Εκτός του διαγωνισμού των 500 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και την ανάπτυξη μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αποϋγροποίησης φυσικού αερίου (FSRU-Floating Storage Regasification Unit), στο Βασιλικό της Κύπρου, βρίσκεται πλέον η «Ακτωρ». Οπως έγινε γνωστό, η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών απέρριψε τα ασφαλιστικά μέτρα της ελληνικής εταιρείας, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην ανάθεση της σύμβασης και την έναρξη του έργου.
Η «Ακτωρ» είχε προσφύγει στην εν λόγω Αρχή, προκειμένου να αποφύγει τον αποκλεισμό της, με βάση σχετική απόφαση της ΔΕΦΑ (Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου), που είναι ο φορέας ανάθεσης του έργου. Ωστόσο, η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών απέρριψε την προσφυγή, χωρίς πάντως να κρίνει την ουσία της υπόθεσης, δηλαδή το αν ορθώς αποκλείστηκε η «Ακτωρ» ή όχι. Αυτό θα γίνει σε δεύτερο χρόνο και εφόσον δικαιωθεί τότε η «Ακτωρ», θα μπορεί να διεκδικήσει και να λάβει αποζημιώσεις από το κυπριακό δημόσιο για τον αποκλεισμό της. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, επί του παρόντος εξετάζονται όλες οι πιθανές εναλλακτικές σχετικά με το τι θα πράξει στο μέλλον.
Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΦΑ έσπευσε να αποκλείσει την «Ακτωρ», επικαλούμενη τη σύνδεση της εταιρείας με την «Ηλέκτωρ» Κύπρου, η οποία από το 2018 βρίσκεται σε μαύρη λίστα αποκλεισμού της από τη διεκδίκηση νέων δημόσιων συμβάσεων στην Κύπρο.
Πρόκειται για την υπόθεση με τις πλασματικές χρεώσεις και τις κατηγορίες για δωροδοκία δημοσίων λειτουργών, για τις οποίες βαρύνεται η εταιρεία, σχετικά με τις συμβάσεις των ΧΥΤΥ Κόσιης και ΧΥΤΑ Πάφου, αν και πρόσφατη δικαστική απόφαση αναγνώρισε ότι δεν υπάρχει μαρτυρία ή απόδειξη που να στοιχειοθετεί τις κατηγορίες περί απάτης και συνωμοσίας προς καταδολίευση.
Στελέχη της «Ακτωρ» σημειώνουν ότι ο χειρισμός από τη ΔΕΦΑ γεννά πολλά ερωτήματα, καθώς δεν είχε υπάρξει κανένα πρόβλημα μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες, όταν και υπήρξε παρέμβαση για το ζήτημα (μέσω σχετικής επιστολής) από τον γενικό ελεγκτή της Κύπρου, κ. Οδυσσέα Μιχαηλίδη, ο οποίος ζητούσε τον αποκλεισμό της κοινοπραξίας (και όχι μόνο της «Ακτωρ») από τον διαγωνισμό. Η «Ακτωρ» συμμετέχει με 25% σε σχήμα που περιλαμβάνει επίσης τον κινεζικό κολοσσό China Petroleum Pipeline Engineering CO, Ltd (55%) και την εταιρεία Mέτρον Α.Ε. (20%).
Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, παρότι πλέον η «Ακτωρ» είναι εκτός διαγωνισμού, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με την κοινοπραξία στην οποία μετείχε, τουλάχιστον επί του παρόντος. Στελέχη της ελληνικής εταιρείας διερωτώντο τις προηγούμενες ημέρες «αν όντως η ΔΕΦΑ πίστευε ότι είναι βάσιμος ο αποκλεισμός της Ακτωρ για αυτόν τον λόγο (δηλαδή για τη σχέση με την Ηλέκτωρ Κύπρου), γιατί δεν αποκλείστηκε και το σχήμα στο οποίο συμμετέχει, σε προηγούμενα στάδια του διαγωνισμού; Γιατί ξαφνικά η ΔΕΦΑ εντοπίζει –ένα ανύπαρκτο– αίτιο αποκλεισμού της Ακτωρ, όταν έχουν αποκλειστεί όλα τα άλλα σχήματα και έχει προκριθεί μόνο το σχήμα που συμμετέχει η εταιρεία μας;».
Ωστόσο, σε περίπτωση που τελικά η κατασκευαστική εταιρεία υποκατασταθεί από κάποια άλλη, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν νέες προσφυγές, αυτή τη φορά από τα υπόλοιπα σχήματα που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, καθώς θα πρόκειται για αλλοίωση των όρων του διαγωνισμού.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο διεκδίκησαν άλλες δύο κοινοπραξίες. Στην πρώτη εξ αυτών, επικεφαλής είναι ο ιταλικός όμιλος SNAM, σε συνεργασία με την Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου, την ΤΕΡΝΑ, την ισπανική Enagas Services Solutions και την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία GasLog LNG, συμφερόντων του κ. Π. Λιβανού. Της έτερης κοινοπραξίας ηγείται η νοτιοκορεατική Samsung C&T (Construction & Trading Corporation), σε συνεργασία με την Posco E&C και τις ιαπωνικές Mitsui O.S.K. Lines και Osaka Gas.