Μία νέα ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα, το ADD-freeTraining, παρέχει τα «εργαλεία» σε γονείς και εκπαιδευτικούς να «θωρακίσουν» τα παιδιά έναντι των εθισμών, όπως το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ και η προβληματική χρήση του διαδικτύου.
Τα παιδιά και οι έφηβοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στο κάπνισμα, το αλκοόλ, και τον εθισμό στο διαδίκτυο, ένα νέο φαινόμενο που δεν έχει μελετηθεί καλά, εγείρει ανησυχίες και απαιτεί επείγουσα προσοχή, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Prolepsis, που συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ADD-freeTraining.
Ιδιαίτερα τώρα, μετά την πανδημία, που τα παιδιά έμαθαν να ασχολούνται περισσότερο με το διαδίκτυο και τα κινητά τους και τις διάφορες εφαρμογές, γονείς και εκπαιδευτικοί καλούνται να βρουν τρόπους να τους συστήσουν τη σωστή χρήση με έναν εύκολο και εύληπτο τρόπο. Όπως σημείωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ντίνα Ζώτα διευθύντρια Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Στρατηγικής και Προαγωγής του Ινστιτούτου Prolepsis, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα «το διαδίκτυο έγινε μονόδρομος» για όλες τις καθημερινές δραστηριότητες όπως η εργασία, το σχολείο αλλά και κοινωνικές σχέσεις, όπως η επικοινωνία με φίλους και συγγενείς.
«Επομένως», ανέφερε η κ. Ζώτα, «είναι απολύτως κατανοητό ότι η προσπάθεια για οριοθέτηση από την πλευρά των γονέων μετά την επιστροφή στην κανονικότητα είναι ακόμη πιο δύσκολη. Ωστόσο είναι απολύτως απαραίτητη και για το λόγο αυτό θα πρέπει πρώτα να γίνει κατανοητό στους γονείς το πότε η χρήση του διαδικτύου είναι φυσιολογική και πότε γίνεται προβληματική και στη συνέχεια να ενισχυθούν οι δεξιότητές τους για το πως να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, εφόσον υπάρχει».
Σε αυτό ακριβώς στοχεύουν οι εκπαιδευτικές ενότητες που έχουν αναπτυχθεί για το ADD-freeTraining.
Ειδικότερα για την πρόληψη του εθισμού από το διαδίκτυο, η κ. Ζώτου εξήγησε: «Παρέχονται πληροφορίες σχετικά με το πώς ορίζεται η προβληματική χρήση και ποιά είναι τα συμπτώματα/σημάδια που θα πρέπει να παρατηρήσουν οι γονείς, πώς μπορούν να βάλουν όρια, τι εναλλακτικές μπορούν να προτείνουν στα παιδιά, πχ ενασχόληση με δραστηριότητες άσκησης, εξεύρεση θετικών τρόπων ενασχόλησης με το ίντερνετ πχ μέσα από εκπαιδευτικά παιχνίδια ή διερεύνηση πληροφοριών για θέματα που τα ενδιαφέρουν και εκμάθηση νέων δεξιοτήτων για τα χόμπι τους. Επίσης, γίνεται αναφορά στην επιρροή που ασκούν οι γονείς στα παιδιά ως πρότυπα προς μίμηση και στον τρόπο που και η δική τους σχετική συμπεριφορά τα επηρεάζει».
Σύμφωνα με την κ. Ζώτου, οι απαραίτητες πληροφορίες για τις εξαρτήσεις σε κάπνισμα, αλκοόλ και διαδίκτυο και για την πρόληψη της προβληματικής χρήσης μέσα από απλό και κατανοητό τρόπο. Επίσης έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην παροχή εργαλείων και πρακτικών συμβουλών για την αντιμετώπισης των θεμάτων αυτών στην καθημερινότητα με τα παιδιά, είτε στο σπίτι είτε στο σχολείο. «Σκοπός μας είναι ο χρήστης μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης να μπορεί έμπρακτα να δράσει για την πρόληψη των εξαρτήσεων είτε ως γονέας είτε ως εκπαιδευτικός», τόνισε.
«Κατανοώντας το φόρτο και τις υποχρεώσεις τής καθημερινότητας, φροντίσαμε ώστε η εκπαίδευση να είναι ασύγχρονη ώστε ο κάθε ενδιαφερόμενος να μπορεί να την ολοκληρώσει στον ελεύθερο χρόνο που θα έχει και με τον ρυθμό που επιθυμεί», κατέληξε.
Η σημασία της ανάπτυξης του προγράμματος αυτού έγκειται στο ότι η εκπαίδευση ενηλίκων για την αντιμετώπιση των τριών εθισμών μαζί (καπνός, αλκοόλ, διαδίκτυο) δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί, παρά το γεγονός ότι μοιράζονται κοινές αιτίες: ευρεία διαθεσιμότητα, κοινές αιτίες όπως η μύηση στην παιδική ηλικία, κοινωνική στέρηση και αποκλεισμός, μειωμένη πρόσβαση στην εκπαίδευση, προβληματικό οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον, και προβλήματα ψυχικής υγείας.
Χρήσιμες πληροφορίες:
– Με την εγγραφή, κάθε χρήστης αποκτά πρόσβαση σε 10 εκπαιδευτικές ενότητες που περιλαμβάνουν πληροφορίες, εργαλεία και τεχνικές, μέσω των οποίων μπορεί ως ενήλικας να επικοινωνήσει πιο αποτελεσματικά με τα παιδιά και τους εφήβους.
– Κάθε ενότητα συνοδεύεται από ασκήσεις και εργασίες που θα σας βοηθήσουν τον χρήστη να κάνει πρακτική εξάσκηση σε όσα διαβάζει.
– Η πλατφόρμα περιλαμβάνει και πιο εξειδικευμένες πληροφορίες (μελέτες-περίπτωσης και παραδείγματα) για συγκεκριμένες εθιστικές συμπεριφορές (κάπνισμα, αλκοόλ, προβληματική χρήση διαδικτύου) και πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε το πρόβλημα από τη θέση του γονέα ή του εκπαιδευτικού.
– Με την ολοκλήρωση των ενοτήτων, ο εκπαιδευόμενος θα κληθεί να συμπληρώσει ένα τεστ γνώσεων καθώς και ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης της πλατφόρμας συνολικά.
– Στο τέλος, θα λάβει το «Πιστοποιητικό Ολοκλήρωσης» του εκπαιδευτικού προγράμματος ADD-freeTraining.
Η εγγραφή στην πλατφόρμα ADD-freeTraining είναι δωρεάν και είναι διαθέσιμη στην ελληνική γλώσσα στη διεύθυνση: https://addfree-training.eu/. Επίσης, μετά τη λήξη του προγράμματος που θα είναι στο τέλος του Οκτώβρη, η ιστοσελίδα καθώς και η εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας θα είναι διαθέσιμα για δύο ακόμη χρόνια.
Η πλατφόρμα αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ADD-freeTraining και σε αυτό συμμετέχουν οργανισμοί από πέντε χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Σερβία). Χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα ERASMUS+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Ελλάδα υλοποιείται από το Ίδρυμα Ορμύλια (συντονιστής) και το Ινστιτούτο Prolepsis.