγές έχουν σταματήσει αφού όλα τα φορτία έχουν εγκλωβιστεί στην Σερβία

Παρακαλώ πολύ για ενέργειες σας

Με φιλικούς χαιρετισμούς”.

Σιγή ασυρμάτου από τον ΟΣΕ

Επιχειρήσαμε να επικοινωνήσουμε με τα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα, αλλά δεν κατέστη δυνατή η επικοινωνία μαζί τους, καθώς δεν απάντησε κανείς στις τηλεφωνικές μας προσπάθειες.

Ωστόσο, με έγκυρες πληροφορίες που συλλέξαμε από τον σταθμό του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, η κατάσταση αυτή όντως έχει διαμορφωθεί στα σύνορα με τα Σκόπια εδώ και μία εβδομάδα λόγω της έλλειψης ικανού αριθμού βαγονιών.

Οι πληροφορίες μας αναφέρουν πως γίνονται κάποιες κινήσεις αλλά μιλούν για μεγάλο περιορισμό των δρομολογίων. Ο αριθμός κάνει λόγω περίπου για 17 τρένα που έχουν «κολλήσει» στα σύνορα από Ελλάδα προς Σκόπια κι από Σκόπια προς Ελλάδα.

Το πρόβλημα δημιουργήθηκε, πάντα με τις πληροφορίες που έχουμε αλιεύσει, στο ότι οι μηχανές των τρένων στα Σκόπια έχουν χαλάσει. Κατά πληροφορίες μας, ο σκοπιανός σιδηρόδρομος διαθέτει δέκα μηχανές από τις οποίες οι πέντε κινούνται με ντίζελ και οι πέντε με ηλεκτροκίνηση. Όμως σήμερα, είναι εκτός λειτουργίας οι οκτώ από τις συνολικά δέκα, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει σε λειτουργία μόνον δύο, μία με ντίζελ και μία με ρεύμα.

Όπως είπαν σιδηροδρομικοί κύκλοι σε επικοινωνία που είχαν με τους Σκοπιανούς, εκείνοι τους ανέφεραν πως το πρόβλημα αναμένεται να αποκατασταθεί την άλλη εβδομάδα.

Η απερχόμενη κυβέρνηση

Την ίδια στιγμή, αν και κατά κοινή ομολογία, το πρόβλημα αφορά αποκλειστικά και μόνον τα Σκόπια, ερωτηματικά προκαλεί η στάση της απερχόμενης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που ενώ υπέγραψε τη «Συμφωνία των Πρεσπών» παραχωρώντας τα πάντα στους γείτονες, δε φρόντισε να ενημερωθεί για τις υποδομές του κρατιδίου.